Projekt edukacyjno-badawczy Studia Kokyu
wrzesień 2024–czerwiec 2025
Studio na Grobli Instytutu Grotowskiego
W języku polskim, z możliwością tłumaczenia na język angielski
Zapisy do 2 września
Jaka jest natura działania?
Czym jest precyzja i jaka jest rola improwizacji?
Jak przywoływać życie w misternych strukturach i nie pozwolić sobie na mechaniczne odtwarzanie?
Czy trening jest czymś, co towarzyszy procesowi twórczemu aktora, czy jest integralną częścią tego procesu?
Czy akt twórczy można oddzielić od treningu?
Czym jest osobista technika i jak ją rozwijać?
Czy tekst jest działaniem?
Środowiskiem dla powyższych i wielu innych pytań będzie pole wyznaczane przez 7 lat badań prowadzonych przez Studio Kokyu: to przestrzeń między treningiem performera a treningiem wojownika, między światem szeroko rozumianego teatru a Aikido – tradycyjną, japońską sztuką walki.
Studio Kokyu jako miejsce praktyki otwiera swoje drzwi i poszukuje od 5 do 7 osób, które są gotowe na regularną pracę od 16.09.2024 do 27.06.2025. Skupimy się z jednej strony na treningu indywidualnym performera, a z drugiej – na treningu grupowym. Podejmiemy zarówno działania fizyczne, jak i wokalne, a także pracę mentalną i pracę z tekstem. Ponadto będziemy budować i rozwijać indywidualne, partnerskie oraz grupowe struktury performatywne, a także pogłębiać osobiste, praktyczne rozumienie istoty działań i stojących za nimi intencji.
Podczas tegorocznej edycji „Praktykowania działania” będziemy rozwijać najnowszy projekt Studia Kokyu pt. „Trinity – The Letter”, a równolegle pracować nad „Antygoną” Sofoklesa, której premiera odbędzie się w maju 2025 roku na festiwalu „Sakura. IV Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Projekt poprowadzi Przemysław Błaszczak – lider i założyciel Studia Kokyu. Praca będzie miała charakter regularnych sesji od poniedziałku do piątku, trwających około 5–6 godzin dziennie i będzie odbywać się w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego.
Uczestnictwo w projekcie zakłada także uczestnictwo w treningach Aikido w dojo Na Grobli Aikikai. W dniach 11–13.09.2024 odbędzie się sesja pracy w formie warsztatów, podczas której zostanie wyłoniona grupa uczestników. Nie przewidujemy możliwości uczestnictwa w pojedynczych sesjach – udział możliwy jest tylko w całości projektu.
Projekt jest bezpłatny i nie zakłada wynagrodzeń dla uczestników.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Harmonogram sesji:
Zapisy do 2 września 2024 za pomocą formularza.
W pierwszym tygodniu trwania projektu odbędzie się sesja pracy w formie warsztatu, podczas której zostanie wyłoniona grupa uczestników projektu. Nie przewidujemy możliwości uczestnictwa w pojedynczych sesjach – udział możliwy jest tylko w całości projektu.
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia.