Aktualnie jesteś: Projekty / Szczeliny

Szczeliny 2024

„Świat to przestrzeń rękodzieła a nie rękoczynu”.
prof. Tadeusz Sławek

Kiedy myślę, jak ubrać w słowa tegoroczny przegląd Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych, wszystkie myśli układają się w PODRÓŻ; w siłę, która zmienia bieg nadchodzących wydarzeń.

Artystki, które wypełniają swoją OBECNOŚCIĄ SZCZELINY, niczym archeolożki wydobywają ku światłu to, co zagrzebane pod nawarstwieniami przeszłości. Zabierają nas w PODRÓŻ, na WYPRAWĘ, do miejsc nieskończonych, nieoczywistych a zarazem przezroczystych; robią to bez zbytecznych pytań: czy uda się osiągnąć cel, dlaczego tam idą, czy trzeba dalej kopać, czy to dobra i jedynie słuszna decyzja? Mówią głośno! Ich głos przecina wszelkie węzły gordyjskie, a ich DROGA TRWA. 

SZCZELINY: JESTEŚMY, PODĄŻAMY, TRWAMY. Kreślimy przyszłość dłońmi Ananke. 

A jeśli Twoja dusza krzyczy jak zranione zwierzę, bo doświadczyłaś/eś ukłucia infekującego stan, w którym nie może narodzić się przyszłość? Czy wystarczy się przygotować do wyznania, przejścia przez most ponad tym, co zatrute i nasączone trucizną? Wierzę, że odpowiedzi jest wiele, dlatego zapraszam do zapomnianych zaułków, które od początku są dla mnie „wyDARzaniem się przestrzeni, darem oferującym się w spojrzeniu patrzącego”, jak to pięknie ujął Profesor Tadeusz Sławek w swojej książce „Oikologia. Powrót”.

Teraz to już tutto quanto. To wszystko.

Monika Wachowicz, kuratorka

Wydarzenia

Wyspa mojej siostry

Wyspa mojej siostry

Integracyjny spektakl rodzinny Teatru Małego w Tychach w reż. Joanny Piwowar-Antosiewicz
pt. 15.03.2024, 17.00

Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej

Burning Method – cztery wykłady o miłości warunkowej

Performans Magdy Tuki
pt. 15.03.2024, 19.00

Dziewczynki z zapałkami

Dziewczynki z zapałkami

Spektakl kwartetu Klupp/Kupiec/Łubkowska/Milačić
pt.–sob.15–16.03.2024, 20.30

Czytanie

Czytanie

Performans Aleksandry Kubiak
sob. 16.03.2024, 18.00

Organon

Organon

Work in progress Magdy Tuki i Anity Wach
sob. 16.03.2024, 19.00

Ceremonia

Ceremonia

Spektakl Teatru Przedmieście w reż. Anety Adamskiej-Szukały
niedz. 17.03.2024, 17.00

Four More

Four More

Spektakl taneczno-ruchowy Teatru A Part w reż. Marcina Hericha
niedz. 17.03.2024, 19.00

100 toastów

100 toastów

Performans Via Negativa (Słowenia)
niedz. 17.03.2024, 20.30

„Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych” to projekt, w którym pragnę połączyć różne formy sztuki, począwszy od teatru, performansu rozumianego również jako body art, przez instalację, fotografię, film, po muzykę. Z ogromną przyjemnością przyglądam się, jak te struktury przenikają się, mam poczucie, że ta przestrzeń nie ma końca, i to jest fascynujące. Zależy mi na komunikacji poprzez sztukę, gdzie formą będą tylko i aż ciało, dźwięk, jakaś tajemnicza energia, atmosfera, obraz zatrzymany w kadrze czy po prostu słowa. Punktem wyjścia są kobieta, kobiecość, jej rola w społeczeństwie, kulturze czy polityce. Widzę ogromną siłę w tym, jak my, kobiety, potrafimy z największym poświęceniem, miłością oddać się pasji, pracy, sztuce, łączyć to wszystko ze zwykłą codziennością, która może być i jest czymś niezwykłym, wyjątkowym.

