Aktualnie jesteś: BodyConstitution / BodyConstitution 2013

Charmolypi

Spektakl Alexandry Kazazou ze Studia Matejka

16/05/2013 {czwartek} 22:00
17/05/2013 {piątek} 22:00
Sala Teatru Laboratorium

Spektakl Charmolypi jest zbudowany z osobistych historii aktorki, wyrażonych poprzez ekspresję ciała. Tam bowiem, gdzie kończy się możliwość wyrażania za pomocą słowa, rodzi się opowieść wypływająca z cielesności. W niej można odnaleźć brakujące odłamki siebie, dzięki którym można wyjść z egzystencjalnego kryzysu, z zerowego punktu istnienia – wrócić do siebie, do życia lub śmierci.
Przedstawienie to swoista mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, co jest snem, a co niezrozumieniem siebie w rzeczywistości.

Greckie słowo „charmolypi” odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia. W wolnym tłumaczeniu oznacza „słodko-gorzki” lub „radosny smutek”. W języku potocznym, często mówi się, że „charmolypi” mają ludzie starsi, znaczy to, że są bogaci w doświadczenia życiowe.

Woda musi spłynąć. Czas płynie kropla po kropli. Cały świat jest pogrążony w chaosie. Minuta ciszy za zdesperowanych. Dla tych, co czekają… W pustce, bez nadziei. Tylko pamięć może przynieść światło. Jakby ciało było piórem: piszesz, przestajesz, uzupełniasz atrament, piszesz dalej… Jakby tylko było piórem.
Alexandra Kazazou

 

Alexandra Kazazou urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Północnym Teatrze Narodowym w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Obecnie należy do zespołu Studia Matejka, współpracującym z Instytutem Grotowskiego, w którym przygotowała spektakl solowy Charmolypi wyreżyserowany przez Mateja Matejkę. Spektakl ten od 2012 roku prezentowała w Polsce, Belgi, Rosji, Grecji, Turcji, USA oraz Szkocji. Podczas sześcioletniego pobytu w Polsce współpracowała jako aktorka z grupą teatralną Odra Ensemble, była współinicjatorką projektu Jubilo oraz wykładała antyczną tragedię grecką na Uniwersytecie Wrocławskim. W swoich badaniach naukowych skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo, która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtangi. W 2014 roku wyreżyserowała w ramach „Monosytuacji 2” w Instytucie Grotowskiego spektakl Anny Krotoskiej Linatendu; współreżyserowała z grupą Theatre Under The Tree spektakl Borders (Istambuł); stworzyła kreację Mirandy w spektaklu STORM w reżyserii Anny-Heleny McLean, liderki grupy Moon Fool (Wielka Brytania); pracowała jako asystent reżysera Mateja Matejki nad spektaklem Harmonia Przeciwstawień. Polska w Browarze Mieszczańskim we Wrocławiu. W styczniu 2015 roku zagrała tytułową rolę w spektaklu KassendER w reżyserii Io Voulgaraki przygotowanego w Instytucie Grotowskiego w ramach „Monosytuacji 3”. Obecnie prowadzi warsztaty aktorskie na całym świecie.

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowniki.
Celem Studia Matejka nie jest stworzenie czegoś „odmiennego” od istniejących praktyk performatywnych i systemów treningowych. Traktujemy istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności, i włączamy je do powstającej pracy.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień, a nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest dziewiętnaście osób z jedenastu krajów.
Więcej informacji: www.studiomatejka.com

Autorka/aktorka: Alexandra Kazazou
Reżyseria: Matej Matejka
Muzyka: Ditte Berkeley, Daniel Han
Kierownictwo muzyczne i wokalne: Ditte Berkeley
Dramaturgia: Matej Matejka, Bryan Brown
Współpraca nad partyturą ruchową: Magdalena Koza, Vivien Wood
Kostiumy: Agnieszka Katyńska
Czas trwania: 50 minut