Work in progress Magdy Tuki i Anity Wach
Projekt Organon skupia się na języku jako mięśniu wykraczającym poza to, co społeczne, polityczne, ideologiczne, z ambicją stworzenia metajęzyka – języka, który pozwala na współistnienie ze światami niemożliwymi do zracjonalizowania. Język jest wspaniałym narzędziem, które umożliwia komunikowanie, konsumowanie, smakowanie, przyjemność seksualną. Jest pracowity, hedonistyczny i brutalny. Jest niewolnikiem naszego mózgu, sługą ideologii i instrumentem politycznej partytury. Język manipuluje, modli się i agituje. Jest też symbolem uporu, anarchistycznego sprzeciwu wobec reżimu semantycznych zasad. Autorki traktują ludzkie ciało jako przedłużenie języka stawiającego opór hegemonii gramatycznej i intelektualnej poprawności. Autorki tworzą „sieć kinetyczną” łącząca części ciała ze światem pojęć, eksponując zwierzęcość organizmu poruszającego się pod dyktatem najmocniejszego mięśnia w ciele ludzkim – języka.
Organon to projekt zainicjowany przez Anitę Wach i Magdalenę Tukę. Autorki rozpoczęły pracę nad tym projektem w 2019 roku podczas rezydencji w Thor Studio w Brukseli.
Produkcja: Via Negativa (Słowenia)
Magda Tuka – artystka, performerka, badaczka. Swoją karierę rozpoczęła pracując przez dziesięć lat jako aktorka w warszawskim Studium Teatralnym Piotra Borowskiego, wieloletniego współpracownika Grotowskiego. Od 2009 roku współpracuje jako performerka z zespołem teatralnym Via Negativa w Lublanie. Na tych fundamentach zaczęła inicjować własne projekty. Od 2012 roku współtworzy organizację Ja Ja Ja Ja Ne Ne (aktualnie Tuka/Wach). Prace Tuki doczekały się wielu grantów, stypendiów, rezydencji, koprodukcji i selekcji festiwalowych w Polsce, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Czechach, Słowacji, Słowenii, Serbii, Chorwacji, Bośni i Hercegowinie, USA i w Niemczech. Jest dwukrotną stypendystką MKiDN i Visegrad Foundation. Artystka pełni również funkcję Head of Make w londyńskiej szkole teatralnej Fourth Monkey (Falmouth University), a także regularnie prowadzi zajęcia autorskie, warsztaty ze studentami, m.in. w Wielkiej Brytanii, Polsce i Czechach. Doktorat zatytułowany Burning Method – from Grotowski’s Total Act Towards a Contemporary Performer zrealizowała pod kierunkiem Paula Allaina na Uniwersytecie Kent.
Więcej o Magdzie Tuce na www.magdatuka.com
Anita Wach jest tancerką, choreografką, performerką. W latach 1996–2003 pracowała jako tancerka w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu. Od 2005 roku była częścią warszawskiego kolektywu Teatr Bretoncaffe. Rezydentka Pact Zollwerein w Essen, stypendystka fundacji Pro Helvetia i Ministerstwa Kultury. Współtworzy międzynarodowy kolektyw Via Negativa (Słowenia). Autorka prac solowych: „Inch 1,5”, „Mute”, „Ups”, „100 toastów”. Reżyserka i choreografka spektaklu „gloria!”. Inicjatorka, współautorka i choreografka kolektywnych prac z pogranicza teatru i performansu: „weast.com”, „Prywatna Inventaryzacja”, „Dziewiąta”, „Sorry”, „Physis”, „Don’t ask me to say what I think”, „Don’t f*ck me”. Autorka i realizatorka dwuletniego projektu performatywnego „30 Movements”. Współzałożycielka eksperymentalnego kolektywu TukaWach. Mentorka podczas międzynarodowego programu rezydencyjnego platformy PARL – Performing Art Research Ljubljana. Jako choreograf współpracowała z teatrami w Warszawie (Teatr Polski i Teatr Dramatyczny) oraz w Bielsko-Białej (Teatr Polski).