Aktualnie jesteś: Rezydencje / Szczeliny 2023

Vona/Ona czyli cichy, delikatny performans, w którym Maja gra, Nina mówi, a Lili świetnie sobie radzi

Performans Mai Miro i Niny Batovskiej, rezydencja w ramach projektu „Szczeliny 2023”

pt. 31.03.2023, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 20 PLN
Karnet: 110 PLN

W procesie pracy artystki zmieniły tytuł swojego działania na: „Cichy, delikatny performance, w którym Maja gra, Nina mówi, a Lili świetnie sobie radzi”.

Nasz performance to studium przeżyciowe, emocjonalne dwóch kobiet, które w tym samym czasie znalazły się w sytuacji nagłej i skrajnej utraty poczucia bezpieczeństwa. To dialog dokumentalny, nazywający dźwiękiem i słowem stany psychiki, w które weszłyśmy po raz pierwszy. Wojna i rozwód. Poszukiwanie nowego miejsca do mieszkania. Codzienna ochrona czteroletnich dzieci. Nasze losy wiodły dziwnie równolegle. Przez rok obserwowałyśmy z uważnością ich wewnętrzną dynamikę. Doświadczyłyśmy zmian, które wiążą się z radykalnym przeformułowaniem tożsamości.

Równocześnie zauważamy, że ekstremalna intensywność przeżyć dała efekt paradoksalny: nasze spotkanie pokazało, że nie chcemy opowiadać wprost o intymnych i traumatycznych doświadczeniach. Dlatego w naszej pracy sięgamy do świata sztuki naiwnej, skontrastowanej z wyrażanym dźwiękowo światem snów.

Czy możemy pozwolić sobie na taki dystans w sytuacjach skrajnych? Czy jest on etyczny? Czy chroni nas, czy jest sygnałem ostrzegawczym, że dzieje się z nami coś „niewłaściwego”? Naszą odpowiedzią na wszystko powyższe jest delikatny i cichy performance, przestrzeń dialogu o reakcjach na sytuacje sprowadzające nas na granice psychiki.

Fot. Daria SzczygiełMaja Miro jest multiflecistką, improwizatorką, kompozytorką. Tworzy autorskie projekty z udziałem fletów dawnych i nietypowych. Współpracuje z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki. Jest kuratorką festiwalu instrumentów historycznych Cappella Angelica i wykładowczynią Akademii Muzycznej w Gdańsku.

Muzykę słyszy jako ruch w przestrzeni. Topograficznie porusza się w sferze dźwięków uznawanych za ciche – dzięki odpowiednim instrumentom odkrywa, że są to pasma dużo bardziej zagęszczone i nasycone niuansami, niż zwykło się o tym myśleć. W tym sensie strefa, do której sięga, może być rozumiana jako strefa cienia dźwięku. Inspirują ją zjawiska niespieszne.

W ramach projektu stypendialnego przyznanego przez MKiDN stworzyła własny instrument, the perfect kisser, który przybliża ją do poszumowych aspektów dźwięku. Przy współpracy z Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku uruchomiła dźwiękowo 200-letni flecik poprzeczny, fife, wyłowiony z wraku z dna Bałtyku.

Fot. Przemysław JendroskaNina Zakharova Batovskaya jest aktorką Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego, rezydentką Teatru Zagłębia, a także aktorką Teatru Dramatycznego im. Tarasa Szewczenki i Niezależnego Teatru Nafta w Charkowie.

pt. 31.03.2023, 19.00

Karnet nie obejmuje wydarzeń:

  • „Stypa”, Victorii Myronyuk (bilety 20 PLN)
  • „Granica”, Antonina Romanova (bezpłatne wejściówki)
  • „Syndrom Hamleta”, pokaz filmu i spotkanie (bezpłatne wejściówki)
  • Warsztaty jednej pieśni, Natalia Polovynka (zapisy)

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.