Aktualnie jesteś: Paragraf/Artykuł

Art. 38 [Prawo do ochrony życia]

niedz. 27/06/2021, od 13:00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Kup bilet: 30/40 PLN

Podstawowym obowiązkiem każdego demokratycznego rządu jest zapewnienie ochrony życia swoim obywatelom. Czy w dobie globalnej pandemii ten obowiązek został spełniony? Czy godność osobista polskiego pacjenta jest chroniona w naszym państwie?

Konstytucja RP
Art. 38.
Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia.

Program artykułu

13:00 Spektakl „Kwarantanna”, reż. Jakub Tabisz (60 min)

14:30 Czytania performatywne: „Proces 197”, autorki Kamila Buchalska, Marlena Kuć , „Rosz ha-Szana ’42”, reż. Anna Rakowska, Karolina Zajdel (60 min) — online dostępne od godz. 20:30

16:00 Spektakl „Matki wyklęte”, reż. Ada Tabisz, premiera (do 75 min)

17:30 Dyskusja „Art. 38 Prawo do ochrony życia” (60 min) — online

— Czytania performatywne

„Proces 197Kamili Buchalskiej i Marleny Kuć

Proces. Rozpadu i składania się na nowo
Proces. O ustalenie istnienia
Proces. Odzyskiwania
Proces. Ból
Proces. Nadzieja
Proces. §197

Scenariusz: Kamila Buchalska, Marlena Kuć
Reżyseria: Małgorzata Jakubowska
Nagranie online dostępne od godz. 20:30

 

 

„Rosz ha-Szana ’42w reż. Anny Rakowskiej i Karoliny Zajdel

Opowieść o łódzkim getcie przez pryzmat wydarzeń Wielkiej Szpery 1942 roku.

Ten najtragiczniejszy okres w dziejach getta zbiegł się w czasie z żydowskim świętem Rosz ha-Szana, upamiętniającym stworzenie świata i przypominającym o Sądzie Bożym.

Bazując na dziennikach, pamiętnikach i naocznych relacjach, ukażemy osobistą, kobiecą perspektywę tych wydarzeń. Za pomocą głosu matek, córek będziemy rozważać izolację i segregację ludzi w czasie II wojny światowej.

Scenariusz i reżyseria: Anna Rakowska, Karolina Zajdel
Nagranie online dostępne od godz. 20:30

 

 

 — Dyskusja

Dyskusja nad art. 38 będzie się toczyć wokół podstawowego prawa do bycia zdrowym i bezpiecznym we własnej rodzinie oraz we własnym kraju. Rozmówcy stawiają pytanie, czy państwo polskie zapewnia swoim obywatelom odpowiednią ochronę?
Nazwiska uczestników dyskusji podamy wkrótce.
Transmisja online

 

 

— Spektakle

„Kwarantanna” to kronika wydarzeń dotyczących każdego z nas. Opierając się na osobistych historiach bohaterów, ukazuje absurdy i problemy wynikające z chaosu w zarządzaniu największym kryzysem zdrowotnym od lat. To historia samotnej matki, która traci dziecko, ratownika i osoby chorej. Scenariusz powstał z dziesiątek godzin wywiadów przeprowadzonych w trakcie pandemii.

„Matki wyklęte” skupiają się na jednym z wielkich tematów tabu polskiego społeczeństwa – poronieniach – tym, co dzieje się z matką i jej utraconym dzieckiem. Czy państwo polskie zapewnia im opiekę? Co dzieje się z martwymi płodami?

Więcej o spektaklach

Kwarantanna

Kwarantanna

Spektakl Jakuba Tabisza

Matki wyklęte

Matki wyklęte

Premiera spektaklu Ady Tabisz

Fot. z materiałów artystkiKamila Buchalska jest Dolnoślązaczką, redaktorką. W ramach „Teatru na faktach” wspólnie z Marleną Kuć realizuje spektakl dokumentalny poświęcony doświadczeniu wychodzenia z traumy kazirodztwa.

