Kairos/καιρός

Performans/instalacja Moniki Wachowicz

śr. 7.12.2022, 19:00
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Sala Teatru Laboratorium

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Kairos/καιρός
Fot. Joanna Nowicka

Myśląc o καιρός, wracam do pierwszych uczuć, pierwszych emocji, do świata marzeń, powiązanych ze sobą w gordyjski węzeł, w którym wszystko się zawiera, a więc wszystko jest możliwe. Nie ma podziałów na noc i dzień, ziemię i niebo, białe i czarne, bogate i biedne, silne i słabe, co wolno, a czego nie wypada. Granica między lądem a oceanem zanika.

Kairos to miejsce, gdzie rzeczy stykają się ze sobą na wielu poziomach, nie naruszając jednak żadnej ze współistniejących ze sobą części. Jest niczym świątynia Anczischati w Tbilisi, gdzie słychać trzepot skrzydeł, spadające łzy z nieba, i gdzie wszystko jest prawdziwe ponieważ wierzę w to, co pochodzi ze mnie. Kiedy myślę o tym miejscu, dotykam opuszkami palców powietrza, oddechem kreślę słowa: teraz, zawsze.

Moje serce zostało pchnięte sztyletem i rozpadło się na cztery strony świata, tam rodzi się καιρός:

καιρός – utkany z dźwięków tworzących wolierę uczuć
καιρός – tu po raz pierwszy zabrzmi „Hymn o miłości”
καιρός – dźwięki japońskiego bębna zastępują puls
καιρός – wszystko bez końca spada w dół niczym chmura łez w „O, Let Me Weep”
καιρός – oddycham, biegnę „aby wznieść się ponad fale czasu straconego”

Pragnę, aby καιρός jako misterium spadania stał się misterium wolności.
Monika Wachowicz

Performans/instalacja Kairos powstał z fascynacji twórczością trzech poetów kina: Krzysztofa Kieślowskiego, Siergieja Paradżanowa oraz Andrieja Tarkowskiego.

Performans/instalację dedykujemy:
Antoniemu Jahołkowskiemu
Jackowi Zmysłowskiemu
Stanisławowi Scierskiemu
Zbigniewowi Cynkutisowi
Ryszardowi Cieślakowi
Jerzemu Grotowskiemu
Zygmuntowi Molikowi
Ludwikowi Flaszenowi
Mieczysławowi Janowskiemu
Jerzemu Gurawskiemu
Renie Mireckiej
Monika Wachowicz, Jarosław Fret

