Aktualnie jesteś: Warsztaty

Drzwi otwarte w Studiu Na Grobli

Warsztaty studiów pracujących w Instytucie Grotowskiego i aktorów Teatru ZAR

Drzwi otwarte w Studiu Na Grobli
Fot. Maciej Zakrzewski

Prezentowane podczas drzwi otwartych warsztaty i metody pracy z ciałem, których podstawy zostały wypracowane na drodze wieloletnich działań skupionych wokół treningu aktorskiego, stanowią kontynuację przedsięwzięć edukacyjnych i studyjnych realizowanych przez Instytut Grotowskiego od roku 2004. Istotnym elementem tych działań jest ukonstytuowany w 2013 roku program BodyConstitution, którego trzon tworzą działające w Instytucie zespoły i studia zajmujące się wybranymi tradycjami ruchowymi oraz przenoszeniem elementów technik źródłowych na pole treningu aktorskiego.

Uczestnicy warsztatów mają okazję zapoznać się z metodami pracy studiów i artystów regularnie pracujących w Instytucie Grotowskiego. Dwugodzinne sesje poprowadzą Ditte Berkeley, Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski z Teatru ZAR, Sankar Lal Sivasankaran Nair, lider i współzałożyciel Studia Kalari, oraz Przemysław Błaszczak, lider Studia Kokyu, które kontynuuje poszukiwania Studia Dwóch Ścieżek (2014–2016). Na początku zajęć prowadzący przybliżą specyfikę swoich autorskich warsztatów lub działalności studiów, prezentując źródła i konteksty używanych technik i kierunki swojej pracy.

Zajęcia w ramach drzwi otwartych skierowane są nie tylko do aktorów i osób zawodowo związanych z technikami ruchowymi, lecz także uczestników niemających zbyt dużego doświadczenia.

Program umożliwia zapisanie się na wszystkie proponowane warsztaty.

 

Kalarippajattu
Prowadzący: Sankar Lal Sivasankaran Nair ze Studia Kalari

To sztuka walki pochodząca z południowoindyjskiego stanu Kerala. Praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej, a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe.

Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu wykorzystywane są w treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali.

Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia koncentrację, a także siłę i wydolność organizmu, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową.

Program otwartego treningu obejmuje naukę podstawowych sekwencji ruchowych cuvadukal, naukę kręcenia kijem sarira vathi oraz ćwiczenia wzmacniające i rozciągające. Nacisk kładziony będzie na precyzję, koordynację i świadomość ciała.

Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl

 

Sztuka znikania
Prowadzący: Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski

Warsztaty bazują na trzygłosowej polifonii, opierając się na podstawowych formułach muzycznych religijnej i ludowej muzyki gruzińskiej. Starannie dobrany zestaw ćwiczeń, wypracowany dzięki dziesięcioletniemu doświadczeniu dydaktycznemu prowadzących, pozwoli wykształcić „zmysł polifonii”. Praca nad stabilnym oddechem i emisją głosu oraz nad uważnym słuchaniem podczas śpiewania – aby wsłuchać się nie tylko w każdy ze śpiewanych jednocześnie trzech głosów, ale także w całość pionowego aspektu wykonywanej muzyki – pozwoli stworzyć taką jakość dźwięku, gdzie każdy indywidualny głos znika w harmonii brzmiącej w danym momencie, a wyodrębnienie go słuchem jest niemal niemożliwe. Takie podejście ma także wpływ na performera i rodzaj jego skupienia. Charakter jego obecności podyktowany jest tu jakością sytuacji, tworzonej na scenie przez grupę. Dopiero „zniknięcie” w precyzyjnej harmonii otwiera możliwość ponownego stania się widocznym i pracy nad indywidualną ekspresją.

 

Rytuał głosu: Głosocykl
Prowadząca: Ditte Berkeley

Nasz głos ma potencjał, pozwalający jasno i dobitnie wyrazić nasze pierwotne potrzeby w czasach, w których głosy są rzadko słyszane. To uśpione narzędzie ekspresji, którym zostaliśmy obdarowani, możemy obudzić dzięki regularnym spotkaniom z naszym głosem, mającymi na celu złagodzenie części stresów i napięć, które stają na drodze naszej głosowej ekspresji. Podobnie jak w przypadku dyscyplin fizycznych, im więcej pracujemy z głosem, tym bardziej wzrastają jego elastyczność i siła i tym więcej możemy za jego pomocą wyrazić.

Praca obejmie następujące elementy i obszary fizyczne: uwalnianie, oddech, rezonatory (wibracje dźwiękowe w ciele ludzkim), twórczość z wykorzystaniem głosu, współbrzmienie.

