Aktualnie jesteś: Święto

Wieczór trzech króli albo co wolicie. Drag Kingi robią Szekspira

Spektakl kolektywu Brokatowa Wstęga Mobiusa
W ramach festiwalu „Święto”
Tłumacz polskiego języka migowego PJM Osoby niepełnosprawne

sob. 26.10.24, 17.00, 20.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

W językach polskim i angielskim
Czas trwania: 90 min
Bilety: 30/40 PLN

Spektakl o godzinie 17.00 z tłumaczeniem na PJM

Dla widzów od 18 lat
Uwaga! Spektakl zawiera wulgaryzmy, sceny z nagością i muzykę mogącą wywoływać niepokój. Obecne są wątki i motywy związane ze śmiercią (czaszki), samobójstwem, zinternalizowaną nienawiścią do siebie, przemocowym zachowaniem. W trakcie spektaklu następuje moment całkowitego wyciemnienia sceny. Osoby występujące nawiązują kontakt z widownią (w stopniu ograniczonym).

Wieczór trzech króli albo co wolicie. Drag Kingi robią Szekspira
Grafika ze zbiorów osób artystycznych. Czarnobiała grafika. Z lewej strony tytuł „Wieczór trzech króli albo co wolicie” napisany oryginalnym fontem. Z prawej zrasterowana, niewyraźna twarz z koroną na głowie zwieńczoną piórkiem oraz kształt przypominający meduzę

Klasyka, kanony, uniwersalne piękno – nie szukajcie tego w tym spektaklu. Ten spektakl jest o dragu, a drag to sztuka podważania norm, robienia zamętu i wywoływania radosnych zwątpień.

Drag kingowie, czyli osoby odgrywające na scenie przerysowaną męskość, zapraszają do swojego świata. Na scenie zobaczymy kulisy ich sztuki, bo jest to spektakl o robieniu spektaklu. Będziemy towarzyszyć grupie dragowej w odważnych próbach wystawienia fragmentu „Snu nocy letniej Szekspira”, czyli „Śmiesznej tragedii, krótkiej, ale nudnej, Tyzby, kochanki młodego Pirama”.

Przeszkody produkcyjne będą się piętrzyć i mnożyć. Postacie zaś będą potykać się o swoją nieokiełznaną queerowość, powinności i cnoty niewieście oraz nierówno ułożone klepki na scenie. Jak spiąć budżet? Gdzie kupić peruki? Jak dogadać na zoomie wspólne gwiazdorzenie? Bohaterowie odpowiadają na te pytania swoim językiem. Zobaczymy ich w dragowych numerach do wielkich hitów. Przemówią też słowami postaci z kilku szekspirowskich dramatów.

Drag, czyli sztuka odgrywania płci na scenie, wydaje się przestrzenią całkowicie wyzwoloną. W klubach i telewizyjnych produkcjach spotykamy wyraziste, przerysowane postacie, oszałamiające kostiumy, rekwizyty, nawiązania do ikon popkultury. Glamour, rozmach, przepych!

Ale czy to wszystko? I czy drag jest dla wszystkich?

Umieszczając dragów w świecie szekspirowskim (albo: świat szekspirowski w świecie dragów), wracamy do korzeni dragu, sięgających zarówno tradycji teatralnych, jak i rebelianckich działań społeczności queerowej. Wracamy, by stawiać pytania o pułapki patriarchokapitalizmu, wyzysku oraz systemowej i ekonomicznej przemocy ze względu na płeć.

Spektakl szekspirowski osnuty wokół płci, definiowanej na nowo poza męskością i kobiecością, jest kolejnym pozornie niemożliwym projektem kolektywu Brokatowa Wstęga Mobiusa. Pomysł urzeczywistnia się dzięki grantowi OFF Polska z Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego.

puszekBoguś Puszek – demoniczne, nieco rozkicane alter ego, żyjące życiem własnym. Wcieli się w rolę sennej, martwiczej wersji Hamleta, by finalnie zostać jedną z trzech wiedźm wiodących ku życiu. Postać metafizyczna, odrealniona, pełna wewnętrznych sprzeczności.

Fot. Katarzyna GórnaDaddy Blue – gniew, depresja, ekstaza i wkurw – jednym słowem: drama king. Dla jednych czuły, dla innych przeczulony, u jeszcze innych wywoła uczulenie z wysypką. Do roli Pyrama ze „Snu nocy letniej” idzie długą drogą – przez burzę w głowie, z ciężkim sercem Kalibana, bijącym w piersi.

Fot. Katarzyna GórnaHerMan – romantyczna dusza uwięziona w ciele osiedlowego pijaczka, wzdycha do minionych czasów. Unika pracy jak ognia, ale uniesie rolę Lwa. Bez wątpienia nie jest księciem na białym koniu, za to na pewno na kacu, więc dostanie dublurę roli Pyrama ze „Snu nocy letniej”.

