Aktualnie jesteś: Teatr na faktach

Cambio dolor. Wyznanie wiary

Monodram dokumentalny Pawła Pacyny w ramach „Teatru na faktach”

pt. 24.06.2022, 19.00
niedz. 26.06.2022, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 25/35 PLN
Czas trwania: 75 min

Dla widzów od 16 r.ż.

UWAGA
W spektaklu użyty jest dym oraz światło stroboskopowe

Po pokazie spektaklu 24 czerwca, ok. godz. 20.30, odbędzie się spotkanie „O niebinarności w Polsce”
Wstęp wolny

Cambio dolor. Wyznanie wiary
Fot. materiały promocyjne

„Ja poza tym, że identyfikuję się jako osoba niebinarna, to identyfikuję się jako bałtycka nimfa. I właśnie przedwczoraj skoczyłam sobie do jeziora i uznałam, że jestem mokra i obowiązki mam mokre. Cały ten mitologiczny vibe związany z nimfami odnajduje się jakby w… To jest związane z czymś więcej. Ofelia… Ofelia nie jest nimfą, ale jej wizerunki malarskie są takie bardzo nimfowe, ona wpływa do tej wody, żeby się utopić… z tymi kwiatami.

Jedna moja wykładowczyni kiedyś napisała solidny artykuł o strategiach ofellicznych… Sfera publiczna jest ufundowana na męskiej racjonalności, przez co emocje są z niej wypierane, a kobiety spycha się poza racjonalność. I strategiami, które one mają do dyspozycji są strategie emocjonalne. Samobójstwo, szaleństwo, furia. W sensie siły bezsilnych.

Moja matka jest cokolwiek niezrównoważoną osobą, tak mistycznie wierzącą, więc byłam w neokatechumenacie… Masz takie wspólnoty, nie wiem, dwadzieścia, czterdzieści osób, i ludzie w trakcie odpadają… jak w szkole teatralnej. Moją matkę na przykład kiedyś wyrzucono i katechiści powiedzieli jej, że drzewo, które daje złe owoce, musi zostać ucięte i precz w ogień rzucone. Droga neokatechumenalna jest bardzo performatywna. Tam jest inny kod wizualny. Są też pieśni, które są o wiele bardziej seksi niż pieśni w Kościele.

Więc nimfy i pieśni to jest mój vibe.”
Fragment monodramu

Scenariusz spektaklu powstał metodą verbatim na podstawie rozmów z Daną Hirsh.


O spotkaniu
pt. 24.06.2022, 20.30
O niebinarności w Polsce
Panel dyskusyjny, w którym udział wezmą: Lu Olszewski, Hihi Kalisiak, Dana Hirsh, Grzegorz Grecas, Paweł Pacyna; prowadzenie Magdalena Owczarek
Wstęp wolny

Według pierwszego wyniku w najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej na świecie, niebinarność to „zbiorcze określenie spektrum tożsamości płciowych, które nie są wyłącznie męskie lub kobiece, i wychodzą w ten sposób poza tę polaryzację i binarność”. Jednym z synonimów tego terminu jest genderqueer, czyli słowo, którym aparat państwa straszy Polaków już drugą kadencję. Słowo, warto dodać, które dla wielu obywateli naszego kraju jest zwyczajnie niezrozumiałe. Podczas panelu towarzyszącego spektaklowi skupimy się na konkretnych barierach i problemach, na które natrafiają osoby niebinarne żyjące w Polsce, zarówno w życiu prywatnym, jak i publicznym.

Zaproszeni goście
Lu Olszewski to aktywistka skupiająca się na widoczności i reprezentacji osób niebinarnych w przestrzeni publicznej. W 2015 wstąpiła do partii Razem we Wrocławiu, skupiając się tym samym na polityce lokalnej. Była odpowiedzialna za moderowanie publicznej dyskusji z osobami aktywistycznymi z Wrocławia, w takich dziedzinach jak: polityka mieszkaniowa, edukacja, środowisko, czy miejska polityka równościowa. Od 2018 skupiła się na pracy w Kulturze Równości, pracując przy organizacji Wrocławskich Marszów Równości i powiązanym z nimi Festiwalem Równych Praw. W ramach Kultury Równości zajmuje się wsparciem osób transpłciowych oraz organizuje i prowadzi dyskusje w cyklu „Równe rozmowy” (rozmowy z osobami mieszkającymi we Wrocławiu, które opowiadają o doświadczeniu osób queerowych). Jest także współpracowniczką społeczną posłanki Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, którą wspiera w kwestiach równouprawnienia osób LGBT+.

