Wrocławska premiera spektaklu w reż. Roberta Bacciego
Po spektaklu 8.03 odbędzie się spotkanie z Michelem Santeramo, Robertem Baccim, Anną Górką oraz aktorami; prowadzenie Jarosław Fret. Spotkanie w językach polskim i włoskim
pt.–sob. 8–9.03, 19.00; niedz. 10.03, 17.00
Studio Na Grobli Instytutu Grotowskiego
W języku polskim
Bilety: 40/50 PLN
„Ku światłu (Alla luce)” to opowieść, która uniwersalną metaforę życia jako gry sprowadza do dosłownego konkretu. Premiera spektaklu – będącego wynikiem długich poszukiwań odpowiedniej formy i ścisłej współpracy reżysera Roberta Bacciego z dramaturgiem Michelem Santeramo – odbyła się w 2014 roku w Pontederze. Artystyczny duet w swojej prostej koncepcji pokazuje, jak wieloznaczny jest świat pojęć, rzuca widzowi pytania: czym jest gra? Czy widzieć znaczy wiedzieć? Zarys gry scenicznej (na którą nakładają się zasady gry karcianej i gry z ludzkimi emocjami) wydaje się banalnie prosty: czworo ślepców, by odzyskać wzrok, powinno wykazać, że nauczyli się panować nad emocjami. Rola demiurga scenicznego świata przypada enigmatycznemu Krupierowi. To on, czujnym – jedynym widzącym – okiem dogląda przebiegu gry, wręcza karty emocjonalnych prób: zdrady, okrucieństwa, pogardy, strachu przed śmiercią, nadużycia władzy, przemocy i rywalizacji. Czy główna nagroda w grze, czyli odzyskanie wzroku, naprawdę jest błogosławieństwem? Czy ślepota może być stanem większej wolności, pozwalającym na obserwację w sytuacji, gdy nic nas nie rozprasza, nie absorbuje? Czy upragnione światło jest równoznaczne ze stanem duchowego oświecenia?
Ascetyczne w formie „Ku światłu” nie daje jasnych odpowiedzi, raczej komplikuje porządki dyskursywne, odwołując się przy tym do wrażliwości i etyki widza.
Polska prapremiera w reżyserii Roberta Bacciego, wynik koprodukcji Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach i Instytutu im. Jerzego Grotowskiego odbędzie się 1 marca 2024 (Katowice) i 8 marca 2024 (Wrocław). Nie będzie ona pierwszym zaistnieniem „Ku światłu” w przestrzeniach Instytutu Grotowskiego; w 2015 roku spektakl Bacciego zagościł w Sali Teatru Laboratorium w wykonaniu Teatru Era, był jednak prezentowany we włoskiej wersji językowej. Autorką tłumaczenia na język polski jest Anna Górka.
Roberto Bacci (ur. 1949) ukończył studia na Uniwersytecie w Pizie. Jego praca magisterska „Teatr i alchemia” (1972) poświęcona została spektaklowi Odin Teatret „Dom mego ojca” w reżyserii Eugenia Barby. W 1974 roku założył w Pontederze Centro per la Sperimentazione e la Ricerca Teatrale (od 1999 roku Fondazione Pontedera Teatro). Od początku istnienia ośrodka jest jego dyrektorem artystycznym. Ośrodek organizuje liczne projekty teatralne we Włoszech i za granicą, w ramach których nawiązał kontakty m.in. z Jerzym Grotowskim, Eugeniem Barbą, Peterem Brookiem, Anatolijem Wasiljewem, Raúlem Ruizem, Julianem Beckiem i Judith Maliną oraz Sanjuktą Panigrahi. W latach 1978–1987 był dyrektorem artystycznym siedmiu edycji Festival Internazionale di Teatro di Santarcangelo di Romagna, a w latach 1990–1998 festiwali Internazionale Volterra Teatro i Passaggio a Pontedera (od 2000 roku Generazioni). Od 2002 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego teatralnej części festiwalu Fabbrica Europa we Florencji, a od 2012 roku sprawuje analogiczną funkcję na festiwalu Collinarea w Lari. Od 1976 roku wyreżyserował, najpierw z zespołem Piccolo Teatro di Pontedera, a następnie z Compagnia Laboratorio di Pontedera, wiele spektakli prezentowanych we Włoszech, w Europie, w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie.
Na zaproszenie Ośrodka Grotowskiego we Wrocławiu i Akademii Teatralnej w Warszawie Bacci prezentował Ryk osła, oparty na motywach „Idioty” Dostojewskiego. Widzowie w Polsce zobaczyć mogli także: „Obłomowa” według Gonczarowa, „Czekając na Godota” według Becketta oraz spektakl „Hamlet. Cisza z ciała” według Szekspira, a w październiku 2015 roku przedstawienie „W świetle. Wariacje” według włoskiego dramatopisarza Michele Santeramo. W latach 2008–2014 Bacci kierował Teatro Era w Pontederze, nową siedzibą Fondazione Pontedera Teatro. Od stycznia 2015 pracuje jako dyrektor artystyczny Centro per la Sperimentazione e la Ricerca Teatrale Pontedera (CSRT), który w połączeniu z Teatro della Pergola we Florencji tworzy Fondazione Teatro della Toscana o statusie teatru narodowego.
centroperlaricercateatrale.it/teatro-era
Michele Santeramo włoski dramaturg, pisarz urodzony 22 sierpnia 1974 roku w Terlizzi w prowincji Bari, w regionie Apulia i zamieszkały w tej samej miejscowości. Autor scenariuszy filmów Lacreme Meridionali, la Seconda Vita, La Rivincita, Il Mondiale in Piazza, licznych publikacji książkowych oraz utworów dramatycznych. Jego sztuki były wystawiane na scenach teatrów we Włoszech, w Polsce, w Grecji, w Serbii, w Stanach Zjednoczonych, Brazylii, Salwadorze, Chile, Panamie, Gwatemali, Peru, Meksyku oraz krajów afrykańskich. Laureat wielu prestiżowych nagród teatralnych. Współpracuje ze znanymi artystami teatru, w tym z zespołem słynnego Piccolo Teatro z Mediolanu. Tekst „Alla Luce (Ku światłu)” napisany w 2014 roku w porozumieniu z Roberto Baccim zapoczątkował ich trwającą do dziś współpracę. W Pontederze odbyły się trzy festiwale poświęcone jego twórczości.
Maria: Aleksandra Fielek
Antonio: Jakub Fret
Krupier: Dariusz Maj
Filippo: Michał Piotrowski
Mario: Marcin Szaforz
Premiera włoska: 2014, Pontedera
Premiera katowicka: 1–3.03.2024, Scena w Malarni, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego
Koprodukcja: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
pt. 8.03.2024, 19.00
sob. 9.03.2024, 19.00
niedz. 10.03.2024, 17.00
Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.