Spektakl Roberta Traczyka w ramach Teatru na faktach
W spektaklu pojawiają się wątki związane z używaniem przemocy, środków psychoaktywnych oraz z pracą seksualną.
śr.–sob. 24–27.04.2024, 19.00
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego
W języku polskim; 26.04 pokaz z tłumaczeniem na PJM
Rozwój technologii informacyjnych oraz pandemia COVID-19 diametralnie zmieniły sposób, w jaki załatwiamy codzienne sprawy. Aplikacje stały się kluczowym narzędziem do zamawiania taksówek, posiłków i wielu innych usług. Na wirtualnym odpowiedniku placu, gdzie sto lat temu pośrednicy wybierali pracowników spośród dziesiątek chętnych, teraz możemy znaleźć hydraulików, tłumaczy, osobistych lokajów i asystentów, którzy dostępni są zaledwie jednym kliknięciem.
Jednak czy zastanawiamy się, klikając przycisk w aplikacji, że po drugiej stronie są ludzie? Nierzadko są to uchodźcy lub imigranci, którzy nie znają swoich prawdziwych pracodawców. Działają na obrzeżach systemu.
Siła ogromnych korporacji, które stoją za tymi aplikacjami, tkwi w ich zasięgu i zdolności do unikania regulacji. Wszelkie próby wprowadzenia ograniczeń szybko są obchodzone przez pośredników oraz przez samych technologicznych gigantów.
Spektakl „AskAPP” powstał na podstawie licznych wywiadów przeprowadzonych z kurierami rowerowymi, taksówkarzami i pracownicami seksualnymi. To niezwykłe spojrzenie na pracowniczo-wirtualną rzeczywistość, opowiedziane przez tych, którzy znają ją najlepiej.
Czy to wyzwolenie się od opresyjnych, lokalnych przepisów, które utrudniają zarabianie pieniędzy, czy może to naruszenie wypracowanej umowy społecznej? Wkraczamy w cyberpunk czy też w cyberfeudalizm?
W spektaklu pojawiają się wątki związane z używaniem przemocy, środków psychoaktywnych oraz z pracą seksualną.
W spektaklu wykorzystano fragment „Dziadów” Adama Mickiewicza oraz rozmowy z Magdą Mosiewicz i Dominikiem Skrzypkowskim, „DIALOG”, marzec 2023.
Spektakl ten został stworzony w ramach stypendium „Młoda Polska 2023″ przy wsparciu Narodowego Centrum Kultury.
Robert Traczyk jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej i reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu, a także Story Masterclass w Story Academy w Gotlands Folkhoskola w Szwecji. Związany z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie współtworzy projekt „Teatr na faktach”, w ramach którego napisał scenariusz i wyreżyserował spektakl „TanzGala”, a jako współautor tekstu oraz dramaturg pracował przy „Męskich perspektywach miłości”. Współreżyserował spektakl „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, który zdobył nagrodę na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu oraz WARTO, nagrodę przyznawaną przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”. Jego spektakl „Śmierć Człowieka-Wiewiórki” na podstawie tekstu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk był pokazywany w ramach 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we wrocławskim Teatrze Capitol. Zdobył także główną nagrodę na festiwalu Entree w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Jego opowiadanie „Obcy Pana Shrodingera” zostało opublikowane w zbiorze „Dzieje się”, wydanym przez grupę wydawniczą Alpaka. Nowela „O dziewczynie, co nie miała implantów” zdobyła główną nagrodę w konkursie „Kryształowe Smoki” 2020, a dramat „EveryBoy&ExtraGirl” znalazł się w finale „Młod(sz)ej Polski”, konkursu Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Tekst „Niezwykłe odkrycie Papugi” był w finale 33. konkursu na sztukę dla dzieci i młodzieży. Wyreżyserował spektakl „Chodź na słówko” na podstawie tekstu Maliny Prześlugi w Teatrze „Kubuś” w Kielcach. Spektakl bierze udział w 29. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Autor scenariusza musicalu „Planet Error” wystawionego w Akademii Muzycznej w Łodzi, jako Spektakl Dyplomowy Studentów Katedry Musicalu. Scenarzysta serialu „Kapitalne Opowieści” w 4FUN.KIDS.
Marta Czujowska absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na kierunku Scenografia. Twórczyni scenografii teatralnych i filmowych, (m.in. „Śmierć Człowieka-Wiewiórki”, reż. Robert Traczyk na 41PPA we Wrocławiu; „eSki” reż. Marta Wiśniewska Teatr na Faktach, Instytut Grotowskiego we Wrocławiu; „Kordian” reż. Robert Traczyk w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie. Współpracuje z Wrocławską filią Akademii Sztuk Teatralnych – ostatnio jako asystentka scenografki Zorany Petrov do spektaklu dyplomowego „Dobry człowiek z Seczuanu” reż. Bojana Lazić oraz jako scenografka do spektaklu „Regał ostatnich tchnień” reż. Magdalena Młynarczyk. Brała udział w wystawach scenograficznych : „Najlepsze dyplomy scenografii”, Wrocław 2023; „Wysiłek Syzyfa” na festiwalu „Scena w Budowie”, Lublin 2019; „Zmiana ustawienia” Zachęta, Warszawa 2019; „Praque Quadrennial” 2019. Z zamiłowania graficzka komputerowa, projektuje loga i identyfikacje wizualne.
Miłosz Majchrzak aktor, performer, DJ i producent. Jest absolwentem Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Debiutował na deskach Teatru Polskiego i Instytutu im Jerzego Grotowskiego w spektaklu „Męskie Perspektywy Miłości” w reżyserii Mateusza Brodowskiego we Wrocławiu . Wyróżniony na 29. Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę tytułową w spektaklu „Golem” w reżyserii Konrada Dworakowskiego. Aktor jest ściśle związany z grupą artystyczną „Tech Teatr”, w której to pełni rolę aktora, DJ-a oraz producenta muzycznego. Jego muzykę można usłyszeć w „Kordianie” w Teatrze Nowym w Krakowie (w którym wcielił się też w postać Cara oraz Papieża). Inspiruje się sztuką nowoczesna, kocha przestrzeń, minimalizm i naturę. Wzorców muzycznych poszukuje na francuskiej i brytyjskiej scenie muzyki elektronicznej oraz w afrykańskim jazzie. Miłośnik deskorolki, jogi, kuchni wegetariańskiej i psów.
Reżyseria: Robert Traczyk
Scenografia, kostiumy: Marta Czujowska
Muzyka: Miłosz Majchrzak
Realizacja wideo: Marta Czujowska, Adam Rudnicki
Asystent reżysera: Bartosz Jędraś
Obsada: Aleksandra Kołtuniak, Daniel Zawada, Wojciech Zygmunt
Konsultacja choreograficzna: Zbigniew Karbowski
Zdjęcia wykorzystane w spektaklu: Wojciech Chrubasik
Research: Aleksandra Kołtuniak, Kornelia Niziołek, Robert Traczyk, Daniel Zawada
Partner: Akademia Sztuk Teatralnych, filia we Wrocławiu
Premiera: 5 października 2023, Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Spektakl powstał w ramach stypendium „Młoda Polska 2023” Narodowego Centrum Kultury
śr. 24.04.2024, 19.00
czw. 25.04.2024, 19.00
pt. 26.04.2024, 19.00
sob. 27.04.2024, 19.00
Jeśli są Państwo osobami ze szczególnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.