Premiera spektaklu Roberta Traczyka w ramach II Festiwalu Teatru na faktach
Maszyny są obecnie na najlepszej drodze do „zastąpienia” nie zawodów fizycznych, ale profesji kreatywnych: grafików, muzyków, copywriterów czy programistów. Społeczna dyskusja, która toczy się wokół rozwoju technologii, obraca się głównie wokół strachu przed utratą pracy oraz wątpliwości dotyczących etyki pozyskiwania danych przez aplikacje.
Zaszczepiony nam przez filmy sci-fi, strach przed maszynami, które wykorzystują ludzi, jest jak najbardziej uzasadniony. Jednak czy tak naprawdę obawiamy się technologii czy jedynie boimy się, że zostanie ona użyta przeciwko nam? Czy AI jest w stanie zastąpić artystę? A może współpracować z artystą? Twórcy spektaklu spróbują przewrotnie zastąpić algorytmem samych siebie i postawić fundamentalne pytanie o funkcję sztuki i rolę artysty we współczesnym świecie.
Robert Traczyk jest absolwentem Politechniki Wrocławskiej i reżyserii na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu, a także Story Masterclass w Story Academy w Gotlands Folkhoskola w Szwecji. Związany z Instytutem Grotowskiego we Wrocławiu, gdzie współtworzy projekt „Teatr na faktach”, w ramach którego napisał scenariusz i wyreżyserował spektakl „TanzGala”, a jako współautor tekstu oraz dramaturg pracował przy „Męskich perspektywach miłości”. Współreżyserował spektakl „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”, który zdobył nagrodę na XX Festiwalu Teatralnym „Rzeczywistość przedstawiona” w Zabrzu oraz WARTO, nagrodę przyznawaną przez wrocławską „Gazetę Wyborczą”. Jego spektakl „Śmierć Człowieka-Wiewiórki” na podstawie tekstu Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk był pokazywany w ramach 41. Przeglądu Piosenki Aktorskiej we wrocławskim Teatrze Capitol. Zdobył także główną nagrodę na festiwalu Entree w Teatrze Rozrywki w Chorzowie. Jego opowiadanie „Obcy Pana Shrodingera” zostało opublikowane w zbiorze „Dzieje się”, wydanym przez grupę wydawniczą Alpaka. Nowela „O dziewczynie, co nie miała implantów” zdobyła główną nagrodę w konkursie „Kryształowe Smoki” 2020, a dramat „EveryBoy&ExtraGirl” znalazł się w finale „Młod(sz)ej Polski”, konkursu Narodowego Starego Teatru w Krakowie. Tekst „Niezwykłe odkrycie Papugi” był w finale 33. konkursu na sztukę dla dzieci i młodzieży. Wyreżyserował spektakl „Chodź na słówko” na podstawie tekstu Maliny Prześlugi w Teatrze „Kubuś” w Kielcach. Spektakl bierze udział w 29. Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Autor scenariusza musicalu „Planet Error” wystawionego w Akademii Muzycznej w Łodzi, jako Spektakl Dyplomowy Studentów Katedry Musicalu. Scenarzysta serialu „Kapitalne Opowieści” w 4FUN.KIDS.
Marek Gluziński jest performerem związanym przez lata z laboratorium teatru fizycznego Studio Matejka (m.in. „Harmonia Przeciwstawień. Polska”, premiera: 17.09.2014, Browar Mieszczański, „Wściekły człowiek. Wariacje w obronie gniewu”, premiera: 19.04.2018, Instytut Grotowskiego). Ma na koncie udział w niezależnych produkcjach teatralnych, m.in. w „Kosmosie” według Witolda Gombrowicza (Hiroshi Koike, premiera polska: 17.02.2023 Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego, premiera japońska: 21.03.2024, Tokyo Metropolitan Theater), „Lucidity” (Arnis Aleinikovas, premiera litewska: 17.03.2023, Meno Parkas Galerija, Kowno), „Eksploracja sztucznej duszy” (Robert Traczyk, premiera: 07.07.2023, Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia). W 2015 roku zrealizował samodzielnie cykl trzech performansów-rytuałów pod tytułem „Parakletos. Jaⁿ” w przestrzeniach publicznych Wrocławia.
Jest również kuratorem, producentem i managerem kultury, m.in. współtwórcą Wrocławskiej Offensywy Teatralnej i Wrocławskiej Inicjatywy Tanecznej, dyrektorem artystycznym kultowego Klubu Puzzle w Przejściu Garncarskim (2010- 2013). Jako aktywista jest współzałożycielem think tanku/watchdoga Akcja Kultura, członkiem społecznym Wrocławskiej Rady Kultury i, od niedawna, społecznym asystentem posłanki Małgorzaty Tracz.
Magdalena Górnicka-Jottard to absolwentka Wydziału Tańca w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii (Belgia) oraz kulturoznawstwa na Uniwersytecie Wrocławskim. Jej podstawowym narzędziem pracy są techniki tańca współczesnego. Tworzy choreografię do spektakli teatralnych, a zdobytym doświadczeniem dzieli się w ramach działalności pedagogicznej. Zainteresowana nowymi formami reżyserii ruchu w teatrze, filmie i grach komputerowych.
Weronika Zwierzyńska na co dzień pracuje w Pawilonie Czterech Kopuł. Związana z Kolektywem Slamowym, „Komitet Slamowy/Slamerski”.
Reżyseria: Robert Traczyk
Występują: Robert Traczyk, Marek Gluziński, Magdalena Górnicka-Jottard, Weronika Zwierzyńska
Czas trwania: 70 min
pt. 7.07.2023, 18.00