Aktualnie jesteś: Rezydencje / Szczeliny 2023

Furor

Performans Patrycji Kowańskiej, rezydencja w ramach projektu „Szczeliny 2023”

sob. 1.04.2023, 19.00
Instytut Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Bilety: 20 PLN
Karnet: 110 PLN

Czas trwania:  40 min
Czynniki możliwie triggerujące: performans porusza temat zaburzeń odżywiania

 

Furor
Fot. Magdalena Kasjaniuk

Patrycja Kowańska jest gruba odkąd pamięta. A pamięta od zawsze, że mówili jej, że jest gruba. Za gruba.

„Niezależnie od tego, ile miałam lat, kilogramy przyklejały się do mnie, przylepiały, przylegały, przywierały, wywierały odpowiednie wrażenie i ciągłą presję.
Fatfobia szaleje. Najbardziej fatfobiczne środowiska to te, które powinny pomagać wspierać w radzeniu sobie z nadwagą. Ponad 40% grubych osób spotyka się z uprzedzeniami dotyczącymi wagi w gabinecie lekarskim. Niemal połowa z nich zaczęła unikać badań, a 14% zrezygnowało z leczenia. Zdarza się, że odmawia się pomocy osobie z depresją dopóki ta nie schudnie. Fatfobia jest obecna na lekcji wf-u, przy rodzinnym stole, w przymierzalni, w samolocie w spojrzeniu stewardessy, gdy gruba osoba sięga po przykrótki pas bezpieczeństwa. Często przebiera się za troskę i dobre rady, podczas gdy z chęcią pomocy nie ma nic wspólnego. Napędzana jest wstydem. A kiedy się człowiek odpowiednio długo wstydzi, robi się też odpowiednio wściekły.

W ramach rezydencji będę pracować z autobiograficznymi wątkami dotyczącymi nadwagi i odwagi. Interesuje mnie kobiece ciało wypchnięte kulturowo poza to, co dozwolone i atrakcyjne. Takie, jak moje własne i takie, jak wielu osób na świecie. Wydaje się, że żyjemy już w ciałolubnej rzeczywistości, jednak normy szczupłości, zwłaszcza dla kobiecego ciała dyktowane są bez ustanku.  Wierzę w to, że prywatne jest polityczne. W eksploracji silnie osobistego tematu i uniknięciu niezdrowej dawki scenicznego ekshibicjonizmu pomoże mi moje performatywne, bezkompromisowe alter ego, Marianna Furor. Jej nazwisko nawiązuje zarówno do furor poeticus, jak i do furii, frustracji, którą Marianna wyraża na scenie. Ale też do furory, którą chce zrobić. Jest grubą raperką. Melorecytuje, rymuje, klasyków cytuje: im więcej jej jest, tym mniej, choć bardziej to czuje niż wie. Swoją obecnością Furor stara się przede wszystkim wychodzić z własnej sfery komfortu i zajmować należną jej przestrzeń („taking up space”), zachęcając do tego innych. Oznacza to odnajdywanie w sobie siły, by czuć się ok – taką, takim, takie, jaką, jakie, jakim jesteś. „Furor” będzie umuzycznionym, solo stand-up’em z rapowanymi piosenkami, w którym ciało odegra główną rolę”.

Choreografię przygotowuje Dominika Knapik.

Patrycja Kowańska

Patrycja Kowańska jest osobą piszącą i dramaturżką, czasami też performerką, zdarza się, że reżyserką. Od prawie dziesięciu lat uprawia surfing na kapryśnej fali freelancingu, współtworząc spektakle w różnych instytucjach, z różnymi ludźmi, w różny sposób, na różne tematy. W teatrze lubi tworzyć od zera, kroić zarówno eksperymentalne formy, jak i adaptacje klasyki. Łączy pracę z tekstem z zainteresowaniem ciałem. W wolnych chwilach jako Marianna Furor pisze rapowane piosenki i szuka przestrzeni, aby wykonać je publicznie.

Fot. Klaudyna SzubertDominika Knapik jest choreografką, reżyserką, tancerką i aktorką. Od kilkunastu lat współpracuje z polskimi reżyserkami i reżyserami, od kilku lat intensywnie pracuje także w Niemczech. Laureatka wielu nagród indywidualnych za choreografię, w 2015 roku została nominowana do Paszportów „Polityki” w kategorii „Teatr”. W latach 2007–2015 współtworzyła kolektyw artystyczny Harakiri Farmers, z którym zrealizowała wiele autorskich interdyscyplinarnych projektów. Od 2016 roku pracuje również jako reżyserka. W 2016 wyreżyserowała „Bang Bang” (Teatr Jaracza w Łodzi), w 2019 „Babę-Dziwo” (Teatr Dramatyczny w Wałbrzychu), w 2020 roku monogram choreograficzny „Agon” (Teatr Łaźnia Nowa), a w 2021 roku „Tiki i inne zabawy” (Wrocławski Teatr Pantomimy). W swoich pracach łączy teatr dramatyczny, taniec i performans z feministycznym zacięciem.
http://dominikaknapik.com/bio/

sob. 1.04.2023, 19.00

Karnet: 110 PLN nie obejmuje wydarzeń:

  • „Stypa”, Victorii Myronyuk (bilety 20 PLN)
  • „Granica”, Antonina Romanova (bezpłatne wejściówki)
  • „Syndrom Hamleta”, pokaz filmu i spotkanie (bezpłatne wejściówki)
  • Warsztaty jednej pieśni, Natalia Polovynka (zapisy)

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.