Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Semestry autorskie
Prof. dr hab. Krzysztof Rutkowski
Cykl wykładów
Rok akademicki 2010/2011
Wykłady o przekraczaniu rodzajów i gatunków artystycznych oraz literackich
Co łączy Adama Mickiewicza z Jerzym Grotowskim? Czy tylko to, że obaj byli profesorami w Collège de France? Oczywiście, że nie tylko. Od prawieków prawdziwi mędrcy starali się o przekazywanie mądrości całym sobą: przykład Sokratesa, Buddy, Jezusa z Nazaretu wystarczająco jest znamienny. Jak słowo zrobić ciałem? Jak słowo wcielić? Jak możliwe jest Słowo Wcielone? Historia literatury, religii, teatrologia, filozofia i historia sztuki próbują od stuleci na te proste (pozornie) pytania odpowiedzieć. Nasz cel jest jasny: przestudiujmy wspólnie, jak to przekraczanie się robiło (robi) w różnych dziedzinach działalności artystycznej. Przekroczyć pisanie, przekroczyć literaturę, przekroczyć teatr, przekroczyć malarstwo. Po co? Co osiągnąć?
Wykład I prof. dr. hab. Krzysztofa Rutkowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład II prof. dr. hab. Krzysztofa Rutkowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład III prof. dr. hab. Krzysztofa Rutkowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład IV prof. dr. hab. Krzysztofa Rutkowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeWykład V prof. dr. hab. Krzysztofa Rutkowskiego w ramach OUP
Instytut Grotowskiego, Czytelnia im. Ludwika Flaszena, Przejście ŻelaźniczeKrzysztof Rutkowski jest pisarzem i tłumaczem, profesorem nauk humanistycznych. Pracuje na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Opublikował następujące książki: Przeciw(w)literaturze. Esej o poezji czynnej Mirona Białoszewskiego i Edwarda Stachury (1987), Braterstwo albo śmierć. Zabijanie Mickiewicza w Kole Sprawy Bożej (1989, trzy wydania), Stos dla Adama albo kacerze i kapłani (1994), Paryskie pasaże. Opowieść o tajemnych przejściach (1994, pięć wydań), Mistrz. Widowisko (1996), Raptularz końca wieku (1996), Śmierć w wodzie (1998), Xsiążę bezdomny (1999), Xiężniczka. Miejsce Xawery Deybel w rodzinie Mickiewiczów (1999), Kościół świętego Rocha. Przepowieści (2000), Requiem dla moich ulic (2003), Zakochany Stendhal. Dziennik podróży po imię (2006), Ostatni pasaż. Przepowieść o byciu byle-jakim (2006); Wokulski w Paryżu (2009); Dar Anioła. Przepowieści (2012), Artes liberales. O nauczycielach i uczniu (2014).
Przełożył, między innymi, książki Pascala Quignarda: Seks i trwoga, Taras w Rzymie, Życie sekretne i Butes.