Aktualnie jesteś: Teatr na faktach / Rzeczy zbędne

II edycja konkursu na dokumentalne czytanie performatywne

Finaliści II konkursu na najlepsze czytanie dokumentalne

Znamy już osiem tekstów, które znajdą się w finale konkursu na najlepsze dokumentalne czytanie performatywne.

Oto one:

  • Szpieg z krainy głuchych Edyty Kozub, Marka Śmietany i Łukasza Wójcickiego
    Rapowana, wyśpiewana, dokumentalna opowieść o wykluczeniu osób głuchych, stworzona przez osoby g/Głuche i słyszące.
  • Koła Barbary Buksińskiej
    Intymna podróż ku relacjom między ojcem a synem.
  • Patrz mi w oczy Anny Wieczorek
    Opowieść o kobiecie, Ukraince –  ofierze gwałtu wojennego.
  • I ona i ja Małgorzaty Lech
    Bohaterkami tego czytania są matka i autystyczna córka. Jak bardzo wpływa na nie jeden wspólny dzień nad morzem?
  • Imię zmienione Bartłomieja Juszczaka
    Przemoc w pracy to proces, to system, to relacja. Wraz z autorem śledzimy konkretne sytuacje  te mniej i te bardziej znane.
  • Cudownych rodziców Łukasza Basiaka
    Spojrzenie we wnętrze procesu psychoterapii od strony pacjentów.
  • Rozmowa z Chatem Tomasza Krajewskiego
    Rozmowa o końcu świata pod przeciekającą ścianą w małym mieszkaniu.
  • Koniec miłości Marietty Zakharian
    Kafkowska opowieść o Ukraince, której mąż Rosjanin został po drugiej stronie frontu.

Instytut im. Jerzego Grotowskiego wraz z Teatrem na faktach ogłaszają konkurs na najlepsze dokumentalne czytanie performatywne. Wybrane czytania zostaną przedstawione na scenie podczas III edycji Festiwalu Teatru na faktach w czerwcu 2024 roku. Zwycięzca otrzyma możliwość stworzenia spektaklu opartego na scenariuszu czytania w przyszłym sezonie artystycznym.

Do 12.05.2024 można zgłaszać propozycje dokumentalnych czytań performatywnych – eksplikacji, fragmentów scenariuszy lub gotowych scenariuszy. Spośród zgłoszeń zostanie wyłonionych 8 finalistów, którzy będą mogli przygotować czytanie i zaprezentować je na scenie Instytutu Grotowskiego w niedzielę 23 czerwca podczas III edycji Festiwalu Teatru na faktach. Każdy z twórców otrzyma określony budżet i czas na przygotowanie oraz realizację swojego dzieła.
Organizatorom festiwalu zależy na dokumentalności zgłoszonych propozycji, na poruszaniu kwestii społecznych, nie zawsze obecnych na pierwszych stronach gazet. Preferowane będą teksty i pomysły bazujące na metodzie verbatim i pokrewnych.

Czytania podczas festiwalu zostaną zaprezentowane przed publicznością na miejscu i online, a oceni je jury składające się z artystów teatralnych, dziennikarzy i pisarzy.

Warunki konkursu i wszelkie szczegóły można przeczytać w regulaminie konkursu.


Formularz zgłoszeniowy

fot. Oleksandr Poliakovsky

Jakub Tabisz jest twórcą spektakli dokumentalnych „Pogranica”, „Nowi”, „Kwarantanna”, „Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” oraz akcji performatywnej „Bohater.dok”. Był dwukrotnie nominowany (w latach 2019 i 2021) do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, został także wyróżniony tytułem „30 Kreatywnych Wrocławia 2021”. Na co dzień pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie prowadzi projekt „Teatr na faktach”. Jest dyrektorem artystycznym festiwalu Teatru na faktach.

kopkaKrzysztof Kopka mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie Słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu”, „Reź”) i scenarzystą (filmy „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wraz z „Teatrem na faktach” został laureatem nagrody „Kreatywny Wrocław”. Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).

logoIG_poziom-kolorPL

Logo Teatru na faktach

Obszar roboczy 1@3x