Aktualnie jesteś: Studio Kokyu

I Come to You River: Ophelia Fractured

Premiera II wersji spektaklu Studia Kokyu

Uwaga! Zmiana terminu

sob.–pon. 29–31/05/2021, 19:00
Instytut Grotowskiego,
Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 20/30 PLN

W języku angielskim

I Come to You River: Ophelia Fractured
Fot. Paulina Anna Galanciak

W spektaklu „I Come to You River: Ophelia Fractured” podejmujemy próbę ponownego opowiedzenia historii Ofelii, tym razem głosami współczesnych, młodych kobiet, które szukają odpowiedzi na pytanie o przekaz, jaki dziś płynie z badania tej postaci, tak mocno zakorzenionej w naszej kulturze. Rzucamy światło na Ofelię, by uległo załamaniu i odsłoniło, co ukryte w jej losie. Obserwujemy, jak pęknięcia na jej wizerunku wypełniają się nową treścią i mówią do nas, o nas. Mówią o miłości i samotności, o depresji, o kobiecie i mężczyźnie, o rodzicach, o systemie, którego częścią, chcąc nie chcąc, jesteśmy. Oddajemy głos Ofelii, by mogła wreszcie powiedzieć, co myśli, byśmy mogli usłyszeć coś, co, być może, nie zawsze do nas dociera, gdy patrzymy na piękną, ponętną, młodą dziewczynę, unoszącą się pośród kwiatów na powierzchni wody. Może gdzieś z oddali usłyszymy pytanie, czy chcemy pozwolić na niekończący się powrót Ofelii, która będzie musiała wciąż od nowa rozgrywać swój cichy dramat, czy może przyszedł czas na zmianę, zatrzymanie tej rozpędzonej maszyny, na wstrząs, który pozwoli poruszyć u podstaw stary porządek rzeczy. Czy może, jak wskazuje Müller w „HamlecieMaszynie”, potrzebny jest powrót Elektry, która z nożem i trucizną przejdzie przez nasze sypialnie? Oby nie. Obyśmy w głosie Ofelii usłyszeli wołanie człowieka, który błaga o lepszy świat dla nas wszystkich.

Za całokształt spektaklu odpowiada zespół pod kierunkiem Przemysława Błaszczaka.

Program teatralny

pdf

Fot. Marie WalkerAnita Szymańska ukończyła kierunek European Theatre Arts na uczelni Rose Bruford w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, gdzie miała zaszczyt i przyjemność pracować z nauczycielami z m.in.: Guildhall School of Music and Drama (Londyn), Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic (Barcelona), Stella Polaris (Norwegia), postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować swój rozwój. Od października 2019 roku współpracuje ze Studiem Kokyu.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką, absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Podczas studiów przez pół roku uczyła się na Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Po ukończeniu nauki wystąpiła na międzynarodowym festiwalu teatralnym Edinburgh Fringe w spektaklu „Limbo”, reżyserowanym przez Teresę i Andrzeja Wełmińskich. W 2019 roku przeprowadziła się do Polski i rozpoczęła współpracę ze Studiem Kokyu.

Fot. Anita SzymańskaKatarzyna Stankiewicz jest absolwentką Rose Bruford College of Theatre & Performance w Londynie. Podczas swojego pobytu za granicą kształciła się również m.in. w Royal Central School of Speech and Drama (Londyn) i Real Escuela Superior de Arte Dramático (Madryt). W 2019 roku wróciła do Polski, by kontynuować pracę aktorską.

Fot. Anita SzymańskaMartine Vrieling van Tuijl jest brytyjską i holenderską aktorką i artystką. Współpracowała z Tess Denman-Cleaver przy projekcie Project R-hythm, prowadząc badania nad praktyką performansu „krajobrazowego” (landscape performance). W 2019 roku, po ukończeniu kursu Projekt A w Newcastle Theatre Royal, przeprowadziła się do Polski i podjęła współpracę z Przemysławem Błaszczakiem w Studiu Kokyu. Jest współtwórczynią spektaklu I Come to You River: Ophelia Fractured oraz występowała w jego pierwszej wersji.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 1 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Adrian Jackowski jest animatorem, artystą wizualnych efektów specjalnych w filmie i twórcą mediów mediach interaktywnych. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych. Autor licznych opraw multimedialnych w spektaklach operowych i koncertach eksperymentalnych. W autorskich projektach łączy technologie proceduralne do cyfrowego przetwarzania obrazu z materiałami wideo i grafiką komputerową. Obecnie związany z Instytutem Grotowskiego. Niedawno rozpoczął współpracę ze Studiem Kokyu.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Scenariusz, koncepcja przestrzeni i scenografii: Anita Szymańska, Marie Walker, Martine Vrieling van Tuijl (I wersja), Katarzyna Stankiewicz
Występują: Anita Szymańska, Marie Walker, Katarzyna Stankiewicz
Reżyseria, prowadzenie projektu, koncepcja oświetlenia: Przemysław Błaszczak
Realizacja oświetlenia: Dawid Ilczyszyn
Projekcje wideo: Adrian Jackowski
Produkcja: Fundacja Zarzewie i Instytut Grotowskiego
Premiera: 24 października 2020 (I wersja), 27 maja 2021 (II wersja)
Język: angielski
Czas trwania: 75 min
Dla widzów od 18 r.ż.

Spektakl inspirowany „Hamletem” Williama Szekspira i „HamletemMaszyną” Heinera Müllera. W scenariuszu wykorzystano fragmenty „Hamleta” w oryginale.

Spektakl grany w języku angielskim. Przed pokazem dostępny będzie oryginalny tekst oraz polski przekład.

29/05/202119:00

30/05/202119:00

31/05/202119:00

Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.

Galeria zdjęć