Fot. Katarzyna GórnaJean Jacques – romantyk, któremu miłość zdarza się częściej niż seks. Melancholijny, dramatyczny, a przy tym zawsze pełen wdzięku i szarmu. Bywa wampirem, mafiozem i elegantem. Tym razem poznamy go na nowo – w roli Hamleta.

Fot. Katarzyna GórnaKing Jack Strong – postać na faktach, wzorowana na polskim szpiegu, nie ufa rządowi, nie cofa się przed walką. Pielęgnuje w sobie romantyczną duszę, a Szekspira unika.

Fot. Katarzyna GórnaKrystina Candida – dwustuprocentowa kobieta o sile charakteru i duchu sępicy, kośćcu przeżartym przez teoretyczny i praktyczny feminizm. Czujna i konsekwentna. Wielka Pasterzyca drag kingów, która przemieni się w Wielką Siostrę Szekspira, moderującą proces twórczy.

Fot. Katarzyna GórnaKubota Misuka – persona androgyniczna, efemeryczna i przesadnie wyegzaltowana. Wierzy, że Kubota to styl życia, a Legia jest Lesbijką. Misuka porywa się, szarpie i wichruje w pieśniach niejakiej MICUŁY, z którą wspólnie w projekcie szekspirowskim wyczaruje nuty obezwładniające publikę.

Fot. Katarzyna GórnaLuna Gold – uwodzicielka serc. Mówią o niej: „złota, a skromna”. Nie zna pojęcia nadmiaru brokatu i cekinów. Nieszablonowa, silna i bystra i dlatego jest idealną Luną ze „Snu nocy letniej”, ale to jedynie majak tego, kim jest naprawdę.

Fot. Katarzyna GórnaMaestra aka mikserKA hitów i bangerów – trzecią ręką gasi światło i przypomina, kiedy bić brawo. Cierpliwa i skryta w ciemnościach, cały blask oddaje w reflektor. Jak Paris Hilton, wciska play i nie traci nadziei. Tym razem wykreuje obrazem i dźwiękiem wyspę dragowej szczęśliwości, szczęśliwszej od każdej szekspirowskiej Arkadii.

Fot. Katarzyna GórnaMaryjan Bear – mężczyzna patriarchalny, zatem przemijający, ale żywotny. Reprezentuje męskość sarmacką, prawdziwie polską, w stylu weselnym i paternalistycznym. Zagra więc wszystkich szekspirowskich królów, ale jest w nim niejedna niespodzianka, którą okaże się też queerowa król_owa ze „Snu nocy letniej”.

Fot. Katarzyna GórnaRomantic Boi – bezlitośnie romantyczny, huragan miłości do wolności i ruchu. Nie ma dla niego innej możliwości niż zgarnięcie roli Prospera. Zrobi to znakomicie, bo ma tarota w jednym palcu, a kulę przed sobą.

Fot. Katarzyna GórnaTransformers – król i królowa nieustającej przemiany. Będzie Pukiem_Arielem, postacią eteryczną i elastyczną, zagra bez trudu dziurkę w murze, rozdzielającą kochanków – Pyrama i Tyzbe ze „Snu nocy letniej”.

Reżyseria: Agnieszka Małgowska
Dramaturgia i tekst: Brokatowa Wstęga Mobiusa
Reżyseria światła: Brokatowa Wstęga Mobiusa
Wideo i projekcje: Kaja Janiszewska
Kostiumy: Brokatowa Wstęga Mobiusa
Muzyka: MICUŁA
Fotografie: Katarzyna Górna
Premiera: 5.10.2024 (Warszawa)

Tekst spektaklu powstał na podstawie wybranych scen z dzieł Szekspira: „Snu nocy letniej”, „Burzy”, „Hamleta”, „Króla Leara”, „Ryszarda III”, „Wieczoru Trzech Króli” oraz fragmentu eseju „Własny pokój” Virginii Woolf.

Dla widzów od 18 lat
Uwaga! Spektakl zawiera wulgaryzmy, sceny z nagością i muzykę mogącą wywoływać niepokój. Obecne są wątki i motywy związane ze śmiercią (czaszki), samobójstwem, zinternalizowaną nienawiścią do siebie, przemocowym zachowaniem. W trakcie spektaklu następuje moment całkowitego wyciemnienia sceny. Osoby występujące nawiązują kontakt z widownią (w stopniu ograniczonym).

Projekt realizowany jest w ramach 4. edycji programu OFF Polska Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego

Współorganizatorzy: (program) OFF Polska, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stowarzyszenie Sistrum – Przestrzeń Kultury Lesbijskiej*

sob. 26.10.24, 17.00
Spektakl z tłumaczeniem na PJM

sob. 26.10.24, 20.00

Jeśli są Państwo osobami z niepełnosprawnościami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

4(1)

Galeria zdjęć