Aktualnie jesteś: BodyConstitution / BodyConstitution 2013

Awkward Happiness or Everything I Don’t Remember About Meeting You

(Niezręczne szczęście lub wszystko, czego nie pamiętam z naszych spotkań)
Spektakl Studia Matejka

16/05/2013 {czwartek} 19:30 
Studio Na Grobli
Spektakl w językach polskim, angielskim, francuskim i słowackim

Dwie pary wyruszają w niełatwą życiową podróż w poszukiwaniu szczęścia. Jesteśmy świadkami konfrontacji, w których ścierają się cztery punkty widzenia na to, czym jest szczęście i jak je osiągnąć (lub nie).
Spektakl jest refleksją na temat daremności poszukiwań szczęścia inspirowana książkami Nieznośna lekkość bytu Milana Kundery i L’Euphorie perpétuelle (Wieczna euforia) Pascala Brucknera.

Czas nakłada na płótno związku kolejne warstwy piękna, sekretów, zaskoczeń i nieporozumień. Czy obraz w lustrze, w którym odbija się relacja dwojga ludzi może przybliżyć nas do zrozumienia szczęścia? Czy szczęście jest czymś, czego szukamy w drugiej osobie, ale co nie może znaleźć pełnego spełnienia?

Zalążkiem projektu były badania Studia Matejka nad ludzkim ciałem we współczesnej praktyce performansu. Podczas 18-miesięcznych badań w Instytucie Grotowskiego członkowie Studia prowadzili poszukiwania w zakresie treningu i ćwiczeń fizycznych, opierając się na tematach i obrazach, które ich zainspirowały. Wstępny materiał twórczy został następnie przekształcony w fizyczne partytury: solowe i wykonywane w duecie, które podlegały nieustannej dekonstrukcji i rekonstrukcji pod kierunkiem Mateja Matejki i współpracujących ze Studiem gości, m.in. Cécile Da Costy (Spitfire, Farma w jeskyni), Milana Kozanka (Artyci Dance Company) Vivien Wood (DV8) i Ditte Berkeley (Teatr ZAR). Fragmenty tych struktur zostały zaprezentowane podczas pokazów pracy przedstawiających badania praktyczne i ich przekształcenie w materiał performatywny, które odbyły się w Polsce i Wielkiej Brytanii. We współpracy z DogDocs (Słowacja) Studio Matejka dokonało przeniesienia struktur twórczych na taśmę filmową, tworząc sześć filmów krótkometrażowych. W lipcu 2012 roku Studio Matejka, wraz z Vivien Wood, zakończyło pierwszy etap pracy nad przedstawianiem. Materiał twórczy został przetworzony w pracę w toku (work in progress) zatytułowaną Everything I Don’t Remember About Meeting You, której premiera odbyła się w 2012 roku na festiwalu KioSK w ośrodku Stanica Žilina-Záriečie na Słowacji. Spektakl miał swoją premierę 14 lutego 2013 w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji”, cyklu małych form teatralnych.

W spektaklu wykorzystano przede wszystkim teksty i dialogi autorstwa aktorów Studia. Są one owocem dwóch lat pytań i refleksji na temat związków międzyludzkich, szczęścia, marzeń i pragnień. Aktorzy przywołują także punkty widzenia innych autorów, czerpiąc inspiracje z poezji i prozy Anny Świrszczyńskiej, Alexandra Fleischera, Yehudy Amichaiego i Milana Kundery.

Człowiek nigdy nie może wiedzieć, czego ma chcieć, ponieważ dane jest mu tylko jedno życie i nie może go w żaden sposób porównać ze swymi poprzednimi życiami ani skorygować w następnych […]. Człowiek przeżywa wszystko po raz pierwszy i bez przygotowania. To tak, jakby aktor grał przedstawienie bez żadnej próby. Cóż może być warte życie, jeśli pierwsza próba już jest życiem ostatecznym? Dlatego życie zawsze przypomina szkic. […] Einmal ist keinmal […]. Jeśli człowiek ma prawo tylko do jednego życia, to jakby nie żył w ogóle.
Milan Kundera: Nieznośna lekkość bytu

Warstwa muzyczna spektaklu powstała na bazie transformacji głosów i muzyki granej na żywo w harmonii z tym, co dzieje się na scenie. Wykorzystano także współczesne utwory jazzowe i kompozycje instrumentalne.

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowniki.
Celem Studia Matejka nie jest stworzenie czegoś „odmiennego” od istniejących praktyk performatywnych i systemów treningowych. Traktujemy istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności, i włączamy je do powstającej pracy.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień, a nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest dziewiętnaście osób z jedenastu krajów.
Więcej informacji: www.studiomatejka.com

Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalikovą, zespołu T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence… Obecnie odbywa tournée z kolejnym przedstawieniem,Ô. Jest instruktorem akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque i prowadzi zajęcia z akrobatyki i rytmów ciała w ramach pracy Studia Matejka.

