Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Semestry autorskie

Cisza przed burzą. O wpływie technik relaksacyjnych i jogi na pracę performera

Cisza przed burzą. O wpływie technik relaksacyjnych i jogi na pracę performera
Fot. Karolina Sołtys

Aleksandra Kotecka

Cykl wykładów i warsztaty dla grupy roboczej
Rok akademicki 2024/2025
Zapisy do grupy roboczej do 30.09.2024

Akt twórczy jest działaniem: aktywnością, której celem jest zaistnieć, uwidocznić się. Wymaga decyzji i siły, by przekroczyć granicę między tym, co wewnątrz, a tym, co na zewnątrz. Jest uwolnieniem performatywnej energii potencjalnej. Aktu twórczego wymaga się od performerów, aktorów czy twórców. Gdy jako widzowie przychodzimy do teatru lub innego miejsca, w którym chcemy obcować ze sztukami performatywnymi, oczekujemy działania – oczekujemy, że „coś” się wydarzy.

Techniki relaksacyjne wydają się być na drugim biegunie – zdają się czymś, co przeczy działaniu, kojarzone są z pasywnością i wsobnością. To myślenie odpowiadające zachodniemu sposobowi postrzegania świata, zgodnie z którym gloryfikuje się łatwą do zauważenia aktywność, a tę, która jest uwewnętrzniona i tym samym niewidoczna, utożsamia się z bezruchem.

Tymczasem perspektywa, którą zyskujemy podczas fizycznej – bo wynikającej z ciała – praktyki nakierowywania pracy umysłu do wewnątrz przez wycofanie uwagi z zewnętrznych działań, otwiera przed performerem zupełnie nowy horyzont, w którym zawierają się inne stany skupienia i uważności. Uważność ta wraz z jej regularnym praktykowaniem przenosi się ze sfery wewnętrznej do sfery zewnętrznej. Dzięki temu to, co widoczne – działanie, które jest widzialne – zyskuje inny wymiar: zaczyna jawić się jako wierzchołek góry lodowej, staje się zaledwie zwieńczeniem gestu, którego początki sięgają dużo głębiej, tak jak cisza poprzedzająca burzę staje się jej częścią.

Współorganizator: Fundacja UpStream

Program

pt.
18/10/2024
18.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Między ciszą a burzą
Wykład I Aleksandry Koteckiej w ramach OUP
Osoby niepełnosprawne Asystent Ograniczenie hałasu
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
pt.
22/11/2024
18.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Anatomia ciszy i burzy
Wykład II Aleksandry Koteckiej w ramach OUP
Osoby niepełnosprawne Asystent Ograniczenie hałasu
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
pt.
13/12/2024
18.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Wewnętrzna cisza i burza
Wykład III Aleksandry Koteckiej w ramach OUP
Osoby niepełnosprawne Asystent Ograniczenie hałasu
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
pt.
24/01/2025
18.00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Szukając wewnętrznej ciszy
Wykład IV Aleksandry Koteckiej w ramach OUP
Osoby niepełnosprawne Asystent Ograniczenie hałasu
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze

Fot. Tobiasz PapuczysAleksandra Kotecka  jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. W latach 2004–2023 współpracowała  z wrocławskim Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli: „Ewangelie dzieciństwa“, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli realizowanych w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórczyni studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim tworzyła linię muzyczną spektaklu Teatru ZAR „Anhelli. Skowyt”. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. W 2019 powołała VoiceLAB – laboratorium pracy z głosem, który od 2020 jest częścią rządowego francuskiego programu doskonalenia zawodowego dla artystów –  Qualiopi. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 zaczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Accademy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu Teorii Poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. W 2023 jej projekt  „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.

Terminy zjazdów w semestrze zimowym (październik 2024–styczeń 2025)

pt.–sob.18–19.10.2024 zjazd I
pt.–sob. 22–23.11.2024 zjazd II
pt.–sob. 13–14.12.2024 zjazd III
pt.–sob. 24–25.01.2025 zjazd IV 

Zjazdy obejmują wykłady oraz warsztaty dla grupy roboczej.

Wykłady będą się odbywać w piątki o godz. 18.00, a warsztaty dla grupy roboczej w soboty w godz. 9.00–13.00 w Czytelni im. Ludwika Flaszena.


Między ciszą a burzą

pt. 18.10.2024, 18.00
Wykład

sob. 19.10.2024, 9.00–13.00
Warsztaty dla grupy roboczej

Anatomia ciszy i burzy

pt. 22.11.2024, 18.00
Wykład

sob. 23.11.2024, 9.00–13.00
Warsztaty dla grupy roboczej

Wewnętrzna cisza i burza

pt. 13.12.2024, 18.00
Wykład

sob. 14.12.2024, 9.00–13.00
Warsztaty dla grupy roboczej

Szukając wewnętrznej ciszy

pt. 24.01.2025, 18.00
Wykład

sob. 25.01.2025, 9.00–13.00
Warsztaty dla grupy roboczej

Podobnie jak w ubiegłych latach, chcemy utworzyć grupę roboczą złożoną z osób, które zadeklarują udział w całym projekcie – zarówno w wykładach, jak i warsztatach. Celem powołania grupy roboczej jest przeprowadzenie badań nad wpływem technik relaksacyjnych na pracę performera. Do udziału w grupie zapraszamy przede wszystkim performerów i aktorów, którzy chcą  przyglądać się, jak świadoma praca z relaksacją zmienia perspektywę praktyki twórczej, ale także wszystkich tych, którzy pragną zrozumieć mechanizmy rządzące fizjologią stresu i odkryć, jak można na nią oddziaływać.

W trakcie warsztatów będziemy pracować, wykorzystując progresywne i pasywne techniki relaksacyjne, techniki otwierania i rozluźniania ciała z pomocami i bez, relaksację grawitacyjną, sposoby pracy z wyobrażeniem oraz poczuciem przepływu powietrza w ciele, biosonologię – terapię falą dźwiękową, a także teorię poliwagalną w praktyce.

Udział w zajęciach w ramach grupy roboczej jest bezpłatny.

Zapisy do grupy roboczej trwają do 30.09.2024 za pomocą formularza.

Więcej informacji: a.kotecka@gmail.com