Warsztaty indyjskiej sztuki walki kalarippajattu i klasycznego teatru tańca indyjskiego kathakali
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair (Studio Kalari) i Mario Barzaghi (Teatro dell’Albero)
1–9/07/2017 {sobota–niedziela}
Brzezinka, leśna baza Instytutu Grotowskiego
W językach polskim i angielskim
Tegoroczna Szkoła Letnia to możliwość poznania sztuki walki kalarippajattu i spokrewnionego z nią klasycznego teatru tańca kathakali wywodzących się z Indii. Pierwszymi tancerzami kathakali byli wojownicy biegli w kalarippajattu, będący w stanie wykonywać całonocne skomplikowane choreografie w ciężkich kostiumach. Zarówno wszechstronnie rozwijający trening kalarippajattu, jak i ekspresyjny taniec kathakali łączą energia, koordynacja, piękno i precyzja.
Dla osób początkujących warsztaty w ramach Szkoły Letniej stanowią wprowadzenie do dwóch bogatych systemów praktyk, a dla zaawansowanych możliwość doskonalenia dotychczasowych umiejętności.
Kalarippajattu to sztuka walki pochodząca z południowoindyjskiego stanu Kerala. Praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej, a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe. Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali. Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową.
Program Szkoły Letniej obejmuje naukę sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała. Warsztaty skierowane są do osób o różnych poziomach zaawansowania.
Kathakali dosłownie oznacza „opowiadanie historii”. Spektakl kathakali trwa całą noc – zaczyna się o zachodzie słońca, a kończy o brzasku. Kathakali jest jednym z najbardziej znanych rodzajów klasycznego tańca indyjskiego. Na Zachodzie sztuka ta zasłynęła i zdobyła uznanie i szacunek ze względu na dyscyplinę i dokładność treningu. Fascynowała wielkich twórców teatru, takich jak: Jerzy Grotowski, Eugenio Barba, Peter Brook czy Ariane Mnouchkine. Kathakali to niezwykła machina teatralna: aktorzy od dziecka uczą się i rozwijają swój trening fizyczny w celu osiągnięcia doskonałości formy. To praca totalna, łącząca teatr, muzykę, taniec, śpiew, tekst i kostium (traktowany jako ruchoma scenografia), w której ciało aktora składa się z partii górnej i dolnej, które z kolei dzielą się na mniejsze części, podkreślające mikrodetale. Na przykład ruch oczu kalasha stanowi rytmiczną sekwencję, podczas której oczy tańczą, aby przyciągnąć jak największą uwagę i poprowadzić widzów ku spójnej i harmonijnej wizji.
Na program warsztatów podczas Szkoły Letniej składają się: nauka pięciu rodzajów pozdrowienia (namaskaram: akt składania hołdu), nauka podstawowych kroków, meyurapadavagal (część związana ze sztuką walki), mudry (24 pozycje z alfabetu dłoni), twarz i jej podstawowe środki wyrazu: nava rasa, nokku – oczy (różne rodzaje spojrzenia), churippu – ćwiczenia, których celem jest oddzielenie górnej części ciała od dolnej, kalasham (sekwencja czystego tańca Tandawa i Lasja, zawierającego pierwiastki męski i żeński). Zajęcia adresowane są do aktorów, tancerzy i wszystkich zainteresowanych własnym rozwojem osobistym i artystycznym.
Podczas warsztatów odbędą się pokazy dwóch spektakli Teatro dell’Albero: Paraśurama w wykonaniu Maria Barzaghiego i Good Night Cathy! w wykonaniu Rosalby Genovese. Obie realizacje podkreślają kierunki poszukiwań Teatro dell’Albero: Wschód i Zachód.
Paraśurama
Paraśurama, wyznawca Śiwy, jest szóstym awatarem Wisznu. Urodził się, by walczyć z prześladowaniem i niesprawiedliwością, jakich dopuszczali się królowie i wojownicy na braminach i przedstawicielach innych kast. Jest przedstawiany z toporem, łukiem i strzałami. Stan Kerala powstał z rowu, utworzonego w miejscu, w które uderzył jego topór. Paraśurama, mądry wojownik, stworzył także kalarippajattu, dawną sztukę walki, która w dużym stopniu wywarła wpływ na kathakali.
Paraśurama to pokaz klasycznego teatru tańca indyjskiego kathakali. Przedstawienie Teatro dell’Albero poprzedzi krótkie wprowadzenie.
www.youtube.com
Występuje: Mario Barzaghi
Czas trwania: 60 min
Good Night Cathy!
