Projekt prowadzony od 2018
„Teatr na faktach” to projekt Instytutu Grotowskiego, którego celem jest popularyzacja teatru dokumentalnego wśród wrocławskich widzów oraz młodych twórców teatralnych. Składa się z corocznych kursów dla dramaturgów, reżyserów, aktorów, muzyków, badaczy i scenografów, w trakcie których poznają oni nowe narzędzia opisywania i przedstawiania rzeczywistości w formie spektaklu dokumentalnego. Podsumowaniem kursów są przeglądy zrealizowanych przez uczestników spektakli – także na podstawie ich własnych pomysłów i scenariuszy. Podczas pierwszej edycji „Teatru na faktach”, w sezonie 2018/2019, powstało jedenaście autorskich spektakli, zaprezentowanych podczas dwóch przeglądów – w lutym i podczas „Nocy na faktach” w czerwcu.
Punktami wyjścia dla teatru dokumentalnego są historia, wspomnienie i przeżycie jednostki, często umykające perspektywie tekstów literackich, niebędące w orbicie najpopularniejszych tematów. Metoda verbatim, czyli dosłownego przedstawienia świata na scenie, szeroko stosowana w Rosji, Wielkiej Brytanii czy Niemczech, mimo podejmowanych od lat 90. starań nie trafiła dotychczas w Polsce na podatny grunt. Głównym założeniem projektu jest wprowadzenie tej formy na polską scenę teatralną i dalszy rozwój narzędzi, jakie daje teatr dokumentalny. „Teatr na faktach” przewidziano na trzy sezony teatralne, z kulminacją w roku 2021. Do tego czasu powstanie baza tekstów o teatrze dokumentalnym i scenariuszy dokumentalnych oraz festiwal dokumentu.
W trakcie pracy trwającej trzy sezony uczestnicy kursu „Teatr na faktach” zagłębiali się w ideę teatru dokumentalnego. Na scenie tworzyli miejsce dla kwestii pomijanych w codziennej narracji – dla wspomnień, osobistych przeżyć i towarzyszących im historii. Od 2018 r. dzięki tej pracy powstały następujące formy teatralne:
„Korpo_racje”
Spektakl w reżyserii Przemysława Piskozuba i Mateusza Brodowskiego
Prem. 14 lutego 2019
„TanzGala”
Spektakl w reżyserii Roberta Traczyka
Prem. 14 lutego 2019
„Hercia”
Spektakl w reżyserii Ady Tabisz
Prem. 15 lutego 2019
„Łupiny”
Spektakl w reżyserii Justyny Arabskiej, Dominiki Feiglewicz i Małgorzaty Jakubowskiej
Prem. 15 lutego 2019
„Co po nas zostaje”
Spektakl w reżyserii Martyny Matoliniec i Aleksandra Maciejczyka
Prem. 16 lutego 2019
„Instrukcja montowania dzieci”
Spektakl w reżyserii Marcina Zabielskiego
Prem. 16 lutego 2019
„Nowi”
Spektakl w reżyserii Jakuba Tabisza
Prem. 16 lutego 2019
„Pamiętnik”
Spektakl w reżyserii Jolanty Sakowskiej
16 lutego 2019
„Podejdź bliżej”
Spektakl w reżyserii Moniki Czajkowskiej, Pauliny Sobiś i Jędrzeja Bigosińskiego
Prem. 16 lutego 2019
„(nie)Spełnieni”
Spektakl w reżyserii Sary Sulej
Prem. 22 czerwca 2019
„Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka”
Spektakl w reżyserii Krzysztofa Kopki i Jakuba Tabisza
Prem. 22 czerwca 2019
„Męskie perspektywy miłości”
Spektakl w reżyserii Mateusza Brodowskiego
Prem. 22 czerwca 2019
„Teatr Gazeta”
Czytania performatywne
Zrealizowane zostały dwa wydania: 8 lutego i 7 marca 2020. W kwietniu 2020 cykl został przekształcony w „Dziennik czasów zarazy”
„Tutaj kobiety palą się lepiej”
Spektakl w reżyserii Filipa Jaśkiewicza, Jany Karpienko, Krzysztofa Kopki, Ewy Mazgajskiej, Jolanty Sakowskiej, Jolanty Solarz-Szwed i Jakuba Tabisza
Prem. 13 lutego 2020
„Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”
Spektakl w reżyserii Doroty Bator, Grzegorza Grecasa, Ady Tabisz i Roberta Traczyka
Prem. 20 lutego 2020
„W końcu będzie ciepło”
Spektakl w reżyserii Adrianny Bieżan, Mateusza Brodowskiego, Doroty Drózd-Skorupskiej, Bereniki Dyczek, Magdy Krzyształowicz, Magdy Młynarczyk, Aleksandry Nowakowskiej, Przemysława Piskozuba, Bartłomieja Pucha, Marty Wiśniewskiej
Prem. 27 lutego 2020
„Dziennik czasów zarazy”
15 odcinków magazynu „Teatr na faktach”
I wydanie: 7 kwietnia 2020
„Kwarantanna”
Spektakl w reżyserii Jakuba Tabisza
Prem. 13 września 2020 (Szczecin), 10 kwietnia 2021 (Wrocław)
Zrealizowana została również filmowa wersja spektaklu, prem. online 10 października 2020
„Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!”
