Aktualnie jesteś: Studio Kokyu

Aktor-wojownik

Pokaz pracy Przemysława Błaszczaka z udziałem uczestników warsztatów „Aktor-wojownik”

niedz. 25.09.2022, 17.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

W językach polskim i angielskim

Aktor-wojownik
Fot. Mateusz Waga

Pokaz pracy będzie okazją do zaprezentowania efektów badań, jakie Przemysław Błaszczak przeprowadził od stycznia do września 2022 w ramach stypendium MKiDN „AKTOR-WOJOWNIK – projekt badawczo-edukacyjny”. Projekt skupiał się na potencjalnych korzyściach i inspiracjach dla treningu aktora/performera płynących z doświadczenia treningu sztuk walki z głównym naciskiem na japońską sztukę walki aikido. Wraz z uczestnikami warsztatów „Aktor-wojownik” zadamy sobie pytanie, na ile w praktyce możliwe jest dokonanie skrótu między tym, co źródłowe a tym, co czerpie ze źródła. Sprawdzimy też, czy osobom z niewielkim doświadczeniem w sztukach walki taka perspektywa treningu aktorskiego pozwala spojrzeć w świeży sposób na własny potencjał twórczy. Czy precyzja cechująca tradycyjne formach dalekowschodnich sztuk walki może nam pomóc w uchwyceniu istoty działań fizycznych (w rozumieniu Stanisławskiego)?

Po pokazie, o godz. 18.00, odbędzie Przemysławem Błaszczakiem, uczestnikami i widzami, które poprowadzi Anna Duda z Akademii Sztuk Teatralnych – Wydział Teatru Tańca w Bytomiu.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

25.09.2022, 19.00

Wydarzenie w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

1