Marlena KućMarlena Kuć jest badaczką i programistką, współtwórczynią kilku projektów teatralno-społecznych metodą teatru ze społecznością i dramy stosowanej. W ramach „Teatru na faktach” wspólnie z Kamilą Buchalską realizuje spektakl dokumentalny poświęcony doświadczeniu wychodzenia z traumy kazirodztwa.

Fot. Izabela Kubrak

Małgorzata Jakubowska jest studentką na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii w AST w Krakowie. Ukończyła studia kulturo-, literaturo- i teatroznawcze na Wydziale Polonistyki UJ. Była także słuchaczką Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań i uczestniczką projektu „Teatr na faktach”. Asystentka reżysera: Michała Kotańskiego przy spektaklu dyplomowym „Opowieści Lasku Wiedeńskiego” studentów IV roku Wydziału Aktorskiego PWST w Krakowie (2017), Doroty Segdy przy pracy nad jubileuszowym spektaklem z okazji siedemdziesięciolecia krakowskiej PWST „Wesele” Stanisława Wyspiańskiego (2017), Józefa Opalskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego przy spektaklu „Nie całkiem wesoła historia” Antoniego Czechowa (2016). Od wielu lat zajmuje się pracą z młodzieżą w wieku 10–16 lat. Z Pauliną Sobiś dwukrotnie zrealizowała autorski projekt warsztatów teatralnych dla młodzieży gimnazjalnej z Żychlina. Od 2014 współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach przy projektach z uczniami szkół muzycznych i prowadzi warsztaty teatralne w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka.

Fot. Aleksandra RatynaAnna Rakowska jest aktorką, absolwentką Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie Filii we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych). Od 2013 współtworzy niezależną grupę Teatr Strefa Otwarta, która wypracowuje autorski język teatralny i realizuje współczesne inscenizacje sztuk Williama Szekspira: „H(2)O”, „MacDeath”, „Bez-senność” i „Po Otellu”. Współpracuje z Gdańskim Teatrem Szekspirowskim przy organizacji Festiwalu Szekspirowskiego, grupą Parrabbola z Londynu w ramach York International Shakespeare Festival. Zrealizowała projekty m.in. w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu, Teatrze Rozrywki w Chorzowie, Teatrze w Oknie w Gdańsku, Teatrze Druga Strefa w Warszawie, Teatrze Odwróconym w Krakowie. Jest trenerką sztuki aktorskiej przy kilku ośrodkach kultury: Centrum Kultury i Rekreacji w Lądku Zdrój, Centrum Kultury i Promocji w Złotym Stoku, Ośrodku Kultury i Sportu w Bierutowie i Miejskim Ośrodku Kultury i Sportu w Oleśnicy, gdzie tworzy teatr młodzieżowy oraz międzypokoleniowy.

KAROLINA_Zajdel. fotoKarolina Zajdel ukończyła Wydział Lalkarski w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie w Krakowie Filii we Wrocławiu na kierunku aktorstwo. Aktorka Teatru Lalek Arlekin w Łodzi. Współtwórczyni grupy satyryczno-sentymentalnej Po OmacKu (Łódź), czerpiącej inspirację do działań scenicznych z prasy. Członkini międzynarodowej grupy Performalita (Praga, Czechy), realizującej autorskie działania artystyczne: spektakle, performanse i inne. Obecnie realizuje projekt „Litzmannstadt Ghetto – dokument teatralny” w ramach kursu „Teatr na faktach” i stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Łodzi.

W cenie biletu na „Artykuł” są wybrane spektakle, czytania performatywne i dyskusja/spotkania z twórcami. Nie ma możliwości wstępu na czytania i dyskusje bez zakupu biletu. Sprzedaż na pojedyncze spektakle zostanie uruchomiona 7 czerwca 2021 o godz. 12:00.

Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.

Organizator: Instytut im. Jerzego Grotowskiego

Wydarzenie w ramach Festiwalu „Teatru na faktach”