Więcej informacji: grotowski-institute.art.pl/wydarzenia/rytual-glosu-glosocykl/

 

Partner – przeciwnik
Prowadzący: Przemysław Błaszczak w asyście Karoliny Brzęk oraz członków Studia Kokyu

Warsztaty Studia Kokyu obejmują treningi: indywidualny, partnerski i grupowy. Praca nad tymi trzema aspektami treningu pozwala rozwijać siebie w działaniu, rozpoznawać własne schematy, nawyki, ograniczenia i przekraczać je w sposób metodyczny, świadome i czujne. Praca oparta jest na głębokim słuchaniu i słyszeniu siebie w kontakcie z partnerem, a także działaniu w grupie wieloosobowej.

Zajęcia skierowane są do osób zainteresowanych treningiem fizycznym oraz jego zastosowaniem w rzemiośle aktorskim i innych praktykach performerskich.

Więcej informacji: grotowski-institute.art.pl/projekty/studio-kokyu/

phot.magdalenamadra

Sankar Lal Sivasankaran Nair jest nauczycielem kalarippajattu i dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim. Pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Trenuje południowy styl kalarippajattu od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan, Jayachandran Nair oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar, a obecnie Raja Gopalan Assan. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadził liczne warsztaty i występował na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. W 2010 roku wraz z Justyną Rodzińską-Nair założył Studio Kalari, które działa przy Instytucie Grotowskiego. Prowadzi regularne treningi kalarippajattu we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą (Brazylia, Finlandia, Francja, Niemcy, Rosja, Włochy), a także wykonuje masaże i terapie ajurwedyjskie. Co roku zimą prowadzi treningi we własnym kalari (szkole) w południowych Indiach.

Więcej informacji: studiokalari.art.pl, ayurvedam.pl

Fot. Tobiasz Papuczys

Aleksandra Kotecka jest performerką wokalną, edukatorką głosu i technik oddechowych wyrastających z technik relaksacyjnych i jogi klasycznej, terapeutką falą dźwiękową pracującą zgodnie z nurtem teorii poliwagalnej. Od lat fascynuje się dźwiękiem, jego fizyczną naturą oraz nieskończonym potencjałem. W 2019 roku rozpoczęła współpracę z Biosonology Institute Art in Listening Academy w Turynie. W 2022 ukończyła kurs uprawniający do pracy w charakterze terapeutki dźwięku w nurcie stymulacji biosonologicznej. Absolwentka certyfikowanego kursu teorii poliwagalnej w Polyvagal Institute USA. Od lat bada wpływ technik relaksacyjnych na pracę performera, realizując programy warsztatowe w Polsce i Francji. Kuratorka Festiwalu ciszy, którego pierwsza edycja odbyła się w kwietniu 2024 roku, oraz programu badawczo-artystycznego „Przestrzeń styku//interface”, którego celem jest badanie relacji twórczej między człowiekiem a algorytmem. W 2023 roku  jej projekt „Wtargnięcia” otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Wrocławia.

Fot. Maciej ZakrzewskiTomasz Wierzbowski to aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.

Ditte_Berkeley_fot_Magdalena_Madra

Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) urodziła się w Danii, wychowała w Hiszpanii. Studiowała aktorstwo w londyńskim Rose Bruford College of Speech and Drama (2001). Jest aktorką, współtwórczynią Teatru ZAR we Wrocławiu. Brała również udział w licznych wyprawach zespołu od momentu jego założenia. Występuje w spektaklach Teatru ZAR: w tryptyku (Ewangelie dzieciństwa, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie, Anhelli. Wołanie) oraz w spektaklu Armine, Sister.

Od 2006 roku współpracuje z Instytutem Grotowskiego jako badaczka w domenie głosu. Była inicjatorką i dyrektorką artystyczną cyklicznego projektu VoicEncounters, uczestniczyła w poszukiwaniach w sferze głosu w ramach programu BodyConstitution. W Roku Grotowskiego 2009, we współpracy z Centre for Performance Research z Walii, zorganizowała w Instytucie Grotowskiego wrocławską edycję międzynarodowego festiwalu Giving Voice. Współpracowała ze Studiem Matejka w latach 2010–2013 w zakresie treningu wokalnego i pracy muzycznej. Z Teatrem ZAR prowadzi m.in. warsztaty W głąb dźwięku. Liderka warsztatów Opowieść głosu (Pieśń, która mówi), odbywających się zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Fot. Anita Szymańska

Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego  (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.

9:00–11:00 Studio Kalari: Kalarippajattu
11:30–13:30 Aleksandra Kotecka i Tomasz Wierzbowski: Sztuka znikania
13:30–16:00 Przerwa obiadowa
16:00–18:00 Ditte Berkeley: Rytuał głosu: Głosocykl
18:30–20:30 Studio Kokyu: Partner – przeciwnik

Program umożliwia zapisanie się na wszystkie proponowane warsztaty.

Na zajęcia prosimy zabrać wygodny, luźny strój do pracy. Na warsztatach Studia Kokyu obowiązują długie spodnie oraz koszulki z długimi rękawami; odzież nie może mieć guzików oraz elementów metalowych. Na salę ćwiczeń wchodzi się boso.