Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Semestry autorskie

Grotowski i anarchia myślenia

Dr Łucja Iwanczewska
Cykl warsztatów
Rok akademicki 2011/2012

Można się ze mną zgodzić lub nie, ale w moim przekonaniu nastał czas, w którym wszelkie projekty zagadywania rozpaczy po tych, którzy nieodwracalnie odeszli, wyczerpały się i upadły. Zagadywanie – zatem tworzenie narracji, wielkich projektów myślowych, interpretacyjnych, gwarantujących stabilność, nienaruszalność, bezpieczeństwo spotkań, słów i myśli – dziś już nie działa. Nastał czas przyjęcia trudnej i wymagającej wielkiej odwagi postawy – postawy, która nakazuje utracić rozpacz i pozwolić odejść umarłym, nie zatrzymanym i wolnym. Wolnym od nas, którzy przychodzimy z pamięcią o nich, którzy zniekształcamy ich słowa, haratamy myślami i opowieściami czyny, zagadując tę rozpacz, którą po sobie zostawili. Postawa, którą proponuję zakłada wiedzę nie do zniesienia – tym, co robię, jako czytelnik, interpretator, widz, aktywny uczestnik, nie odbuduję świata, którego już nie ma, nie uratuję żadnego życia, może nawet nikomu nie wskażę drogi – jestem anty anty – czytając, myśląc, oglądając, uczestnicząc, w swoje aktywności włączam rdzeń wiedzy: jak się zawali, to się zawali. Tracąc rozpacz, antycypuję zawalenie – jestem na nie gotowa. Mam jeden etyczny obowiązek: czytać, myśleć i ponosić za to odpowiedzialność, nie szukam gwaranta, jak się zawali…

Warsztaty, które proponuję będą zaproszeniem do próby przyjęcia postawy tego, kto utracił rozpacz – a zatem będą to warsztaty czytania i myślenia.

Uczestnicy warsztatów otrzymają wybrany przeze mnie zestaw tekstów (do wewnętrznego użytku) tych myślicieli, których zaprosiłam do dialogu z nami.

Łucja Iwanczewska

Program

pon.
07/11/2011
17:00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Anarchia

Czytając i oglądając Grotowskiego, zastanowimy się nad kategorią anarchii w odsłonach filozoficznych, historycznych, teologicznych i kulturowych – zajrzymy w przestrzenie herezji, bluźnierstwa, odwróceń, perwersji, nihilistycznych projektów kulturowych i założycielskich aktów negacji. Poszukamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego można nazwać Grotowskiego humanistą przewrotu? I jak blisko mu do zjawiska jakim był polski punk?

Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
pon.
05/12/2011
17:00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Miejsca

Dziwne słowo urb… Jeana Geneta, instytucje totalne Ervinga Goffmana, miejsca aporetyczne, materialne prozopopeje, półgroby i niepokojące istnienie wnętrza i zewnętrza (od Homera po Georga Wilhelma Friedricha Hegla i Jacquesa Lacana), „zwrot ku rzeczom” – a zatem śladami miejsc i rzeczy, przestrzeni materialnej świata Grotowskiego.

Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
pon.
09/01/2012
17:00
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze
Ścieżka sprawiedliwych

W rozpiętości pomiędzy Jezusem a Markizem de Sade Lacan ulokował ścieżkę ludzkiego doświadczenia, a zatem doświadczenia tragicznego bohatera. O świętości, tragedii i objawieniu porozmawiamy z filozofami, których na tej ścieżce zabraknąć nie może. Grotowski i filozofia, także i tak mogłoby się nazywać nasze spotkanie.

Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście Żelaźnicze

Fot. ze zbiorów prywatnychŁucja Iwanczewska jest adiunktem w Katedrze Performatyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Doktor nauk humanistycznych. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego i podyplomowych studiów z zakresu gender w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ. Autorka książek: „Muszę się odrodzić. Inne spotkania z dramatami Stanisława Ignacego Witkiewicza” (Kraków 2007), „Samoprezentacje. Sade i Witkacy” (Kraków 2010). Zajmuje zagadnieniami performatyki, performatywnością zjawisk kultury współczesnej, ze szczególnym uwzględnieniem polskiej kultury potransformacyjnej. Publikuje w „Dialogu”, „Didaskaliach”, „Performerze”, wielu pracach zbiorowych. Autorka artykułów naukowych i organizatorka konferencji w ramach grantu badawczego „Polska dramatyczna”. Współpracowała z Ośrodkiem Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, gdzie przygotowała projekt autorski „Biografie w teatrze”. Współpracowała także z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, gdzie przygotowała autorską konferencję „Nie może tak zostać! Polski punk”. Obecnie przygotowuje autorską monografię „Nieudane emancypacje. Sztuka i projekty polskości”.