VoiceLAB

VoiceLAB to laboratorium pracy z głosem i poszukiwań w obrębie polifonii, prowadzone przez Aleksandrę Kotecką, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździorę. W swojej pracy skupia się przede wszystkim na wymiarze wertykalnym utworów, aby z każdej harmonii wydobyć maksimum brzmienia. Dzięki takiemu podejściu każdy interwał okazuje się jednostką niosącą określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikroopowieści i stawiające przed wykonawcą wyzwanie pełnego zaangażowania w działanie wokalne.

„Nasza praca z polifonią zaczęła się niemal dwie dekady temu podczas wypraw badawczych Teatru ZAR do Gruzji, od pierwszego kontaktu i zauroczenia. Później nastąpił okres intensywnych prób muzycznych poprzedzających premierę spektaklu »Ewangelie dzieciństwa«, którego główna oś dramaturgiczna osnuta była wokół polifonicznego materiału zebranego w Gruzji. Praca nie ograniczała się jednak tylko do tego wycinka materiału źródłowego, który znalazł swe miejsce w strukturze spektaklu: ukierunkowana była raczej na jak najpełniejsze zrozumienie – poprzez praktykę – zarówno samego materiału, jak i całej tradycji, z której się on wywodzi, po to, by muzyka była rzeczywiście mocno osadzonym rdzeniem spektaklu, a nie tylko tworzącym nastrój elementem z zewnątrz.

Te dogłębne poszukiwania w obrębie współbrzmienia stały się podwalinami naszej muzycznej świadomości. Późniejsza praca Teatru ZAR przyniosła dalsze fascynujące spotkania z innymi tradycjami śpiewu: polifonią korsykańską i sardyńską, a także z ormiańską monodią modalną. Jednak pierwsza prawdziwa miłość boli najbardziej, dlatego zaczęliśmy odczuwać wielką tęsknotę za dawnym rodzajem pracy – tym większą, im bardziej zaczynaliśmy rozumieć, że zaniechaliśmy naszych poszukiwań w połowie drogi. Właśnie z tej tęsknoty wyrósł VoiceLAB.

Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, staramy się wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu. Nasze podejście do pracy wokalnej opiera się na przekonaniu, że jeśli uszanuje się pełnię potencjału poszczególnych harmonii, muzyka może stać się nie tylko namacalna, ale też stanowić medium obiektywnej ekspresji”.
Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora

Program VoiceLAB obejmuje indywidualne i grupowe sesje pracy. Zamkniętą pracę laboratoryjną uzupełniają działania wykonawcze: próby otwarte, pokazy pracy i mikrokoncerty, co tworzy warunki do konfrontowania wewnętrznych percepcji z tym, co znajduje się poza nimi, i dowiadywania się w ten sposób czegoś więcej o głosie – jak zmienia się pod wpływem tego, że jest słuchany.

Wydarzenia

VoiceLAB

VoiceLAB

Cykl warsztatów pracy z głosem, prowadzony przez Aleksandrę Kotecką i Tomasza Wierzbowskiego w asyście Krzysztofa Paździory
Październik 2021 – styczeń 2022 | Zapisy do 27 września

VoiceLAB. Warsztaty przy uchylonych drzwiach

VoiceLAB. Warsztaty przy uchylonych drzwiach

Otwarte sesje pracy w ramach warsztatów Aleksandry Koteckiej i Tomasza Wierzbowskiego
14/11, 19/12/2021, 9/1/2022

Mozaika powietrza

Mozaika powietrza

Koncert liturgicznych pieśni gruzińskich w wykonaniu Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory (VoiceLAB)
3/10/2021

Mozaika dźwięku. Warsztaty przy uchylonych drzwiach

Mozaika dźwięku. Warsztaty przy uchylonych drzwiach

Próby otwarte VoiceLAB z udziałem uczestników programu warsztatów „Mozaika dźwięku”
16–18/07/2021

Voice and Body of Adult Educators

Voice and Body of Adult Educators

Międzynarodowy projekt z udziałem VoiceLAB realizowany w ramach programu Erasmus+
16–17/06/2021

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach

VoiceLAB. Próby przy uchylonych drzwiach

Otwarte próby pracy Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory

VoiceLAB. Warsztaty pracy z głosem

VoiceLAB. Warsztaty pracy z głosem

Prowadzący: Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski
4–6/09/2020

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórca studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim i Krzysztofem Paździorą prowadzi dogłębny projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swojej pracy dzieli się podczas warsztatów. Od 2005 r. praktykuje jogę. Ukończyła trzy roczne kursy doskonalące prowadzone przez Paulinę Stróż, dyplomowanego nauczyciela ze stopniem Junior III. W 2016 r. ukończyła w Indiach ośmiotygodniowy kurs poświęcony oddechowi. Chcąc stale doskonalić swój warsztat, bierze udział w warsztatach z najlepszymi nauczycielami z Polski i zagranicy. Obecnie szkoli się do egzaminu na stopień Introductory II. W swojej praktyce wokalnej oraz w pracy warsztatowej wykorzystuje  techniki relaksacyjne oraz wschodnie metody pracy z oddechem.

 

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Monika Kotecka_2-bwKrzysztof Paździora jest absolwentem Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad pięciu lat kontynuuje prace studyjne nad śpiewaniem polifonii gruzińskich z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim. Asystował m.in. przy projekcie warsztatowym w ramach Nilüfer Theatre Festival w Turcji. Współpracuje z Teatrem Klinika Lalek oraz Wrocławskim Teatrem Piosenki pod kierownictwem Bogusława Klimsy.