Aktualnie jesteś: Studio Kalari

V Szkoła Letnia Studia Kalari

Warsztaty sztuki walki kalarippajattu i tańca kućipudi
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari) i Chitrangee Uppamah

4–12/07/2015 {sobota–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego

Sztukę walki kalarippajattu (styl południowy) i taniec kućipudi –  te dwie odmienne w charakterze formy ekspresji duchowej i artystycznej – łączą siła, dynamika, energia, koordynacja, piękno i precyzja.
Dla osób początkujących Szkoła będzie wprowadzeniem w dwa niezwykle bogate systemy praktyki, a dla zaawansowanych – możliwością pogłębienia dotychczasowych umiejętności i ich rozwinięcia.

Kućipudi jest jednym z siedmiu klasycznych tańców indyjskich. Pochodzi ze stanu Andhra Pradesh w południowych Indiach. Początkowo stanowił formę modlitwy do bóstw i do połowy XX wieku wykonywany był tylko przez mężczyzn. Historie mitologiczne wykonywane są przy akompaniamencie tradycyjnej muzyki karnatyckiej. Taniec ten charakteryzują ruchy pełne wdzięku, elegancji i szlachetności. Kućipudi ma wiele wspólnego z bharatanatjam, ale posiada kilka cech charakterystycznych, jak na przykład szczególny typ tańca, który tancerka wykonuje na krawędziach miedzianego talerza, trzymając na głowie naczynie z wodą, a w rękach – dwie zapalone lampy oliwne.
Program lekcji obejmie naukę podstawowych pozycji, mudr (gestów dłoni), kroków, ruchów szyi, oczu oraz głowy, ekspresji twarzy (bhava i rasa), a także prostego układu tanecznego. Podczas warsztatu omówione zostaną także klasyczne tańce indyjskie, ze szczególnym uwzględnieniem kućipudi, oraz muzyka karnatycka, towarzysząca temu tańcowi.

Kalarippajattu pochodzi z południowoindyjskiego stanu Kerala. Bogata praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej (kije, noże, szable, włócznie), a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe.
Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu od wieków wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali.
Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową.
Program treningów obejmie naukę kilku pierwszych sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała.

Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl

Fot. Jacek ŚwiątekChitrangee Uppamah jest Hinduską pochodzącą z Mauritiusa, tancerką, choreografką, nauczycielką i jedyną reprezentantką kućipudi we Włoszech. Dobrze znana w Europie, współpracowała z wieloma artystami światowej sławy. Zaczęła tańczyć w wieku czternastu lat pod kierunkiem uznanych nauczycielek: Premili Uppamah w Instytucie Mahatmy Gadhiego na Mauritiusie oraz Satya Priya Ramany, uczennicy legendarnego tancerza i guru: Vempatiego Chinny Satyama, założyciela Narthana Saala School w Madrasie. Ukończyła Instytut Mahatmy Gandhiego na Mauritiusie, a następnie studiowała w Satya Priya Kuchipudi School w Madrasie.  Od 1990 roku uczy we Włoszech – początkowo w Katanii, a potem w Turynie. Od 2002 roku prowadzi własną szkołę Śruti Kuchipudi Indian Dance School przy Reale Società Ginnastica w Turynie – najstarszej organizacji tego typu we Włoszech i jednej z najstarszych w Europie.
Więcej informacji: http://www.srutikuchipudi.it/

Fot. Magdalena MądraSankar Lal Sivasankaran Nair pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Południowy styl kalarippajattu trenuje od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan (Anjaneya Kalari Sangham), Jayachandran Nair (Kerala School of Martial Arts) oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar (Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda), a obecnie – Raja Gopalan Assan. Jest także dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim – zabiegów i masaży ajurwedyjskich uczył się w Thiruvananthapuram w latach 1999–2008 (m.in. w Instytucie Studiów Ajurwedyjskich, gdzie ukończył profesjonalny kurs Ayurveda Panchakarma; w Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham & Ayurveda, a także w prywatnych poradniach lekarzy ajurwedyjskich – P.S. Sharmy i B.S. Jacoba z Somatheeram Resort). Pracował też jako terapeuta w Sivam Ayurvedic Specialty Hospital. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. Uczy południowego stylu kalarippajattu (prowadzi regularne zajęcia we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą: w Finlandii, Francji, Niemczech, Rosji, Włoszech) i wykonuje masaże ajurwedyjskie (ayurvedam.pl). Współzałożyciel Studia Kalari, działającego przy Instytucie Grotowskiego i uczestniczącego w programie badawczym BodyConstitution.
Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl

4 lipca {sobota} po południu: przejazd z Wrocławia do Brzezinki
5–11 lipca {niedziela–sobota}
7:30–9:00 kućipudi
9:30 śniadanie
10:30–12:30 kalarippajattu
13:30 obiad
15:00–17:00 kućipudi
18:00–20:00 kalarippajattu
20:30 kolacja
12 lipca {niedziela} rano: powrót do Wrocławia