Przedstawienie jest luźno oparte na opowiadaniu Leonarda Sciasci, zamieszczonym w jego książce Il mare color del vino. Podczas poetyckiej podróży emigrantka z Sycylii, Cathy, wyobraża sobie, że spotyka wielkie gwiazdy kina i teatru: Marlona Brando, Charliego Chaplina, Bustera Keatona, Marthę Graham. Bohaterka śpiewa, tańczy, wykonuje pantomimę, opowiadając jednocześnie o podróży w latach pięćdziesiątych, która zaczęła się pewnej nocy na piaszczystej sycylijskiej plaży. Grupa emigrantów sprzedała wszystko, aby kupić bilet na statek, który zabierze ich do Ameryki. Pan Melfa obiecał, że dotrą na miejsce w dwanaście dni. Czy Cathy i inni Sycylijczycy spełnią swoje marzenie?
www.youtube.com
Reżyseria: Else Marie Laukvik
Występuje: Rosalba Genovese
Czas trwania: 60 min
Języki: włoski i angielski
Rosalba Genovese jest aktorką Teatro dell’Albero, rozpoczęła naukę odissi, jednego z klasycznych tańców indyjskich, w 1980 roku pod kierunkiem Aloki Panikar. W latach 1996–1999 pracowała w Teatro Trebbo, grupie specjalizującej się w dydaktycznych przedstawieniach dla dzieci (H2O; Assalto al Castello, L’intestino, 2 + 2, Il porcospino goloso). W 1999 roku wraz z Mariem Barzaghim założyła Teatro dell’Albero. W latach 2000–2004 odbywała rezydencję w Odin Teatret w Holstebro (Dania), której efektem jest przedstawienie Good Night Cathy! wyreżyserowane przez Else Marie Laukvik. Uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez Massima Schustera, Ryszarda Cieślaka, Zygmunta Molika, Ivesa Lebretona oraz Robertę Carreri, Tage Larsena i Torgeira Wethala z Odin Teatret.
Sankar Lal Sivasankaran Nair jest nauczycielem kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Trenuje południowy styl kalarippajattu od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan, Jayachandran Nair oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar, a obecnie Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadził liczne warsztaty i występował na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. W 2010 roku wraz z Justyną Rodzińską-Nair założył Studio Kalari, które działa przy Instytucie Grotowskiego. Prowadzi regularne treningi kalarippajattu we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą (Brazylia, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Włochy), a także wykonuje masaże i terapie ajurwedyjskie. Co roku zimą prowadzi treningi we własnym kalari (szkole) w południowych Indiach.
Więcej informacji: studiokalari.art.pl, ayurvedam.pl
Mario Barzaghi jest aktorem i reżyserem Teatro dell’Albero. Rozpoczął naukę kathakali w 1981 roku, gdy dołączył do zespołu Teatro Tascabile di Bergamo. Uprawia tę formę teatru od 35 lat pod okiem swojego mistrza Kalamandalam K. M. Johna. Występował razem z nim w Indiach, Europie i Ameryce Łacińskiej. W latach 1985 i 1999 uczył się u Kalamandalam Padmanabhana Naira (mistrza Kalamandalam K. M. Johna), pod kierunkiem którego wykonał swój pierwszy sceniczny taniec (inicjacja taneczna zwana arangettam). Obecnie współpracuje z mistrzem Sankarem Lalem Sivasankaranem Nairem nad pokazem poświęconym związkom kathakali i kalarippajattu. Razem z dwójką aktorów Teatro dell’Albero stworzył prezentację Atleta serca: aktor pomiędzy Wschodem i Zachodem, której celem jest ukazanie związku między aktorami wschodnimi i zachodnimi. Praca ta prezentowana była w teatrach, na uniwersytetach, w szkołach, na festiwalach i przeglądach teatralnych we Włoszech i wielu krajach Europy i Ameryki Łacińskiej.
Więcej informacji: tealbero.it
1 lipca {sobota}
Ok. 16:00 Przyjazd do Brzezinki
19:00 Kolacja
2–8 lipca {niedziela–sobota}
8:30 Śniadanie
9:30–12:00 Kalarippajattu
13:00 Obiad
15:00–17:00 Kathakali
18:00–20:00 Kalarippajattu
20:30 Kolacja
9 lipca {niedziela}
8:30 Śniadanie
10:30 Wyjazd z Brzezinki
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 czerwca na adres studio@studiokalari.art.pl. Decyduje kolejność zgłoszeń. Liczba miejsc jest ograniczona.
Koszt
Udział tylko w zajęciach kalarippajattu: 1000 PLN
Udział tylko w zajęciach kathakali: 850 PLN
Udział w zajęciach kalarippajattu i kathakali: 1200 PLN
W cenę wliczony są: uczestnictwo w zajęciach, noclegi i posiłki. Uczestnicy wspólnie przygotowują posiłki, a także sprzątają salę do ćwiczeń.
Gwarancją rezerwacji miejsca jest wpłata bezzwrotnej zaliczki w wysokości 200 PLN w ciągu 14 dni od potwierdzenia przez organizatorów uczestnictwa w warsztatach. Pozostałą część opłaty należy uiścić do 15 czerwca.