Pokaz rejestracji spektaklu Studia Kokyu
W spektaklu „I Come to You River: Ophelia Fractured” podejmujemy próbę ponownego opowiedzenia historii Ofelii, tym razem głosami współczesnych, młodych kobiet, które szukają odpowiedzi na pytanie o przekaz, jaki dziś płynie z badania tej kultowej postaci. Rzucamy światło na Ofelię, by uległo załamaniu i odsłoniło, co ukryte w jej losie. Obserwujemy, jak pęknięcia na jej wizerunku wypełniają się nową treścią i mówią do nas, o nas. Mówią o miłości i samotności, o depresji, o kobiecie i mężczyźnie, o rodzicach, o systemie, którego częścią, chcąc nie chcąc, jesteśmy. Oddajemy głos Ofelii, by mogła wreszcie powiedzieć, co myśli, byśmy mogli usłyszeć coś, co, być może, nie zawsze do nas dociera, gdy patrzymy na piękną, ponętną, młodą dziewczynę, unoszącą się pośród kwiatów na powierzchni wody. Może gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat, czy może przyszedł czas na zmianę, zatrzymanie tej rozpędzonej maszyny, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy. Czy może, jak wskazuje Müller w „HamlecieMaszynie”, potrzebny jest powrót Elektry, która z nożem i trucizną przejdzie przez nasze sypialnie? Oby nie. Obyśmy w głosie Ofelii usłyszeli wołanie człowieka, który błaga o lepszy świat dla nas wszystkich.
Za całokształt spektaklu odpowiada zespół pod kierunkiem Przemysława Błaszczaka.
Program teatralny
Anita Szymańska ukończyła kierunek European Theatre Arts na uczelni Rose Bruford w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, gdzie miała zaszczyt i przyjemność pracować z nauczycielami z m.in.: Guildhall School of Music and Drama (Londyn), Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic (Barcelona), Stella Polaris (Norwegia), postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować swój rozwój. Od października 2019 roku współpracuje ze Studiem Kokyu.
Martine Vrieling van Tuijl jest brytyjską i holenderską aktorką i artystką. Współpracowała z Tess Denman-Cleaver przy projekcie Project R-hythm, prowadząc badania nad praktyką performansu „krajobrazowego” (landscape performance). W 2019 roku, po ukończeniu kursu Projekt A w Newcastle Theatre Royal, przeprowadziła się do Polski i podjęła współpracę z Przemysławem Błaszczakiem w Studiu Kokyu. Jest współtwórczynią spektaklu I Come to You River: Ophelia Fractured oraz występowała w jego pierwszej wersji.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Adrian Jackowski jest animatorem, artystą wizualnych efektów specjalnych w filmie i twórcą mediów mediach interaktywnych. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Autor licznych opraw multimedialnych w spektaklach operowych i koncertach eksperymentalnych. W autorskich projektach łączy technologie proceduralne do cyfrowego przetwarzania obrazu z materiałami wideo i grafiką komputerową. Obecnie związany z Instytutem Grotowskiego. Niedawno rozpoczął współpracę ze Studiem Kokyu.
Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/
Występują, scenariusz, koncepcja przestrzeni i scenografii: Anita Szymańska, Marie Walker, Martine Vrieling van Tuijl
Reżyseria, prowadzenie projektu, koncepcja oświetlenia: Przemysław Błaszczak
Realizacja oświetlenia: Dawid Ilczyszyn
Projekcje wideo: Adrian Jackowski
Kamera: Krzysztof Jaworski (Endorfina Artmedia)
Montaż: Jarosław Fret, Maciej Mądry
Produkcja: Fundacja Zarzewie i Instytut Grotowskiego
Premiera teatralna: 24 października 2020
Premiera rejestracji: 26 stycznia 2021
Język: angielski z polskimi napisami
Czas trwania: 65 min
Dla widzów od 18 r.ż.
Spektakl inspirowany „Hamletem” Williama Szekspira i „HamletemMaszyną” Heinera Müllera. W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta” w oryginale.