„Przestrzeń styku // interface” to projekt Studia VoiceLAB, którego celem jest badanie relacji twórczej między człowiekiem a sztuczną inteligencją – poszukiwanie nowatorskich rozwiązań korzystających z technologii podczas wydarzeń muzycznych, tak aby sprawdzić, w jakim wymiarze sztuczna inteligencja może stać się partnerem do improwizacji i stworzyć rzeczywistą relację z człowiekiem podczas twórczej pracy z głosem.
Program obejmuje sesje warsztatowo-badawcze, pokazy work in progress, koncerty oraz spotkania online z ekspertami.
Sesje warsztatowo-badawcze zakładają laboratoryjną pracę z głosem, ukierunkowaną na przygotowanie grupy śpiewaków do komponowania doświadczeń immersyjnych w czasie rzeczywistym, złożonych ze śpiewu chóru i algorytmu. Częścią pracy laboratoryjnej będzie terapia falą dźwiękową oraz sesje wykładowe, stanowiące wprowadzenie do teorii poliwagalnej jako narzędzia pozwalającego na poszerzenie percepcji performera wokalnego. Tego rodzaju uwrażliwienie pozwoli na odkrywanie i rozwijanie instynktów istniejących przed intelektem, stanowiących podstawę pracy wokalnej, wyjście poza utarte schematy, zanurzenie się w dźwięku i przełamywanie barier dzięki wierze w fizyczny potencjał dźwięku i nieograniczone możliwości wyobraźni.
Podczas pokazów work in progress, odbywających się pomiędzy kolejnymi sesjami warsztatowo-badawczymi, ich uczestnicy podzielą się swoimi postępami w badaniach przestrzeni styku między pracą wokalną artystów a technologią. Efekty badań zostaną zaprezentowane podczas koncertów.
Spotkania online z ekspertami pozwolą szerokiej publiczności zapoznać się z zagadnieniami dotyczącymi związków technologii i człowieka – tak w relacji twórczej, jak i na co dzień ‒ a także umożliwią zetknięcie się z podstawową wiedzą z zakresu projektowania doświadczeń. Spotkania te przybliżą performerom perspektywy twórczego czerpania z technologii i tworzenia audialnych doświadczeń immersyjnych, a także szersze zagadnienie związane z używaniem zaawansowanych technologii w sektorze kultury.
Projekt zakończy konferencja hybrydowa „Sztuka inteligencji / Art of Intelligence” na temat roli artysty i funkcji sztuki w dobie AI. W jej ramach odbędą się wykłady, spotkania oraz panele dyskusyjne.
lipiec–grudzień 2024
W ramach projektu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku // interface”
sob.–niedz. 23–24.11.2024, 16.00
W ramach projektu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku // interface”
W ramach projektu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku // interface”
niedz. 1.12.2024, 17.00, 19.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
pon. 2.12.2024, 18.00
Dolnośląskie Centrum Filmowe, Marszałka Józefa Piłsudskiego 64A
Aleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów – Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.