Aktualnie jesteś: Studio Kokyu

I Come to You River: Ophelia Fractured

Pokaz rejestracji spektaklu Studia Kokyu

czw. 26/01/2021, 19:00
Emisja spektaklu na Facebooku i YouTubie
Nagranie dostępne będzie bezpłatnie do poniedziałku 1 lutego do godz. 20:00.

W języku angielskim z polskimi napisami

I Come to You River: Ophelia Fractured
Fot. Paulina Anna Galanciak

W spektaklu „I Come to You River: Ophelia Fractured” podejmujemy próbę ponownego opowiedzenia historii Ofelii, tym razem głosami współczesnych, młodych kobiet, które szukają odpowiedzi na pytanie o przekaz, jaki dziś płynie z badania tej kultowej postaci. Rzucamy światło na Ofelię, by uległo załamaniu i odsłoniło, co ukryte w jej losie. Obserwujemy, jak pęknięcia na jej wizerunku wypełniają się nową treścią i mówią do nas, o nas. Mówią o miłości i samotności, o depresji, o kobiecie i mężczyźnie, o rodzicach, o systemie, którego częścią, chcąc nie chcąc, jesteśmy. Oddajemy głos Ofelii, by mogła wreszcie powiedzieć, co myśli, byśmy mogli usłyszeć coś, co, być może, nie zawsze do nas dociera, gdy patrzymy na piękną, ponętną, młodą dziewczynę, unoszącą się pośród kwiatów na powierzchni wody. Może gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat, czy może przyszedł czas na zmianę, zatrzymanie tej rozpędzonej maszyny, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy. Czy może, jak wskazuje Müller w „HamlecieMaszynie”, potrzebny jest powrót Elektry, która z nożem i trucizną przejdzie przez nasze sypialnie? Oby nie. Obyśmy w głosie Ofelii usłyszeli wołanie człowieka, który błaga o lepszy świat dla nas wszystkich.

Za całokształt spektaklu odpowiada zespół pod kierunkiem Przemysława Błaszczaka.

Program teatralny

pdf

Fot. Marie WalkerAnita Szymańska ukończyła kierunek European Theatre Arts na uczelni Rose Bruford w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, gdzie miała zaszczyt i przyjemność pracować z nauczycielami z m.in.: Guildhall School of Music and Drama (Londyn), Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic (Barcelona), Stella Polaris (Norwegia), postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować swój rozwój. Od października 2019 roku współpracuje ze Studiem Kokyu.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Fot. Anita SzymańskaMartine Vrieling van Tuijl jest brytyjską i holenderską aktorką i artystką. Współpracowała z Tess Denman-Cleaver przy projekcie Project R-hythm, prowadząc badania nad praktyką performansu „krajobrazowego” (landscape performance). W 2019 roku, po ukończeniu kursu Projekt A w Newcastle Theatre Royal, przeprowadziła się do Polski i podjęła współpracę z Przemysławem Błaszczakiem w Studiu Kokyu. Jest współtwórczynią spektaklu I Come to You River: Ophelia Fractured oraz występowała w jego pierwszej wersji.

Fot. Anita Szymańska

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez niego dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

Adrian Jackowski jest animatorem, artystą wizualnych efektów specjalnych w filmie i twórcą mediów mediach interaktywnych. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Autor licznych opraw multimedialnych w spektaklach operowych i koncertach eksperymentalnych. W autorskich projektach łączy technologie proceduralne do cyfrowego przetwarzania obrazu z materiałami wideo i grafiką komputerową. Obecnie związany z Instytutem Grotowskiego. Niedawno rozpoczął współpracę ze Studiem Kokyu.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Występują, scenariusz, koncepcja przestrzeni i scenografii: Anita Szymańska, Marie Walker, Martine Vrieling van Tuijl
Reżyseria, prowadzenie projektu, koncepcja oświetlenia: Przemysław Błaszczak
Realizacja oświetlenia: Dawid Ilczyszyn
Projekcje wideo: Adrian Jackowski
Kamera: Krzysztof Jaworski (Endorfina Artmedia)
Montaż: Jarosław Fret, Maciej Mądry
Produkcja: Fundacja Zarzewie i Instytut Grotowskiego
Premiera teatralna: 24 października 2020
Premiera rejestracji: 26 stycznia 2021
Język: angielski z polskimi napisami
Czas trwania: 65 min
Dla widzów od 18 r.ż.

Spektakl inspirowany „Hamletem” Williama Szekspira i „HamletemMaszyną” Heinera Müllera. W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta” w oryginale.

Galeria zdjęć