Interdyscyplinarne zdarzenie/performans Weroniki Fibich i Ewy Łukasiewicz w ramach cyklu „Szczeliny”
„[Byt] nie zwraca się do nas jako całość, lecz poprzez konkret egzystencjalny, drobiny znaczące”.
„[…] tylko w jaki sposób „coś”, co istnieje, przerywa milczenie bytu i apeluje do naszego rozumienia. A być może również pomaga nam zrozumieć samych siebie”.
(Jolanta Brach-Czaina, „Szczeliny istnienia”, Dowody na Istnienie, Warszawa 2018, s. 12–13)
Na te zagadnienia próbujemy odpowiedzieć w akcji performatywnej. Przez drobiny opowiadamy losy ludzi, którzy w łódzkim getcie spędzili część swojego życia. Próbujemy szkicować z pamięci przeszłość. Taki rysunek jest w pewien sposób dwoistą uwagą lub uważnością na to, co pochodzi z przeszłości (i w tym procesie bywa, że się upublicznia) i uważnością na siebie samych, do których prywatnie to coś przychodzi. O wartości tych rysunków przesądza fakt, że udało się powiązać i przepleść prywatne z publicznym, wyrozumowane z intuicyjnym, przypomniane z odczuwanym.
Akcja „Dwa pokoje” jest interdyscyplinarnym zdarzeniem poświęconym pamięci Litzmannstadt Getto. Wskazujemy te obszary topografii, które ze względu na ich bolesną i niejednoznaczną historię są zapomniane lub pomijane milczeniem. Wyznaczamy te obszary historii Litzmannstadt Getto, które dotychczas pozostawały obecne wyłącznie w archiwach.
Kiedy trafiłam w Archiwum Państwowym Łodzi na zdjęcia kobiet, które prezentowały ubiory szyte w resorcie krawieckim funkcjonującym na terenie Litzmannstadt Getto, nie przeczuwałam, że będę rozmawiać z żoną szefa, Haliną Elczewską o modzie, kobiecości i milczeniu. O sile przetrwania.
„[…] to nie znaczy, że ukrywa się pewne rzeczy, niczego się nie ukrywa; o pewnych rzeczach nie chce się mówić, i chce się o nich zapomnieć. To nie jest jednoznaczne z tym, że się je ukrywa. To dwie zupełnie różne rzeczy, prawda?”
Halina Elczewska, z domu Goldblum (ur. 11 listopada 1919 w Łodzi, zm. 2 grudnia 2013 w Warszawie)
Weronika Fibich pracuje z materią performatywną, na granicy reportażu i dokumentu. Autorka kilkudziesięciu akcji teatralnych, performansów, site-specific, eksperymentów formalnych oraz filmów. Twórczyni projektów, kuratorka zdarzeń artystycznych. Artystka antydyscyplinarna. Od 1998 roku związana z Ośrodkiem Teatralnym KANA w Szczecinie. W polu jej zainteresowań znajdują się działania przeprowadzane w przestrzeni (poza)teatralnej. Najczęściej podejmowanym przez nią tematem są pojęcia: pogranicza, w(y)kluczenia, (nie)pamięci, tożsamości, (gość)inności i (bio)różnorodności. Wykłada m.in. na Uniwersytecie Szczecińskim (Studia pisarskie) i na Akademii Sztuki w Szczecinie (Pracownia filmu społecznego). Od wiosny 2023 roku współprowadzi (z Karoliną Bregułą) Lokatorne – miejsce działań antydyscyplinarnych.
Koncepcja i wykonanie: Weronika Fibich, Ewa Łukasiewicz
Muzyka: Tomasz Krzyżanowski
Instalacje: Ilona Binarsch (przestrzeń publiczna), Justyna Rochala (teatr)
Wizualizacje: Ludomir Franczak
Slajdy: Ewa Ciechanowska
Dokumentacja spotkań ze świadkami: Adrian Robak
Reżyseria świateł, obsługa techniczna: Tomasz Grygier
Ekipa do zadań licznych: Anna Worach, Elżbieta Mentel, Patrycja Terciak, Katarzyna Skręt