Kiedy myślę o „Szczelinach”, przepływa przeze mnie jakaś potrzeba chwycenia „ulotności chwili”, może chodzi o przemijanie… Chciałabym zatrzymać ową ulotność, ale nie zamykać jej w szklanej butli, tylko umieścić w dłoniach i nieść tak, aby nie uronić nawet najmniejszego okruszka. To tak jak z miłością, potrzeba uważności, odwagi, aby ją poczuć i pozostać w niej na zawsze. Tylko ona ma taką siłę, która może najmniejszą szczelinę odsłonić i jednocześnie uchronić. Na tym mi zależy, na odsłanianiu tego, co zakryte, ukryte, aż przestrzeń, do której w danej chwili należymy, staje się krystaliczna.

Jestem przekonana, że artyści, którzy podzielą się swoją pracą, posiadają wyjątkowy „głos wewnętrzny”, nazywam ich „poruszycielami serca”, i dlatego mogą przeprowadzić nas, widzów, niczym Charon przez owe szczeliny.
Monika Wachowicz, kuratorka

Fot. Jakub KabusMonika Wachowicz jest aktorką, pedagożką, prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Śląskim na Wydziale Nauk Społecznych oraz Lart Studio w Krakowie – Wydział Aktorski (2003–2004).
W latach 1998–2002 związana była z będzińskim Teatrem Treści Przenośnych, występowała również w spektaklach katowickiego Teatru Cogitatur (2004). W roku 2009 założyła Kobiecą Grupę Teatralną KoME (wraz z aktorkami Karoliną Pietrzykowską z Krakowa i Ewą Balzer z Berlina), z którą przebywała na kilkumiesięcznej rezydencji w teatrze Cantabile 2 w Danii, biorąc udział w międzynarodowym projekcie „DNA” (przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury Danii). Od roku 2004 jest związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. Od roku 2007 współorganizuje Międzynarodowy Festiwal Teatrów Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach oraz prowadzi Studio Aktorskie A PART (2016–2023).
Otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2011, 2014, 2020).
Koordynowała międzynarodowy projekt „Ostatnie Dni Ludzkości” w Katowicach podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part – Local Project Manager (2019).
W 2019 roku została prezeską Fundacji Sztuka dla Życia im. Marty Paradeckiej. Współpracuje z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR (od 2021). Od czerwca 2021 jest kuratorką projektu „Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych”, a w październiku tego roku rozpoczęła współpracę z Akademią Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filią we Wrocławiu. W roku 2021 wspólnie z Jarosławem Fretem przygotowała seans teatralny „Szeol | שְׁאוֹל “ (premiera grudzień 2021). Jesienią 2022 zrealizowała performans/instalację „Kairos/καιρός” we współpracy z Jarosławem Fretem oraz fotografką Joanną Nowicką (premiera grudzień 2022). Obecnie, w ramach Studia WACHOWICZ/FRET pracuje nas spektaklem „S I E D E M” (premiera grudzień 2023).

Więcej informacji:
www.wachowicz.studio
www.apart.art.pl
www.sztukadlazycia.pl

Szczeliny. Kobiety w sztukach performatywnych | 15–17 marca 2024

pt. 15.03.2024, 17.00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego (Piekarnia Żywa Kultura)
Wyspa mojej siostry
Integracyjny spektakl rodzinny Teatru Małego w Tychach w reż. Joanny Piwowar-Antosiewicz
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

pt. 15.03.2024, 19.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Burning Method
Performans Magdy Tuki
Bilety: 20/30 PLN

pt.-sob.15–16.03.2024, 20.30
Miejsce spektaklu podamy wkrótce
Dziewczynki z zapałkami
Spektakl kwartetu Klupp/Kupiec/Łubkowska/Milačić
Bilety: 20/30 PLN

sob. 16.03.2024, 18.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
Czytanie
Performans Aleksandry Kubiak
Bilety: 20/30 PLN

sob.16.03.2024, 19.00
Muzeum Architektury
Organon
Work in progress Magdy Tuki i Anity Wach
Bilety: 20/30 PLN

niedz. 17.03.2024, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
Ceremonia
Spektakl Teatru Przedmieście w reż. Anety Adamskiej-Szukały
Bilety: 20/30 PLN

niedz. 17.03.2024, 19.00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego (Piekarnia Żywa Kultura)
Four More
Spektakl taneczno-ruchowy Teatru A Part w reż. Marcina Hericha
Bilety: 20/30 PLN

niedz. 17.02.2024, 20.30
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
100 Toastów
Performans Via Negativa (Słowenia)
Bilety: 20/30 PLN

szczeliny24_logo