Warsztaty prowadzone przez Joannę Kurzyńską, Marie Walker i Przemysława Błaszczaka
niedz.–sob. 7–13.03.2022, 10.00–14.00, 16.00–20.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
W językach polskim i angielskim
III Zimowa Szkoła Studia Kokyu to siedem dni intensywnego treningu fizycznego i głosowego skoncentrowanego na odnalezieniu/zbudowaniu obecności aktora-performera w zespole, rozbudzeniu wewnętrznej energii i kreatywnej wyobraźni w pracy z ruchem, głosem, słowem i pieśnią. Szkoła będzie miała charakter intensywnej pracy fizycznej i wokalnej.
Prowadzący, Joanna Kurzyńska, Marie Walker i Przemysław Błaszczak, są doświadczonymi performerami i pedagogami teatru, liderami Studia Kokyu, którzy nieustannie pogłębiają swoją praktykę i prowadzą poszukiwania.
Poprowadzą oni uczestników warsztatów przez tę głęboką, indywidualną podróż artystyczną do tlącego się zarzewia, czyli miejsca, w którym coś się zaczyna tlić. Miejsca, w którym jestem dziś, ja, mój oddech, moje ciało, mój głos. By z zarzewia mógł powstać ogień, który ogrzeje dom, potrzebne są uwaga, troska, dbałość, koncentracja i wysiłek. I czas. Zarzewie może być okazją do podjęcia próby zatroszczenia się o ten początek, centrum. Powód rozpoczęcia ruchu, wzięcia oddechu, wydania z siebie dźwięku.
Elementy pracy:
Trening fizyczny ma na celu obudzić świadomość potencjału ruchowego uczestników oraz wewnętrznego widzenia i słyszenia siebie/partnera/zespołu. Trening głosowy i praca z pieśniami posłużą jako narzędzia komunikacji w codziennym życiu i na scenie.
Warsztaty adresowane są do wszystkich zainteresowanych ruchem, śpiewem, tańcem, sztuką aktorską i działaniami parateatralnymi. Otwarty charakter grupy nie wymaga wcześniejszego doświadczenia ani zaawansowania w treningu aktorskim. Jednocześnie zawodowcy będą mieli szansę pogłębić swoje narzędzia aktorskie uczestnicząc w tym warsztacie.
Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (zdobyła dyplom artysty muzyka o skrócie „mgr” na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim na czym trzeba. Bywa aktorką i reżyserką, bywa też kompozytorką, dosyć często bywa śpiewaczką oraz naucza aktorstwa i pracy z głosem. Współzałożycielka Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków.
Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, m.in. Janusza Józefowicza, Janusza Stokłosy, Elżbiety Zapendowskiej, Katarzyny Groniec, Emmy Bonnici, Charlotte Xerri, Ewy Głowackiej-Fierek, Małgorzaty Jaworskiej-Kaczmarek oraz Kristin Linklater i Francoise Walot. Odwiedziła w swoich poszukiwaniach Roy Hart Voice Centre, Attis Theatre, Kristin Linklater Voice Centre, szkoły Estill Voice Training i szkoły musicalowe w Londynie. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie, zagranym na tamtejszej scenie ponad 200 razy. Laureatka wielu festiwali interpretacji piosenki, z których najcieplej wspomina Festiwal „Pamiętajmy o Osieckiej”, gdzie zdobyła I nagrodę. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego stworzyła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie” (album EP nagrany w 2014 roku), stypendium Soroptimist International oraz Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Do niedawna współpracowała z zespołem wokalno-instrumentalnym SUTARI.
Obecnie jest związana z Instytutem Grotowskiego głównie poprzez Studio Kokyu (współprowadzenie z Przemysławem Błaszczakiem linii badawczej i warsztatowej Studia, spektakl „Halo?” w 2018 r., „Działanie Medea” w 2022 r., bieżące projekty) oraz autorskie Studio Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu. Praktyczną wiedzą dotyczącą treningu głosowego dzieli się z uczniami, studentami i performerami z całego świata, prowadząc warsztaty aktorskie i pracy z głosem.
Pierwsza w Polsce nauczycielka z tytułem Designated Linklater Teacher.
Uhonorowana medalem Zasłużona dla kultury polskiej w grudniu 2021 roku.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.
Marie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).
Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/
Harmonogram
niedz.–sob. 7.03–13.03.2022, 10.00–14.00, 16.00–20.00
10.00–14.00 sesja pracy
14.00–16.00 przerwa obiadowa
16.00–20.00 sesja pracy
1500 PLN (po potwierdzeniu zgłoszenia i wpłacie zaliczki do 10 stycznia 2022)
1800 PLN (po 10 stycznia 2022)
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy nadsyłać do 28 lutego 2022 na adres p.blaszczak@grotowski-institute.pl. Liczba miejsc jest ograniczona.