Aktualnie jesteś: BodyConstitution / Tożsamość

Wspólne pola

Pokaz pracy Simony Sali i Sankara Lala Sivasankarana Naira z udziałem Daisuke Yoshimoto, prowadzenie Jarosław Fret

25/04/2015 {sobota} 16:30
Sala Teatru Laboratorium
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski

Wstęp wolny

Wspólne pola
Fot. Magdalena Mądra

Tematem pokazu będzie fizyczne przygotowanie aktora do treningu rozumianego jako proces dramaturgiczny. Jak rozpoznać dramat włączony do działań scenicznych? Jak zachować jego czytelność, kiedy konieczna jest przebudowa działań powodowana ograniczeniem środków ekspresji? Jak zapobiec degradacji dramatu w kontekście degradacji ciała?

 

Simona_Sala_fot_Magdalena_MadraSimona Sala zdobywała doświadczenie aktorskie współpracując z artystami takimi jak Nhandan Chirco (Workcenter of Jerzy Grotowski and Thomas Richards), Giles Smith (Royal National Theatre, London), Iñaki Azpillaga (Hiszpania), Carlos Alsina (Argentyna), Norberto Presta i Sabine Uitz (Centro Produzione Teatrale Via Rosse) oraz Tanya Khabarowa (Derevo). W 2004 roku ukończyła dwuletni profesjonalny kurs w Piccolo Teatro of Pontedera prowadzony przez Luisę Pasello, Silvię Pasello, Silvię Rubes, Roberta Bacciego i Francescę della Monica. Jest współzałożycielką włoskiego zespołu Sineglossa, z którym pracuje od 7 lat. Współpracując z Laurentem Piemontesim, założycielem Yamakasi, wprowadzała do swojego treningu aktorskiego ADD (Art du Deplacement). Z Sankarem Lalem Sivasankaranem Nairem, mistrzem kalarippajattu, prowadziła w ramach projektu BodyConstitution zajęcia dotyczące modelów kompensacji w treningu aktora. Od 2011 roku związana z Teatrem ZAR, współtworzyła dramaturgię akcji fizycznych w spektaklu Armine, Sister oraz Medee. O przekraczaniu. W ramach swojego treningu prowadzi poszukiwania w obszarze dynamiki tempo – rytm oraz akumulacji energii performera i jej dramatycznego potencjału.

phot.magdalenamadra

Sankar Lal Sivasankaran Nair jest nauczycielem kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Trenuje południowy styl kalarippajattu od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan, Jayachandran Nair oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar, a obecnie Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadził liczne warsztaty i występował na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. W 2010 roku wraz z Justyną Rodzińską-Nair założył Studio Kalari, które działa przy Instytucie Grotowskiego. Prowadzi regularne treningi kalarippajattu we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą (Brazylia, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Włochy), a także wykonuje masaże i terapie ajurwedyjskie. Co roku zimą prowadzi treningi we własnym kalari (szkole) w południowych Indiach.

Więcej informacji: studiokalari.art.pl, ayurvedam.pl

Fot. Karol JarekDaisuke Yoshimoto ukończył specjalizację scenograficzną na kierunku sztuka na Wydziale Teatru na Uniwersytecie Nihon w 1967 roku. Od pierwszych lat swej scenicznej aktywności współpracował i współtworzył spektakle z największymi twórcami butō, m.in. z Kazuo Ohno (jako menadżer przy Argentynie, 1977 i Mojej matce, 1981).

Pierwsze przedstawienie butō Głowa kobiety ptaka przygotował w 1983 roku. Występował w wielu krajach, np. w Austrii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Norwegii, na Ukrainie i Węgrzech, we Włoszech i USA. Wielokrotnie gościł w Polsce, prezentując swoje spektakle Eros i Tanatos (2004) oraz Ruiny ciała (2008), m.in. w Krakowie, Lublinie, Olsztynie, Poznaniu, Szczecinie, Warszawie oraz Wrocławiu (na zaproszenie Ośrodka i Instytutu Grotowskiego). W 1997 roku pełnił funkcję programowego konsultanta festiwalu tańca butō, którego pomysłodawcą i realizatorem był Ośrodek Grotowskiego. W 2003 roku współpracował z Teatrem ZAR w ramach projektu „Ewangelie dzieciństwa”, tańcząc w spektaklu Łazarz. W roku 2010 wspólnie z Jackiem Ostaszewskim i grupą Osjan wystąpił w Teatrze Wielkim Operze Narodowej ze spektaklem Ruiny ciała, a także na czterdziestolecie zespołu na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur.

W 2012 roku podczas II Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy” wystąpił we Wrocławiu w swoim spektaklu Kiokatabira ciała, prezentowanym również w 2016 roku w ramach projektu BodyConstitution, a w 2017 roku podczas Festiwalu Butō w Sapporo.

W 2013 roku po raz pierwszy przedstawił na wrocławskim placu Solnym akcję Świadek w ramach projektu „Armine, Sister” Teatru ZAR. W listopadzie 2014 roku wystąpił z Ritsuko Takahashim w Pałacu Aranburu w Tolosie w Hiszpanii, a w 2015 roku w performansie w ramach „Armine, Sister” na pl. św. Elżbiety we Wrocławiu oraz w przedstawieniu NO MAN w reżyserii Tomasza Bazana prezentowanym w krakowskiej Cricotece i w Lublinie.

Fot. Natalia KapsaJarosław Fret to założyciel i lider Teatru ZAR, reżyser, aktor, dyrektor Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich. W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu. W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu. Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku. Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Centrum Sztuk Performatywnych.

Galeria zdjęć