Zuzana Kakalikova urodziła się na Słowacji, w latach 2000–2003 studiowała aktorstwo na Akademii Sztuk w Bańskej Bystrzycy, a następnie na Akademii Sztuk Muzycznych i Dramatycznych w Bratysławie, uzyskując w 2005 roku dyplom magistra sztuk dramatycznych. W latach 2005–2006 studiowała pantomimę, tai-chi, taniec i akrobatykę w Scuola Teatro Dimitri w Szwajcarii. Jest współzałożycielką zespołu T-d’U, z którym przygotowałaSilence… i Ôkô – spektakle prezentowane w Szwajcarii, Polsce, Słowacji i Czechach. Uczestniczyła w wielu warsztatach prowadzonych m.in. przez teatr Farma v jeskyni i Les Slovaks, współpracowała też z Dominique Duszynski i Aną Stegnar. Należy do zespołu artystycznego Studia Matejka, a także kontynuuje pracę z własnym zespołem w Szwajcarii.

Daniel Han pochodzi z Korei, wychował się w USA, uzyskał licencjat z ekonomii na Uniwersytecie Północno-Zachodnim (USA). Uprawiał taekwondo i zdobył klasyczne wykształcenie muzyczne (gra na skrzypcach). Studiował aktorstwo w Chicago i brał udział w licznych projektach filmowych i teatralnych w USA, Wielkiej Brytanii i Polsce. Uczestniczył w warsztatach i współpracował z Zecora Ura/Para Active, Les Ballets C. de la B. oraz Teatrem Pieśń Kozła. W 2009 roku rozpoczął studia aktorskie na kursie magisterskim Teatru Pieśń Kozła i Uniwersytetu Miejskiego w Manchesterze. Prowadzi warsztaty w ramach międzynarodowego projektu „Brave Kids” we Wrocławiu, a także i własne badania w dziedzinie spotkań pieśni i ciała w strefach konfliktu, skupiając się na krajach byłej Jugosławii.

Magdalena Koza urodziła się w Polsce. Studiowała na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie W latach 2003–2005 współpracowała z Iwoną Olszowską w Eksperymentalnym Studiu Tańca. Następnie dołączyła do Krakowskiego Teatru Tańca, w którym przez cztery lata tworzyła i występowała w spektaklach. W 2008 roku reprezentowała Polskę na XIII Biennale Młodych Artystów z Europy i Regionu Śródziemnomorskiego w Bari we Włoszech. W 2009 współpracowała z Jackiem Gęburą nad spektaklemPodobno, który był grany na Scenie Tańca Capitol we Wrocławiu. Organizatorka i współzałożycielka Wrocławskiego Festiwalu Ruchu Cyrkulacje. Od 2012 jest członkiem zespołu Studio Matejka. Prowadzi warsztaty ze Studiem Matejka dla aktorów i tancerzy oraz warsztaty z tańca współczesnego. Jej głównym zainteresowaniem jest praca ze świadomością ciała w teatrze fizycznym i teatrze tańca oparta na tańcu współczesnym, Body Mind Centering, improwizacji oraz kontakt improwizacji. Posiada dyplom szkoły baletowej oraz jest certyfikowanym nauczycielem tańca współczesnego.

Compagnie T-d’U powstała w 2007 roku w Szwajcarii. Intencją jej twórców, Zuzany Kakalikovej i Guillaumarca Froidevaux, jest ułatwienie wymiany artystycznej i spotkań artystów z różnych dziedzin poprzez umożliwienie realizacji i prezentacji multidyscyplinarnych spektakli. Grupa artystyczna działa przede wszystkim w obszarze teatru fizycznego, ale nieobce są jej też muzyka, multimedia i niekonwencjonalne aranżacje przestrzeni. Po przygotowaniu dwóch pierwszych spektakli Cisza… i Ôkô członkowie grupy dołączyli do Studia Matejka, rozpoczynając długoterminową bliską współpracę z nim. Pragnienie łączenia ludzi zainspirowało artystów do wsparcia produkcji przedstawienia Awkward Happiness. Siła obecnej obsady bierze się z długiego i intensywnego przygotowania czwórki aktorów (trening i praca nad wspólnym językiem), a także z różnorodności kultur, z których pochodzą. www.cietdu.com.

Spektakl powstał w koprodukcji z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego i Compagnie T-d’u (Szwajcaria).

Autorzy: Matej Matejka, Guillaumarc Froidevaux, Zuzana Kakalikova, Daniel Han, Magdalena Koza
Kierownik projektu:
Matej Matejka
Reżyseria i dramaturgia:
Matej Matejka
Aktorzy:
Guillaumarc Froidevaux, Daniel Han, Zuzana Kakalikova, Magdalena Koza
Muzyka:
Guillaumarc Froidevaux, Daniel Han, Zuzana Kakalikova
Kierownictwo muzyczne i wokalne:
Ditte Berkeley
Współpraca nad partyturą ruchową:
Vivien Wood
Kostiumy:
Agnieszka Katyńska
Światło:
Marcin Wójcik
Czas trwania:
70 minut