Aktualnie jesteś: Teatr na faktach

Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!

Premiera słuchowiska dokumentalnego w reżyserii Doroty Bator

pt. 9/10/2020, 19:00
Transmisja odbędzie się na Facebooku i YouTubie Instytutu Grotowskiego. Po zakończeniu transmisji odbędzie się rozmowa z reżyserką Dorotą Bator i aktorem Piotrem Starczakiem. Spotkanie poprowadzi Grzegorz Grecas.

Nagranie dostępne będzie za darmo przez 6 miesięcy.

Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!
Autorka kompozycji Katarzyna Leks

Jaka moc kryje się w słowach?

Kim jest współczesny bajarz?

Kiedy zwykła rozmowa zamienia się w opowieść?

Słuchowisko dokumentalne ukazuje bajarzy, ludzi zajmujących się zawodowo opowiadaniem historii i interpretowaniem baśni. Bohaterami są ludzie ze środowiska opowiadaczy w Polsce, członkowie Studni O. w Warszawie, opowiadacze z Wrocławia, Poznania, Katowic i Gdańska.

Fot. Grzegorz Gołębiowski

Dorota Bator to absolwentka reżyserii teatru lalek Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filia we Wrocławiu oraz kursu filmowego w Wajda School & Studio w Warszawie, w ramach którego zrealizowała swój pierwszy film dokumentalny „W zgodzie”. Premiera odbyła się na 60. Krakowskim Festiwalu Filmowym w sekcji Panorama Polskiego Dokumentu. Reżyserka spektakli, m.in.: „Ona” na podstawie jednoaktówek Antona Czechowa w Teatrze Ad Spectatores; „Płetwal 52” w ramach Konkursu Off na 39. Przeglądzie Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu; współreżyserka „Uciec od rozpaczy” w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora; reżyserka spektakli dokumentalnych „Historja” oraz „W sieci” w ramach projektu „Teatr na faktach” prowadzonego przez Krzysztofa Kopkę i Jakuba Tabisza w Instytucie Grotowskiego. W 2021 wraz z Adą Tabisz, Grzegorzem Grecasem i Robertem Traczykiem otrzymała nagrodę „WARTO” przyznawaną przez wrocławską „Gazetę Wyborczą” w kategorii teatr za spektakl dokumentalny „Zjemy wasze dzieci. Z cebulą”. Jej słuchowisko dokumentalne „Kiedy jesteś pomiędzy wodą a lwem morskim… uciekaj!” zostało wyróżnione w konkursie DIG IT organizowanym przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Fot. Marta FilipczykAnna Wieczorek to aktorka, dramaturżka, reżyserka urodzona w 1992 roku. Absolwentka aktorstwa na Wydziale Lalkarskim Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, filii we Wrocławiu. Ukończyła również filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim. Po raz pierwszy na scenie stanęła w Opolskim Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w spektaklu „Zagubiony chłopiec” (reż. Paweł Passini) w roli tytułowego bohatera. Otrzymała za nią główną nagrodę aktorską na 29. Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu. Wraz z Dorotą Bator podjęła się reżyserii autorskiego monodramu „Uciec od rozpaczy. Życie romantyczne zamknięte w monodramie” na podstawie własnego scenariusza, za którego realizację otrzymała Nagrodę Miasta Opola w Dziedzinie Kultury za debiut kulturalny roku. W ramach działalności edukacyjnej Opolskiego Teatru Lalki i Aktora prowadzi własne warsztaty literacko-teatralne dla młodzieży – „Spotkania (nie)możliwe”. Jest autorką licznych tekstów i adaptacji dla dzieci i dorosłych m.in. „Płetwal 52”, „Koniec bajki”, „Kazuko. Baśń japońska”, „Złota”. Od lutego 2021 roku czynnie działa w Teatrze na faktach w Instytucie Grotowskiego.

kopkaKrzysztof Kopka mieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu”, „Reź”) i scenarzystą (filmy „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wraz z „Teatrem na Faktach” został laureatem nagrody „Kreatywny Wrocław”. Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).

Fot. Marcin BiodrowskiMagdalena Gorwa jest studentką drugiego roku studiów magisterskich na kierunku kompozycja i teoria muzyki w Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha. Od 2019 należy do Koła Młodych ZKP, a także do Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Jest laureatką krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Najważniejsze z nich to: I nagroda w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym przez The New Symphony Vienna, nagroda główna w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Kaliszu, III nagroda ex aequo w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim UFM w Warszawie. W 2019 jej utwór otrzymał rekomendację Krajowego Jury PTMW do wykonania podczas Festiwalu ISCM World Music Days w Nowej Zelandii. Od 2016 stale współpracuje ze środowiskiem teatralnym, a spektakle z jej muzyką były wystawiane w takich teatrach, jak: Teatr Muzyczny Capitol we Wrocławiu, Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, Teatr Tęcza w Słupsku, Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Filii we Wrocławiu, Akademii Teatralnej w Warszawie Filii w Białymstoku. Od 2019 jest kompozytorem Teatru Aczemu, założonego przez Małgorzatę Pilczuk, który promuje literaturę dziecięcą w Polsce. Tworzy również elektroniczną muzykę eksperymentalną, a w ramach współpracy ze studentami Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu współtworzy projekty audiowizualne.

Występują: Tosia Federowicz, Magdalena Gładysiewicz, Anna Karbowiak, Marcelina Kieres, Teresa Kowalik, Anna Wieczorek, Anna Zachciał, Dominik Skwarek, Piotr Starczak
Reżyseria:
Dorota Bator
Dramaturgia: Dorota Bator, Anna Wieczorek, Krzysztof Kopka
Muzyka: Magdalena Gorwa
Realizacja nagrań i mix: Kamil Biedrzycki. Nagrania zrealizowanie w unIQ Studio
Premiera słuchowiska: 9 października 2020
Czas trwania: ok. 60 min

Słuchowisko powstało w ramach projektu „Opowiadacze”, którego kontynuacją będzie premiera spektaklu dokumentalnego „Historja” w reżyserii Doroty Bator.

Wydarzenie w ramach projektu „Teatr na faktach” Instytutu Grotowskiego dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

2020-NCK_dofinans_kulturawsieci-rgb