Słuchowisko w reżyserii Doroty Bator i rozmowa z twórcami
Prem. 9 października 2020
„Historja”
Spektakl w reżyserii Doroty Bator
Prem. 24 lutego 2021
„Alternatywne życie, czyli traktat o snach”
Spektakl w reżyserii Mateusza Brodowskiego
Prem. 20 lutego 2021
Zrealizowany został również wideoperformans, prem. online 11 października 2020
„W dwóch językach polskich (z PJM)”
Spektakl w reżyserii Grzegorza Grecasa
Prem. 6 marca 2021
„Eski”
Spektakl w reż. Marty Wiśniewskiej
Prem. 25 czerwca 2021
„Matki wyklęte”
Spektakl w reż. Ady Tabisz
prem. 26 czerwca 2021
„Oczy matki”
Spektakl w reż. Marty Kowalskiej, Ady Tabisz, Vitala Ione i Mateusza Przyłęckiego w ramach przeglądu „Bohater.dok”
Prem. 20 października 2021
„Garbologia. Studium nieznikania”
Spektakl w reż. Natalii Klupp, Jolanty Sikorskiej i Anny Bolewskiej w ramach przeglądu „Bohater.dok”
Prem. 21 października 2021
„W sieci”
Spektakl dokumentalny w reż. Anny Wieczorek, Doroty Bator, Laury Sonik i Krzysztofa Kopki w ramach przeglądu „Bohater.dok”
Prem. 22 października 2021
„W czterdzieści (i pięć) lat później”
Spektakl dokumentalny w reż. Krzysztofa Kopki w ramach „Teatru na faktach”
Prem. 6 grudnia 2021
Bliskie ballady i dalekie romanse
Spektakl dokumentalny w reżyserii Anny Wieczorek, Marty Wiśniewskiej i Jakuba Tabisza w ramach „Teatru na faktach”
Prem. 19 października 2022
Opiekun artystyczny: Krzysztof Kopka
Koordynator projektu i współprowadzący: Jakub Tabisz
Więcej informacji:
facebook.com
instagram.com
youtube.com
Kurs teatru dokumentalnego marzec 2023 – luty 2024
II Półmaraton czytań performatywnych w ramach „Teatru na faktach”
Półmaraton czytań performatywnych w ramach „Teatru na faktach”
sob. 25 czerwca 2022
Piekarnia oraz Facebook Instytutu Grotowskiego
Kurs teatru dokumentalnego marzec 2022 – styczeń 2023
Festiwal „Teatru na faktach” 25–27/06/2021
Marzec–grudzień 2021
8–29/02/2020
Październik 2019 – czerwiec 2020
22/06/2019
Październik 2018 – luty 2019
Krzysztof Kopka mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu”, „Reź”) i scenarzystą (filmy „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wraz z „Teatrem na faktach” został laureatem nagrody „Kreatywny Wrocław”. Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).