Fot. Jakub Kabus

Monika Wachowicz to absolwentka filozofii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz Wydziału Aktorskiego Lart Studio w Krakowie. Od 2004 współpracuje z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. W teatrze pełni również funkcję wiceprezeski. Od 2007 bierze udział w produkcji i organizacji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Sztuk Performatywnych A Part w Katowicach oraz prowadzi Studio Aktorskie A Part przy Teatrze. Od 2016 prowadzi Studio Ciała i Emocji. Od 2019 jest prezeską Fundacji SZTUKA DLA ŻYCIA im. Marty Paradeckiej. Jest stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2011, 2014, 2020).
W latach 1998–2002 związana z będzińskim Teatrem Treści Przenośnych, w 2004 występowała w spektaklach katowickiego Teatru Cogitatur. W ramach działalności w Teatrze A Part współpracowała jako aktorka także z Gliwickim Teatrem Muzycznym i Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej (przedstawienie „Tsunami”), teatrem Cantabile 2 w Vordingborg w Danii i Theaterlabor Bielefeld z Niemiec (spektakle „Labirynt Wenus”, „Haiku”, „Kunstlerspiele” oraz „W dżungli historii. Variete”), Teatrem Amareya (spektakl „Cztery”) oraz z Theaterlabor Bielefeld z Niemiec i Leith Theatre w Edynburgu w Szkocji (spektakl „The Last Days of Mankind – Ostatnie dni ludzkości”).
W 2009 założyła wraz z Karoliną Pietrzykowską z Krakowa i Ewą Balzer z Berlina Kobiecą Grupę Teatralną KoME. W ramach tej współpracy podczas kilkumiesięcznej rezydencji w teatrze Cantabile 2 w Danii powstał międzynarodowy projekt „DNA”, który uzyskał wsparcie finansowe z Ministerstwa Kultury Danii (program „DIVA – W kierunku doświadczenia teatru międzykulturowego i autobiograficznego”).
W 2010 uzyskała dyplom dla aktora dramatu wydany przez Związek Artystów Scen Polskich w Warszawie. Ukończyła Kurs Pedagogiczny dla Instruktorów ARA organizowany przez Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach.
Była koordynatorką międzynarodowego projektu „Ostatnie Dni Ludzkości” w Katowicach podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part – Local Project Manager (2019).
W 2015 zrealizowała wspólnie z siostrą Małgorzatą Wachowicz wieczór poetycki i instalację „Ciało”. W 2016 jako autorka scenariusza, choreografii, kostiumu oraz reżyserka zaprezentowała swój projekt solowy „V”.
W 2017 Joanna Nowicka, zawodowa fotografka tworząca reportaże, fotografie portretowe i fotografie architektury, zaprosiła ją do współpracy. Powstała wystawa „Cząstki”, a inspiracją do poszczególnych ujęć były m.in. spektakle Teatru A Part, w których gra i je współtworzy. Miejscem prezentacji była Galeria Teatru Korez w Katowicach.
W 2019 przygotowała wspólnie z Artim Grabowskim projekt solowy „W zawieszeniu”.
W 2020 ukończyła kurs „Ewolucja w kulturze. Emocje: Ujęcie Interdyscyplinarne” na Wydziale Antropologii w Copernicus College w Krakowie oraz kurs „Historia sztuki w praktyce” organizowany przez Galerię Sztuki Współczesnej w Opolu.
Latem 2020 współpracowała z Teatrem Biuro Podróży przy spektaklu „Carmen Funebre” w reżyserii Pawła Szkotaka, występowała podczas rumuńskiego tournée w ramach Festiwalu KaravanAct w Kluż-Napoce i Satu Mare oraz na Festiwalu Kontrapunkt w Szczecinie. Podróż ta nadal jest kontynuowana.
„Zawsze interesowało mnie w teatrze to, czego nie można wypowiedzieć słowami, a można opowiedzieć ciałem, energią i precyzją. Moje dwa światy: teatr i filozofia łączą poznawanie rzeczywistości i samej siebie, swojej natury i organizmu. Te światy stają się dla mnie niekończącą podróżą do wnętrza umysłu i jego granic, na drodze poszukiwań prawdy i kształtowania siebie, gdzie na dalszym etapie granica zaciera się i wtedy już tylko JESTEM”.

Więcej informacji:
www.wachowicz.studio 
www.apart.art.pl
www.sztukadlazycia.pl

Wykonanie: Monika Wachowicz
z udziałem: Hanny Nowickiej-Rożeń – alt, Agnieszki Sanockiej – wiolonczela, Lekso Gremelaszwili – pieśni gruzińskie, Jakuba Karpoluka – japoński bęben ko-tsuzumi, Amelii Heleny Mazur – dziewczynka
Fotografie na tkaninach: Joanna Nowicka
Aranżacje muzyczne: Leszek Kwaśniewicz
W performansie wykorzystano nagrania utworu Franka Sinatry „Ever Homeward” oraz wiersza „Psalm” Paula Celana (czytanego przez autora).
Dziękuję Marcinowi „Cozerowi” Markiewiczowi za pomoc przy montażu ścieżki dźwiękowej przemówień światowych liderów wolności.
Aranżacja przestrzeni: Jarosław Fret
Instalacja wykonana przez zespół Instytutu im Jerzego Grotowskiego pod kierunkiem Piotra Jacyka.
Premiera: 3–4 grudnia 2022, Katowice (Scena Galeria Ateneum) oraz 7 grudnia 2022, Wrocław, Instytut Grotowskiego (Sala Teatru Laboratorium)
Czas trwania: ok. 50 min

śr. 7.12.2022, 19:00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

Projekt finansowany przez TEATROGRANTY 2022, Katowice Miasto Ogrodów oraz Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

2022. Teatrogranty-log

 

 

 

 

Partnerzy: Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, Biblioteka Śląska, Porcelana Bogucice oraz Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji

Galeria zdjęć