Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Zarzewie. V Letnia Szkoła Studia Kokyu

Warsztaty prowadzone przez Martę Horyzę, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka

niedz.–czw. 30.07 – 10.08.2023
Instytut Grotowskiego, Brzezinka

Zapisy do 16 lipca
W językach polskim i angielskim

Zarzewie. V Letnia Szkoła Studia Kokyu
Fot. Dominik Kurzyński AQQ Media

V Letnia Szkoła Studia Kokyu to dziesięć dni (dwanaście, wliczając dzień przyjazdu i wyjazdu) intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu i zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, pobudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła ma charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.

Marta Horyza, Marie Walker i Przemysław Błaszczak są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru. Przeprowadzą uczestników szkoły przez indywidualną, a zarazem wspólną artystyczną podróż do tlącego się zarzewia – miejsca, z którego swój początek bierze płomień świadomego procesu kreatywnego, w którym jestem dziś ja – mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia powstał ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja, wysiłek i czas. Zarzewie może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centum. Impulsem do rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.

Trening Kokyu to struktura, która pozwala skoncentrować się na ruchu i oddechu w ich jedności. Służy przygotowaniu ciała i umysłu performera do dalszej pracy. Uczestnicy przejdą przez kolejne etapy, pracując w ciszy, z głosem, z materiałem z „Działania Medea”.

Elementy treningu:

  • bieg na kontakt – aktywność, która służy budowaniu grupy; podstawowy poziom tej praktyki to strojenie – wszechstronne słuchanie całym ciałem, wymagające uważności, bycia tu i teraz;
  • trening partnerski – praca z elementami akrobatycznymi w partnerowaniu i nad budowaniem subtelnych relacji związanych z podążaniem, prowadzeniem, komunikacją przez dotyk;
  • trening zespołu – rozwijający globalne słuchanie, świadomość bycia w przestrzeni względem partnerów, uważności i obecności, które staną się fundamentem budowania scen oraz pracy nad monologiem i pieśnią;
  • rytm – wykorzystanie struktur rytmicznych do pracy nad koordynacją, precyzją i doskonaleniem muzykalności;
  • elementy aikido – japońskia sztuka walki, opierająca się na idei wykorzystania i przekierowania energii, jaką otrzymuje się od atakującego; praca zarówno z elementami treningu fizycznego, jak i z bronią (bokkenem i jō – japońskim drewnianym mieczem i kijem);
  • wibracje i praca z podstawowymi rezonatorami – wprowadzenie głosu w przestrzenie rezonacyjne ciała, rozwibrowanie ich w brzmieniu indywidualnym i we współbrzmieniu;
  • pieśń polifoniczna – praktyka spotkania w wielogłosowej pieśni i doświadczeniu zespołowego przeżywania czasu we współbrzmieniu, opowiadaniu historii, znikaniu w jedności harmonicznej;
  • improwizacja – tworzenie struktur głosowo-ruchowych, które staną się materiałem do pracy scenicznej;
  • działania w terenie – część treningów i ćwiczeń zaplanowano na trawie i w lesie, by pomóc uczestnikom zestroić się z naturalną energią płynącą z przyrody, a także zainspirować się szczerością otaczającego świata w kontraście do tego, co znamy, myślimy.

Trening fizyczny ma obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników, wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie, partnera, zespołu.

Trening głosowy i praca z pieśniami pozwolą skupić się na głosie jako narzędziu komunikacji zarówno na scenie, jak i w życiu codziennym.

Wspólna praca i mieszkanie w przestrzeni działań Jerzego Grotowskiego (parateatr, Teatr Źródeł), to czas wyjątkowy. Miejsce o takiej historii inspiruje samo w sobie. Działanie w naturze, w otoczeniu lasu, strumienia, jeziora i wszystkich stworzeń tam mieszkających, to możliwość wyciszenia się i odbudowania zdrowej komunikacji z samym sobą.

Marta Horyza

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Harmonogram:
8.00–8.45 śniadanie
9.00–10.00 trening Kokyu
10.15–13.00 sesja pracy
13.00–15.00 przerwa obiadowa
15.00–18.00 sesja pracy
18.30–19.30 kolacja
19.30–21.00 harmonia wspólnego śpiewu/dodatkowe sesje z bronią, dyskusje, projekcje, relaksacja, czas wolny

Prowadzący przewidują jeden dzień wolny w trakcie warsztatów (regeneracja, spacery, czas na pracę własną). Nie zapewniają wtedy transportu do Wrocławia.
Ćwiczenia odbywają się głównie boso, w wygodnych strojach treningowych (długie spodnie bez guzików, pasków i zamków).

Transport: cena warsztatów obejmuje wspólny przyjazd do Brzezinki 30 lipca późnym popołudniem z centrum Wrocławia, wyjazd 10 sierpnia rano.

Wyżywienie: cena warsztatów obejmuje wspólne posiłki: śniadanie, ciepły lunch i kolację oraz zdrowe przekąski. Brzezinka jest wyposażona w dużą kuchnię i jadalnię, miejsce spotkań i dbania o siebie nawzajem. Posiłki będą przygotowywane na miejscu, przy współpracy uczestników szkoły.

Zakwaterowanie: mieszkanie we współdzielonych pokojach (4 i 5-osobowych). Warunki są skromne, ale przytulne. Budynek wyposażony jest w łazienki i toalety umieszczone w jednym ze skrzydeł, dostępna jest także pralka.
Uczestnicy warsztatów będą zaangażowani w codzienne obowiązki związane z utrzymaniem Brzezinki w czystości: sprzątanie kuchni i jadalni, łazienek, sali do pracy, palenie w kominkach.

Koszt: 2600 PLN przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki do 15 czerwca 2023
Koszt: 3000 PLN przy zgłoszeniu i wpłacie zaliczki po 15 czerwca 2023
Cena obejmuje pełne wyżywienie, noclegi oraz transport z i do Wrocławia.

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać na adres Studia Kokyu: studiokokyu@gmail.com. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona. Gwarancją rezerwacji miejsca jest akceptacja organizatora (mail zwrotny) oraz wpłata bezzwrotnego zadatku w wysokości 50% kwoty. Telefon kontaktowy: +48 661 927 323
Brak wpłaty zadatku w ustalonym terminie jest rozumiany jako rezygnacja z udziału w warsztatach.
W przypadku rezygnacji z uczestnictwa do 30 dni przed terminem warsztatów, następuje zwrot wpłaty pomniejszonej o zadatek, do 15 dni – 50% wpłaconej kwoty pomniejszonej o zadatek; w przypadku późniejszej rezygnacji wpłata jest całkowicie bezzwrotna.

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia.
W przypadku odwołania wydarzenia przez organizatora zgłaszający otrzyma zwrot 100 % dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).

Galeria zdjęć