Aktualnie jesteś: VoiceLAB/Warsztaty

VoiceLAB Openings

Roczny program warsztatowy prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego

październik 2024–czerwiec 2025
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
W językach polskim i angielskim

Zapisy do 16 września

VoiceLAB Openings
Fot. Irena Wypych

VoiceLAB Openings to roczny program warsztatowy kierowany do osób, które chcą zanurzyć się w pracy laboratoryjnej i odkrywać swój głos wraz z jego anatomicznymi i psychologicznymi aspektami. 

Głos to najwrażliwsze źródło ekspresji – podstawowe, a jednocześnie najbardziej osobiste, najwyraźniejsze i najlepiej dostępne. Reaguje na wszelkie sugestie i skojarzenia. Głos jest podatny na najmniejsze napięcia w ciele, a praca z nim jest niekończącym się poszukiwaniem, odkrywaniem siebie i własnego potencjału.

Wieloletnia praca warsztatowa pokazuje nam, jak ściśle głos i jego jakości są związane ze stanem psychofizycznym. Wraz z osobami uczestniczącymi w warsztatach chcemy odkrywać jakości głosu wynikające z miękkości i odpuszczenia, szukać jego siły w rozluźnieniu. 

Trzonem VoiceLABu jest praca z muzyką polifoniczną. Jednak celem nie jest uczenie się materiału, ale stworzenie środowiska, które zapewni stabilność i oparcie, jednocześnie pozwalając na stawianie sobie wyzwań. Zależy nam na stworzeniu warunków pozwalających obserwować naturalny potencjał głosu i w pełni rozpoznawać jego fizyczny, namacalny charakter; odkrywać głos, który powstaje w ciele i obserwować jego właściwości, gdy wychodzi na zewnątrz.

W czasie sesji warsztatowych będziemy pracować z:

  • muzyką polifoniczną, wykorzystując gruzińską polifonię w jej naturalnych skalach,
  • jogą, aby jak najlepiej przygotować ciało i oddech na pracę z głosem,
  • technikami relaksacyjnymi, aby przez rozluźnienie świadomie przyglądać się napięciom i uczyć się z nimi pracować,
  • pogłębieniem świadomości dotyczącej układu nerwowego, ze szczególnym uwzględnieniem nerwu błędnego,
  • wyobraźnią i skojarzeniami, aby rozpoznawać reaktywność głosu i uczyć się subtelnego sterowania nim,
  • naturalnymi instynktami muzycznymi, chcąc je pogłębić,
  • kontaktem przez wibrację oraz harmonię,
  • nagraniami.

Częścią programu są próby otwarte i koncerty – po to, by nauczyć się rozpoznawać i poszerzać strefę komfortu oraz aby dowiedzieć się, jak zmienia się głos, gdy jest słuchany.

 

Współorganizatorzy wydarzenia: Fundacja UpStream

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów – Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Warsztaty będą odbywać się:

  • w piątki w godz. 17.00–19.00,
  • w soboty i niedziele w godz. 10.00–13.00 oraz 15.00–17.00.

pt.–niedz. 4–6.10.2024

pt.–niedz. 8–10.11.2024

pt.–niedz. 6–8.12.2024

pt.–niedz. 10–12.01.2025

pt.–niedz. 7–9.02.2025

pt.–niedz. 7–9.03.2025

pt.–niedz. 4–6.04.2025

pt.–niedz. 9–11.05.2025

pt.–niedz.  6–8.06.2025

 

Każdą niedzielną sesję warsztatową, począwszy od 10.11.2024, będzie zamykać o godz. 16.00 pokaz pracy uczestników pt. „Drzwi uchylone”.

Koszt: 3600 PLN (cały program)

Prosimy o wypełnienie ► formularza zgłoszeniowego do dnia 16 września 2024. Liczba miejsc ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.