Czytanie performatywne Moniki Popiel | W ramach IV Festiwalu Teatru na Faktach „Atypowo”
niedz. 29.06.2025
BLOK II, 18:00–20:30, czytanie nr 1
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
Czas trwania: ok. 30 minut
Wstęp wolny
Z tłumaczeniem na PJM, z pętlą indukcyjną, z audiowstępem
Czytanie dostępne w obszarze poruszania się. W czasie Festiwalu zapewniamy udogodnienia w obszarze czucia – na miejscu będzie można skorzystać z pokoju wyciszenia oraz słuchawek wyciszających. Na widowni będą sektory miejsc z większym dystansem między krzesłami.
Treści wrażliwe: wstyd, przemoc psychiczna, samobójstwo, kryzys zdrowia psychicznego
„Eden Open Source” jest wynikiem rocznej pracy z pięcioma osobami, które zechciały podzielić się swoim wstydem. Autorka, rozmawiając z nimi, starała się zarejestrować i z czułością zabezpieczyć nie tylko padające słowa, ale także każdy ruch ciała wypowiadających się osób. Z zebranego materiału utkała intymne mapy wstydu, które przetransformowała w iteraktywne tkaniny. Powstały z nich kostiumy-interfejsy, stanowiące awatary wstydu spotkanych osób.
Każda osoba, która odwiedzi przestrzeń interaktywnego czytania performatywnego, będzie mogła (nie)śmiało przymierzyć kostiumy i podłączyć do nich swoje słuchawki. Wypełniając je ruchem, eksplorując faktury, fałdy i zakamarki, będzie mogła uruchamiać kolejne warstwy dźwiękowe zaszytych i zaprogramowanych w nich historii. Tkaniny reagują na jakość i intensywność dotyku, sposób poruszania się oraz ułożenie ciała w przestrzeni. Każdy z awatarów działa według innej logiki interakcji, układając się w niepowtarzalny, cielesno-dźwiękowy dialog z osobą, która poświęca mu uwagę.
Monika Popiel jest artystką sztuk wizualnych i performatywnych, projektantką elektroniki i programistką. Ukończyła studia na Wydziale Reżyserii Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie oraz na Wydziale Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej. Tworzy interdyscyplinarne prace, które łączą dokumentalną pracę terenową, sztuki performatywne (ze szczególnym uwzględnieniem pracy somatycznej i choreograficznej), sztuki wizualne (tkanina artystyczna) oraz creative coding. Dzięki rocznym stypendiom (stypendium artystyczne m.st. Warszawy, 2022; rezydencja „Fresh A.I.R” w Berlinie, 2025) rozwija badawcze aspekty swojej pracy, koncentrując się na pogłębionej pracy z somatyką i interocepcją.
Koncepcja i proces Eden Open Source: Monika Popiel
Teksty na podstawie wywiadów z anonimowymi osobami: Monika Popiel
Kostiumy i obiekty tekstylne na podstawie pracy somatycznej z anonimowymi osobami: Monika Popiel
Muzyka i dźwięk: Kasia Gawlik
Elektronika i programowanie: Monika Popiel, Adam Rutkowski
Głosy: Maciej Cymorek, Sebastian G, Oskar Hamerski, Anna Moskal, Kamil Studnicki