Program badawczo-edukacyjny 2020/21
Przedmiotem badań Studia Kokyu w sezonie 2020/21 jest fizyczny i wokalny trening performera. Obszar poszukiwań wyznaczają z jednej strony narzędzia teatru fizycznego, techniki wokalne, ze szczególnym uwzględnieniem metody Kristin Linklater, z drugiej zaś trening aikido w swej oryginalnej, klasycznej formie szkoły Birankai. Głównymi zadaniami programu badawczego są eksploracja praktyk mieszczących się w tych ramach oraz próba dokonania ich kreatywnej syntezy, która być może wskaże nową perspektywę pracy. Program w założeniu stanowi kontynuację badań podjętych przez Przemysława Błaszczaka w ramach programu BodyConstitution – najpierw w Studiu Dwóch Ścieżek, a następnie w Studiu Kokyu, prowadzonym wspólnie z Joanną Kurzyńską.
Głównymi celami treningów Studia są: głębokie, źródłowe spotkanie z praktyką aikido, badania w obszarze głosu oraz uważna praca laboratoryjna inspirowana tymi doświadczeniami. W celu rozpoznania możliwości praktykowania siebie w działaniu, przy użyciu narzędzi pochodzących z proponowanych domen pracy, chcielibyśmy postawić – na poziomie praktyki – pytanie o pracę performera nad sobą. To działanie pomiędzy precyzyjną formą a improwizacją, pomiędzy tradycją a kreacją. Program realizowany będzie w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
W nadchodzącym sezonie chcielibyśmy zaproponować model uczestnictwa składający się z 9 comiesięcznych, dziesięciodniowych sesji pracy (po 6 godzin dziennie) / 540 godzin pracy.
W czasie sesji będziemy mieli jeden dzień przerwy, układ sesji, odbywających się w godz. 10:00–16:00, wyglądałby następująco: pierwsza część – 6 dni zajęć od poniedziałku do soboty włącznie, wolna niedziela i druga część – 4 dni zajęć od poniedziałku do czwartku. Zaplanowanych jest 9 sesji: od września 2020 do czerwca 2021 (pierwsza odbędzie się w dniach 28 września – 8 października 2020). Łącznie proponujemy 540 godzin pracy w skali rocznej programu, po 60 godzin w każdej sesji. Ostatnia sesja zakończy się pokazami pracy w Instytucie Grotowskiego.
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek – swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu, gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020–2021 współpracowała z zespołem SUTARI.
Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.
W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem „Zasłużona dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku uzyskała tytuł Designated Linklater Teacher.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/
9 comiesięcznych, dziesięciodniowych sesji pracy w godz. 10:00–16:00 (po 6 godzin dziennie) / 540 godzin pracy
2020
I: 28/09 – 3/10 i 5–8/10
II: 9–14/11 i 16–19/11
III: 30/11 – 5/12 i 7–10/12
2021
IV: 11–16/01 i 18–21/01
V: 15–20/02 i 22–25/02
VI: 15–20/03 i 22–25/03
VII: 19–24/04 i 26–29/04
VIII: 17–22/05 i 24–27/05
IX: 7–12/06 i 14–17/06
Model
Koszt: 4000 PLN (jednorazowa wpłata) lub 4500 PLN (9 wpłat, koszt jednej sesji: 500 PLN)
Minimalna liczba uczestników: 6 osób
Maksymalna liczba uczestników: 14 osób
Zgłoszenie dotyczy uczestnictwa w całości programu. Opłata pokrywa koszt uczestnictwa i jest niezależna od obecności lub nieobecności na sesji.
Opłata nie obejmuje zakwaterowania ani wyżywienia.
Oferujemy jedno bezpłatne miejsce w programie dla badacza, który weźmie praktyczny udział we wszystkich sesjach. Zapraszamy osoby prowadzące badania w zakresie teatrologii, antropologii teatru, performatyki, psychologii lub jakiekolwiek inne.
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 31 sierpnia 2020 do Przemysława Błaszczaka na adres: p.blaszczak@grotowski-institute.pl (lub fund.zarzewie@gmail.com). Telefon kontaktowy: +48 661 927 323.
Do zobaczenia w pracy!
Joanna Kurzyńska i Przemysław Błaszczak