Hihi Kalisiak (on/ona) to osoba niebinarna, artysta, absolwent projektowania komunikacji na Uniwersytecie Wrocławskim. Autor książki fotograficznej „Byłam/Byłem” traktującej o doświadczeniach osoby niebinarnej. W 2021 roku ukończył kurs fotografii profesjonalnej w Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu. W latach 2020–2021 fotografowała wydarzenia dla portalu dlaStudenta.pl. Prowodyr i lider kolektywu fotografów Kolektyw, działającego przy Ośrodku Postaw Twórczych we Wrocławiu. Od 2019 roku zajmuje się alternatywną promocją rodzinnego miasta – Gorzowa Wielkopolskiego.

Osoby związane ze spektaklem: Dana Hirsh, ona/jej – bohaterka spektaklu, Grzegorz Grecas, on/jego – współreżyser, Paweł Pacyna, on/jego – współreżyser, aktor
Prowadzenie: Magdalena Owczarek (ona/jej)


Wydarzenie towarzyszące
Pierwsza pomoc w kryzysie psychicznym
Warsztaty psychoedukacyjne prowadzone przez Sylwię Patrycję Olesińską
niedz. 26.06.2022, 20.30
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium
Zapisy do 20 czerwca

Fot. JMC StudioPaweł Pacyna to student IV roku Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu, aktor Teatru Pinokio w Łodzi. W czasie studiów uhonorowany nagrodą dla najlepszego aktora na XIII Międzynarodowym Festiwalu „Lalka też Człowiek” za „perfekcyjne wyrażenie emocji bohatera” w spektaklu „Dziwny przypadek psa nocną porą” (reż. Karolina Przystupa). Na zawodowej scenie debiutował w Teatrze Nowym Proxima w Krakowie rolą ucznia „Akademii Pana Kleksa” (reż. Piotr Sieklucki). Od 2019 współpracuje z wrocławskim Teatrem na faktach i występuje w spektaklu „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, który otrzymał m.in. wrocławską Nagrodę Kulturalną WARTO 2021 oraz nagrodę zespołową dla wszystkich twórców podczas XX Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu. Obecnie można go oglądać w spektaklu dyplomowym „Złe zabawy” (reż. Duda Paiva).

Fot. Natalia NowakGrzegorz Grecas jest reżyserem, dramaturgiem, animatorem kultury, liderem dostępności. Absolwent reżyserii teatru lalek (PWST w Krakowie Filia we Wrocławiu), współzałożyciel Teatru Układ Formalny, którego pierwsza premiera – „Matka Courage krzyczy” – została nagrodzona Tukanem OFF na 37. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej. Trzykrotny laureat Konkursu im. Jana Dormana organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie (za spektakle „#enterorestes”, „Wszyscy=bogowie we krwi” oraz „#[+#@!? (słowo na G)”). Ostatni z wymienionych spektakli został uznany za jeden z najlepszych spektakli offowych sezonu w ramach plebiscytu miesięcznika „Teatr”. Od 2019 współtwórca projektu „Migawki”, w którym lokalne opowieści opowiadane i inscenizowane są w dwóch językach polskich – mówionym i migowym. Od 2020 jest współtwórcą projektu „Teatr na faktach” w Instytucie Grotowskiego, gdzie przygotował dwa spektakle dokumentalne metodą verbatim – „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą” oraz „W dwóch językach polskich”. W swojej pracy artystycznej szczególną uwagę poświęca grupom zagrożonym wykluczeniem społecznym – młodzieży z małych miejscowości, mniejszościom, osobom g/Głuchym.

Wywiady, scenariusz, reżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne, choreografia: Grzegorz Grecas i Paweł Pacyna
Występuje: Paweł Pacyna
Premiera: 24 czerwca 2022, Instytut Grotowskiego
Czas trwania: 75 min
Dla widzów od 16 r.ż.

W spektaklu użyty jest dym oraz światło stroboskopowe. Poruszany jest również temat mowy nienawiści oraz samobójstwa.

Spektakl zrealizowany w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego w ramach projektu „Teatr na faktach”.

Wydarzenie odbywa się w ramach WroPride 2022 Wrocławskiego Festiwalu Dumy

Logo Teatru na faktachkultura równości - logotypAST_obrys_sygnet_CMYK_page-0001

 

 

Patroni medialni

Cambio dolor. Wyznanie wiary Cambio dolor. Wyznanie wiary