Life in this House is Over

Premiera spektaklu w reż. Samanty Shay z udziałem aktorów Teatru ZAR i Source Material we współpracy z Pina Bausch Zentrum oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego
Napisy CC Osoby niepełnosprawne Asystent Dostosowana toalata

pon.–wt. 4–5.11.2024, 19.00
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego

W języku angielskim, z napisami w języku polskim
Czas trwania: 85 minut

Bilety: 30/40 PLN

pon. 4.11.2024 po premierze odbędzie się spotkanie z Bettiną Milz, dyrektorką Pina Bausch Zentrum, Samanthą Shay, reżyserką spektaklu i Jarosławem Fretem, dyrektorem Instytutu im. