Spektakl Samanty Shay z udziałem aktorów Teatru ZAR i Source Material we współpracy z Pina Bausch Zentrum
pt. 17.11.2023, 19.00 i 21.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Dla widzów 14+
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Spektakl opiera się na partyturze ruchowej i w przeważającej części jest zrozumiały ponad językami. Tam, gdzie to konieczne, zapewnione są polskie napisy.
Spektakl taneczno-teatralny w reżyserii Samanthy Shay, inspirowany twórczością Antona Czechowa, eksploruje subtelne aspekty żałoby. Przedstawienie inscenizuje pogrzeb i stypę, łącząc tragikomizm z niekonwencjonalną logiką. Podobnie jak Czechow, podnosi pytania o przyszłość, nostalgię, cierpienie i możliwość tworzenia więzi w dynamicznym świecie. Twórcy skupiają się na przesileniu między przeszłością a przyszłością, łącząc indywidualne i zbiorowe doświadczenia w oparciu o świat pamięci. Spektakl ma skłonić do refleksji nad ludzką egzystencją i naszym dążeniem do sensu w obliczu nieuchronnych zmian.
Twórcy koncentrują się na punkcie przesilenia między przeszłością a przyszłością, biorąc pod uwagę zarówno indywidualne, jak i zbiorowe doświadczenia oraz naszą reakcję na świat pamięci. Spektakl ma zachęcić do refleksji nad ludzką egzystencją i naszą potrzebą znalezienia sensu w obliczu nieuniknionych zmian.
Projekt łączy artystów z dwóch znaczących tradycji teatralnych: Tanztheater Wuppertal Piny Bausch i Teatru ZAR. To połączenie różnych inspiracji, które pozwalają na swobodną interpretację tematów. Współpraca z tymi artystami nawiązuje do dziedzictwa Jerzego Grotowskiego i Piny Bausch, podkreślając napięcia międzypokoleniowe. Spektakl skupia się na indywidualnych i zbiorowych historiach, próbując zrozumieć, co można zachować, a co lepiej zostawić w przeszłości. Centralnym elementem przedstawienia jest żywa społeczność uchwycona na granicy między niekompletną przeszłością a niepewną przyszłością.
Spotkanie oraz pokaz spektaklu „I Should Have a Party for All the Thoughts I Didn’t Say – processes” są realizowane w ramach projektu Teatru ZAR „Taniec Tradycja Transgresja”. Dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Teatr ZAR, kultywując etos pracy zespołowej, realizuje projekty artystyczne w trakcie długoletnich poszukiwań źródłowych, którym każdorazowo towarzyszy proces kształtowania opartego na śpiewie nowego języka teatralnego. Międzynarodowy skład zespołu formował się w trakcie cyklicznych wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999–2003. Podczas tych podróży grupa zebrała materiał muzyczny, którego esencją są wielowiekowe pieśni polifoniczne sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. „Zar”, od którego grupa wzięła swą nazwę, to nazwa pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu w północno-zachodniej Gruzji. Praca zespołu karmi się przekonaniem, że teatr, wbrew greckiemu thea – widzenie, nie powinien być wyłącznie oglądany, lecz przede wszystkim słuchany.
ZAR przynosi teatr sprzed podziału na gatunki i style, działając w przekonaniu, które płynie z polskiej myśli romantycznej, że zadania sztuki potrafią zapełnić dynamiczną lukę między codziennością a transcendencją. Juliusz Osterwa, który jako jeden z nielicznych starał się zrealizować praktycznie te idee, i z którego myśli czerpał m.in. Jerzy Grotowski, zapisał w swoich notatkach zdanie o tym, że „Bóg stworzył teatr dla tych, którym nie wystarcza Kościół”.¹
Zrealizowany w latach 2003–2009 pierwszy tryptyk zespołu, Ewangelie dzieciństwa stał się kulminacją trwających ponad dziesięć lat poszukiwań i rozwoju Teatru ZAR. Na tryptyk składały się trzy spektakle, grane także jako osobne części: Uwertura, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie oraz Anhelli. Wołanie. Ewangelie dzieciństwa miały swoją premierę w Barbican Centre w Londynie, następnie były prezentowane w Los Angeles, we Wrocławiu, Florencji, w San Francisco, Chicago, Sibiu w Rumunii oraz w Legnicy, Szczecinie i Bydgoszczy. Poszczególne części tryptyku pokazywano w Atenach, Edynburgu, Madrycie, Belgradzie, Budapeszcie, Paryżu, Kairze, Seulu, Nowym Delhi i Bostonie. W 2009 roku tryptyk zajął pierwsze miejsce w rankingu „Los Angeles Times” w kategorii na “Najlepszy nowy teatr muzyczny na świecie”. W październiku 2010 roku tryptyk uhonorowany został Wrocławską Nagrodą Teatralną. Druga część, Cesarskie cięcie, prezentowana podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 roku zdobyła prestiżowe nagrody: Total Theatre w kategorii teatr fizyczny oraz Herald Angel.
Od 2011 roku zespół pracował nad projektem Armine, Sister, poświęconym tragicznej historii narodu ormiańskiego. Spektakl o tym samym tytule miał premierę 28 listopada 2013 roku w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego. Od tamtej pory przedstawienie prezentowane było we Wrocławiu, Warszawie, Londynie, Oslo, Rzymie, Paryżu, Madrycie, Lizbonie, Salonikach Szczecinie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sybinie w Rumunii, we Florencji i w San Francisco.
W 2016 roku podczas Olimpiady Teatralnej miał swoją premierę spektakl Medee. O przekraczaniu będący swoistym requiem, lamentacją dla wszystkich tych, którzy zmierzają do Europy w poszukiwaniu lepszego życia. Późniejsza wersja tego spektaklu w 2018 roku prezentowana była w Paryżu w teatrze Petera Brooka, Bouffes du Nord.
W 2019 zespół przygotował Anhellego. Skowyt, który zaprezentowany został podczas Olimpiady Teatralnej w Todze w siedzibie zespołu Tadashiego Suzuki oraz Sankt Petersburgu na zaproszenie Valerego Fokina, dyrektora Teatru Aleksandryjskiego.
Jednym z ostatnich premier Teatru ZAR jest spektakl Złowione, w który za punkt wyjścia zespół obrał “niespełnione” spotkanie Tadeusza Różewicza i Jerzego Grotowskiego z roku 1968, momentu, kiedy pierwszy pisał Złowionego, a drugi pracował nad Apocalypsis cum figuris.
Teatr ZAR regularnie prowadzi warsztaty, podczas których dzieli się unikalnym językiem pracy aktorskie, którego podstawę stanowi integracja treningu fizycznego i praktyk wokalnych, śpiewu solowego oraz polifonicznego połączonego z improwizacją odwołującą się do ekspresji ciała aktora, umiejętność słuchania, z którą nierozerwalnie wiąże się głęboka fizyczna oraz wokalna koncentracja.
O swojej praktyce zespół opowiada na specjalnie przygotowanej stronie teatrzar.net.
Reżyseria: Samantha Shay
Współtwórcy i obsada: Ditte Berkeley, Kamila Klamut, Anthony Nikolchev,
Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak, Tess Voelker
Choreografia: Emily Castelli, Łukasz Przytarski, Julie Shanahan, Samantha Shay, Ekaterina Shushakova, Julie Anne Stanzak
Tekst: Anton Czechow, Kamila Klamut, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak
Scenografia: Salmah Beydoun
Światła: Maciej Mądry
Asystent techniczny: Jakub Dziedzicki
Kostiumy: Ana Lena Dresia, Samantha Shay
Projekt dźwięku i dramaturgia muzyczna: Aslaug Magnusdottir
Trening śpiewu: Ditte Berkeley, Orest Sharak
Asystentka podczas prób: Sara Europaeus
Producenci: Ornella Salloum, Julie Runge Bendsen
Koordynator projektu: Jaroslaw Siejkowski
Scenografia drewniana: Andrzej Walada
Kurtyna: Pracownia 17
Spektakl oraz spotkanie są realizowane w ramach projektu Teatru ZAR„Taniec Tradycja Transgresja”. Dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Spektakl powstawał jako projekt studencki, a następnie był rozwijany, czego owocem było powstanie wielu wersji. Nad ich stworzeniem pracowali liczni artyści: Sam Szabo, Sadie Schwolsky, Keenan Reilly, Sandy Levitan, Donna Simone Johnson, James Cowan, Kaiso Hill, Nikhil Pai, Tiara Jackson, Raven Scott, Miles Hartfelder, Nina Caussa-Rius, Jenna May Cass, Annelise Lawson, Stephanie Regina, Jo Ann Endicott, Emily Castelli, Oleg Stepanov and Łukasz Przytarski.
pt. 17.11.2023, 19.00
pt. 17.11.2023, 21.00
Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.