Aktualnie jesteś: Warsztaty / Studio Voice In Progress
Warsztaty prowadzone przez Joannę (Designated Linklater Teacher)
pt.–niedz. 29.11–1.12.2024
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
W językach polskim i angielskim
Zapisy do 22 listopada 2024
Warsztaty obejmują doświadczenie nauki całej progresji ćwiczeń Linklater (pierwszej części „Dotknięcie dźwięku” i drugiej – „Drabiny rezonatorów”) w pracy z materiałem „Tekst i pieśń”. Na bazie specyficznej komunikacji zbudowanej między impulsami myślowymi i ekspresją głosu, przy współudziale wyobraźni, tekst i pieśń stają się przewodnikami do eksploracji słów i dźwięków na nowo. To wszystko dzięki podążaniu za impulsami idącymi z ciała, a nie w wyniku aktywności intelektu.
Praca ma charakter grupowy i indywidualny. Ekspresyjność uwolnionego głosu otwiera się na spontaniczną komunikację, pozwala na dalszą pracę w sposób świeży i zaskakujący, nie odrywając człowieka/performera od nabytej już techniki.
Praktyki i podejście w tej części pracy zostały usystematyzowane przez Kristin Linklater w ciągu kilku dekad pracy z aktorami i studentami aktorstwa, głównie w oparciu o sztuki Szekspira, z wyraźnym uwzględnieniem śpiewności słów oraz rytmu.
Nauczyciele aktorstwa często mówią: «Wyjdź z głowy», czasem «Przestań myśleć», a nawet «Słowa nie mają znaczenia». Nauczyciele głosu mówią: „Twój głos jest w twoim ciele; impulsy myślowo-uczuciowe powstają w twoim ciele; słowa są obrazami, uczuciami i doświadczeniami zmysłowymi». Dobry trening głosu i mowy pomaga w wyjaśnieniu tych aktorskich instrukcji w następujący sposób: «Jeśli w mojej głowie pojawia się myśl, myślę o tej rzeczy. Kiedy doświadczam myśli w swoim ciele i oddechu, myślę i czuję tę rzecz w tym samym czasie. Słowa nie są już zwykłym poznaniem; stały się wyobraźnią, świadomością, intencją. Łączą się poprzez oddech z instynktem i intuicją oraz twórczą iskrą».
K.Linklater „The Art. And Craft of Voice (and Speech) Training”, Journal of Interdisciplinary Voice Studies
Warsztaty są przeznaczone dla osób, które już pracują z głosem i miały styczność z metodą Linklater – są prowadzone na poziomie zaawansowanym.
Program warsztatów:
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek – swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu, gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020–2021 współpracowała z zespołem SUTARI.
Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.
W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
pt. 29.11.2024, 17.00–20.00
sob. 30.11.2024, 10.00–13.00, 15.00–18.30
niedz. 1.12.2024, 10.00–13.00, 15.00–18.30
Koszt udziału: 1099 PLN
Zapisy do 22 listopada 2024 za pomocą ► formularza
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń (po wcześniejszym zaakceptowaniu zgłoszenia przez prowadzącą).
Kontakt: jk.voiceinprogress@gmail.com
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia. W przypadku odwołania wydarzenia przez Organizatora Zgłaszający otrzyma zwrot 100% dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).