Aktualnie jesteś: Rezydencje / Szczeliny 2023

i Pauza

Sytuacja performatywna Darii Poluniny i Weroniki Marii Kuśmider, rezydencja w ramach projektu „Szczeliny 2023” 

pt. 31.03.2023, 17.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Czas trwania: 30 min
Bilety: 20 PLN
Karnet: 110 PLN

W performansie pojawią się wulgaryzmy

i Pauza
Fot. Vova Klever

„i Pauza” to instalacja performatywna poświęcona tematowi przewlekłego bólu w życiu kobiet-artystek.

Weronika Maria Kuśmider, reżyserka, po kilku latach życia w comiesięcznym bólu, bagatelizowanym przez lekarzy, w styczniu 2023 otrzymała diagnozę endometriozy. Daria Polunina, aktorka, od 2018 roku cierpi na przewlekłe zapalenie stawów oraz zespół Tietzego.

W projekcie pod roboczym tytułem „i Pauza”, chcą opowiedzieć o swoich osobistych doświadczeniach i zawrzeć w nim elementy historii innych artystek, w życiu których przewlekły ból odgrywa niebagatelną rolę. Ma on w przypadku kobiet funkcję szczególną. Z jednej strony, jako doświadczenie wpisane w istotę kobiecości, jako towarzysz miesiączek czy porodów, paradoksalnie staje się – powracając w przewlekłych schorzeniach – ograniczeniem i więzieniem kobiety. Z drugiej, jako indywidualne doświadczenie, bywa często podważany przez inne osoby, w tym lekarzy, a społeczne przekonania dotyczące bólu i cierpienia nabierają rangi światopoglądu, zwłaszcza w katolickiej Polsce.

Co na to same zainteresowane?

„Szukając komfortu i bezpieczeństwa w miękkich i ciepłych ubraniach, chroniących bolące punkty, doświadczamy odkobietowienia w luźnych dresach i bluzach, w których nasze sylwetki nie przypominają tradycyjnie postrzeganych figur kobiecych. Życie z przewlekłym bólem wymaga od nas dodatkowego wysiłku przy zarządzaniu czasem i aktywnościami zawodowymi. Dolegliwości łagodzimy lekami na receptę, wydajemy tysiące złotych na wizyty u lekarzy specjalistów, terapeutów, fizjoterepeutów, osteopatów. Wychodzimy z domu tylko wtedy, gdy musimy. Ot, taka nasza uroda.

W naszej instalacji chcemy skierować uwagę na doświadczenie kobiet artystek, których sytuacja zawodowa w szczególny sposób wymaga od nich samych postawy proaktywnej, z bólem i pomimo bólu. Jakie strategie radzenia sobie z bólem wypracowałyśmy przez lata? Jakie strategie unikania spotkań i obowiązków stosujemy, bo właśnie zwijamy się z bólu albo nie jesteśmy w stanie się ruszyć? Co odbiera nam życie „za szybą”? Co wydarza się w nas, gdy ból wciska pauzę”?

Instalacja performatywna będzie zawierać elementy wideo i narracji audio towarzyszących fizycznej obecności aktorki w przestrzeni.

Daria Polunina_fot. Łukasz SaturczakDaria Polunina jest ukraińską aktorką, absolwentką Kijowskiego Państwowego Instytutu Sztuk Teatralnych i Filmowych im. I. K. Karpenko-Karego. Zagrała w spektaklu „Dziady” w reż. Janusza Wiśniewskiego w Teatrze Polskim im. Arnolda Szyfmana i w spektaklu „Hamlet” w reż. Mai Kleczewskiej w Teatrze Polskim w Poznaniu. Za rolę w spektaklu „Un soir d’avril” w reż. Weroniki Marii Kuśmider otrzymała wyróżnienie specjalne podczas 10. Forum Młodej Reżyserii (2021). Brała udział w produkcjach serialowych: „Dom pod dwoma orłami”, reż. W. Krzystek, „Pogrom 1905”, reż. M. Rogalski, „Dziewczyna i kosmonauta” (Netflix), reż. B. Prokopowicz.

Weronika Maria KuśmiderWeronika Maria Kuśmider jest reżyserką teatralną. Absolwentka Wydziału Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie, mistrzowskiego kursu reżyserii w Szkole Teatru Iwana Wyrypajewa, studiowała również reżyserię na paryskiej Sorbonie. Absolwentka Kolegium MISH i Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Wyreżyserowała polską prapemierę macedońskiego dramatu „Puste Miasto” Dejana Dukovskiego (2022) w Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy, cykl słuchowisk „Klechdy polskie” Bolesława Leśmiana we współpracy z Fundacją KUNST.CAMERA (2020), międzynarodowy spektakl o czułości „The Sweetest Moments Ever” we współpracy z paryską Fondation des Etats-Unis (2018) oraz dwa monodramy: „Kołysankę dla Ofelii” (2016) oraz „St. Nicholas” (2017). W 2021 roku podczas 10. Forum Młodej Reżyserii otrzymała nagrodę ZAIKS-u za wrażliwość na oryginalny tekst literacki i umiejętność aktualizowania i poszerzania jego znaczeń przez świadome umieszczenie go w nowym, autorskim kontekście za reżyserię spektaklu „Un soir d’avril” na podstawie „Gry w klasy” Cortazara. Jako asystentka reżysera współpracowała z takimi twórcami jak: Aoife Spillane-Hinks („Our Class” Tadeusza Słobodzianka, PICT Classic Theatre w Pittsburghu, PA, USA, 2013), Jacques Lassalle („Król Lear”, Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie, 2014), Agata Duda-Gracz („Kumernis, czyli o tym jak panience świętej broda rosła, Teatr Muzyczny im. D. Baduszkowej w Gdyni, 2015) i Anna Smolar („Hymny”, Teatr Collegium Nobilium, 2020). Pochodzi z Krakowa.

pt. 31.03.2023, 17.00

Karnet: 110 PLN nie obejmuje wydarzeń:

  • „Stypa”, Victorii Myronyuk (bilety 20 PLN)
  • „Granica”, Antonina Romanova (bezpłatne wejściówki)
  • „Syndrom Hamleta”, pokaz filmu i spotkanie (bezpłatne wejściówki)
  • Warsztaty jednej pieśni, Natalia Polovynka (zapisy)

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.