Mistrzowskie warsztaty pracy z głosem prowadzone przez Francoise Walot (Designated Linklater Teacher) w asyście Joanny Kurzyńskiej (Designated Linklater Teacher)
pt. 4.04.2025, 17.00–20.00
sob.–niedz. 5–6.04.2025, 10.00–13.00 i 15.00–18.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski
Zapisy do 31.03.2025
„Nie jest ważne to, jak mówisz, ale to, co mówisz i dlaczego”.
Aktorzy/aktorki, przygotowując się do roli – czytając tekst, którego muszą się nauczyć – zastanawiają się, jak powinien on zabrzmieć. Chcą kontrolować sposób, w jaki mówią. Zadają sobie pytania, jak modulować głos, aby uzyskać pożądany efekt i które ze słów zaakcentować, aby uwypuklić właściwe sensy. Myślą również o granych przez siebie postaciach i ich cechach, w tym o sposobie, w jaki używają one języka: rytmie wypowiedzi, wysokości dźwięku, prozodii.
Niemniej praca performera/performerki z tekstem wymaga czegoś więcej, niż intelektualne podejście, jeśli chcemy, aby nasze działanie było bardziej żywe – musimy połączyć się z głębszym, ucieleśnionym doświadczeniem.
Jak zatem powinniśmy ćwiczyć? Czy możemy zaufać, że oddech i ciało wiedzą więcej niż to, co sądzi nasz umysł? Czy możemy połączyć się z oddechem i emocjami oraz z żywą wyobraźnią?
Warsztaty z Françoise Walot – aktorką i trenerką głosu (Designated Linklater Teacher) – mają na celu pracę z głosem mówionym. Podczas warsztatów zbadamy powiązania między impulsami i oddechem, myślami, wyobrażeniami i aktem mówienia. Każdego dnia będziemy rozgrzewać głos, postępując zgodnie z progresją ćwiczeń Kristin Linklater, która obejmuje: świadomość fizyczną i uwolnienie, rezonans, skalę głosu i przejrzystość. Będziemy wykonywać określone ćwiczenia fizyczne, aby przywrócić głos i mowę całemu ciału. Będziemy także pracować nad strukturą tekstów i odkrywać, jak na głos i mowę mogą wpłynąć określone wyobrażenia.
Praca będzie odbywać się w grupach i w parach, ale także indywidualnie.
UWAGA!
Osoby, które chcą wziąć udział w warsztatach, proszone są o przygotowanie monologu z dowolnej sztuki Szekspira lub greckiej tragedii i przyniesienie ze sobą kilku papierowych kopii tekstu. Aby w pełni skorzystać z warsztatów, należy nauczyć się się swojego tekstu na pamięć oraz na podstawie pogłębionej analizy jasno określić, kim jest dana postać w sztuce, co, do kogo mówi i dlaczego. Niech każde słowo będzie dokładnie zrozumiane.
Françoise Walot jest aktorką, reżyserką i trenerką głosu. Kształciła się jako aktorka w Conservatoire Royal de Liège w Belgii oraz jako trenerka głosu u Kristin Linklater w Stanach Zjednoczonych. W Wielkiej Brytanii, w Londynie, prowadziła zajęcia pracy z głosem, m.in. w Royal Central School of Speech and Drama oraz London Academy of Music and Dramatic Arts (LAMDA). Prowadziła także liczne warsztaty głosowe w Anglii, Polsce i Grecji. Regularnie współpracuje z poetami, badając emocjonalne i artystyczne implikacje tego, w jaki sposób praca głosem może pomóc im w publicznym wypowiadaniu własnych utworów. Obecnie tłumaczy na język francuski książkę Kristin Linklater „Uwolnij swój głos”.
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek – swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu, gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020–2021 współpracowała z zespołem SUTARI.
Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.
W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
Koszt: 285 EUR/1199 PLN
Zapisy do 31.03.2025 przez formularz zgłoszeniowy:
https://docs.google.com/forms/d/1aKdKka2iXGyhoN5l5H5CLzs1d-Msr0lkmIIzKrLFRPs/edit
Kontakt: jk.voiceinprogress@gmail.com
Organizator zastrzega sobie prawo do odwołania wydarzenia lub zmiany terminu z przyczyn od niego niezależnych z zachowaniem terminu minimum 7 dni roboczych od wydarzenia. W przypadku odwołania wydarzenia przez Organizatora Zgłaszający otrzyma zwrot 100% dokonanych wpłat, bez uwzględnienia ewentualnych innych kosztów (np. zakupionych biletów na przejazd, koszty przewalutowania itp.).