Aktualnie jesteś: Warsztaty / Studio Voice In Progress

To Trust the Journey: głos, który mówi

Mistrzowskie warsztaty pracy z głosem prowadzone przez Francoise Walot (Designated Linklater Teacher) w asyście Joanny Kurzyńskiej (Designated Linklater Teacher)

pt. 4.04.2025, 17.00–20.00
sob.–niedz. 5–6.04.2025, 10.00–13.00 i 15.00–18.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego

W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski
Zapisy do 31.03.2025

To Trust the Journey: głos, który mówi
Fot. AQQ.MEDIA / Dominik Kurzyński

„Nie jest ważne to, jak mówisz, ale to, co mówisz i dlaczego”.

Aktorzy/aktorki, przygotowując się do roli – czytając tekst, którego muszą się nauczyć – zastanawiają się, jak powinien on zabrzmieć. Chcą kontrolować sposób, w jaki mówią. Zadają sobie pytania, jak modulować głos, aby uzyskać pożądany efekt i które ze słów zaakcentować, aby uwypuklić właściwe sensy. Myślą również o granych przez siebie postaciach i ich cechach, w tym o sposobie, w jaki używają one języka: rytmie wypowiedzi, wysokości dźwięku, prozodii.

Niemniej praca performera/performerki z tekstem wymaga czegoś więcej, niż intelektualne podejście, jeśli chcemy, aby nasze działanie było bardziej żywe – musimy połączyć się z głębszym, ucieleśnionym doświadczeniem.

Jak zatem powinniśmy ćwiczyć? Czy możemy zaufać, że oddech i ciało wiedzą więcej niż to, co sądzi nasz umysł? Czy możemy połączyć się z oddechem i emocjami oraz z żywą wyobraźnią?

Warsztaty z Françoise Walot – aktorką i trenerką głosu (Designated Linklater Teacher) – mają na celu pracę z głosem mówionym. Podczas warsztatów zbadamy powiązania między impulsami i oddechem, myślami, wyobrażeniami i aktem mówienia. Każdego dnia będziemy rozgrzewać głos, postępując zgodnie z progresją ćwiczeń Kristin Linklater, która obejmuje: świadomość fizyczną i uwolnienie, rezonans, skalę głosu i przejrzystość. Będziemy wykonywać określone ćwiczenia fizyczne, aby przywrócić głos i mowę całemu ciału. Będziemy także pracować nad strukturą tekstów i odkrywać, jak na głos i mowę mogą wpłynąć określone wyobrażenia.

Praca będzie odbywać się w grupach i w parach, ale także indywidualnie.

UWAGA!

Osoby, które chcą wziąć udział w warsztatach, proszone są o przygotowanie monologu z dowolnej sztuki Szekspira lub greckiej tragedii i przyniesienie ze sobą kilku papierowych kopii tekstu. Aby w pełni skorzystać z warsztatów, należy nauczyć się się swojego tekstu na pamięć oraz na podstawie pogłębionej analizy jasno określić, kim jest dana postać w sztuce, co, do kogo mówi i dlaczego. Niech każde słowo będzie dokładnie zrozumiane.

Fot. Ze zbiorów prywatnychFrançoise Walot jest aktorką, reżyserką i trenerką głosu. Kształciła się jako aktorka w Conservatoire Royal de Liège w Belgii oraz jako trenerka głosu u Kristin Linklater w Stanach Zjednoczonych. W Wielkiej Brytanii, w Londynie, prowadziła zajęcia pracy z głosem, m.in. w Royal Central School of Speech and Drama oraz London Academy of Music and Dramatic Arts (LAMDA). Prowadziła także liczne warsztaty głosowe w Anglii, Polsce i Grecji. Regularnie współpracuje z poetami, badając emocjonalne i artystyczne implikacje tego, w jaki sposób praca głosem może pomóc im w publicznym wypowiadaniu własnych utworów. Obecnie tłumaczy na język francuski książkę Kristin Linklater „Uwolnij swój głos”.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest  aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek  swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu,  gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 20202021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody  „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem  „Zasłużona dla Kultury Polskiej”.  W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.

Koszt: 285 EUR/1199 PLN

Zapisy do 31.03.2025 przez formularz zgłoszeniowy:
https://docs.google.com/forms/d/1aKdKka2iXGyhoN5l5H5CLzs1d-Msr0lkmIIzKrLFRPs/edit

Kontakt: jk.voiceinprogress@gmail.com

Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia. W przypadku odwołania wydarzenia przez Organizatora Zgłaszający otrzyma zwrot 100% dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).

logo-vip Fundacja Zarzewie vector logotyp

Galeria zdjęć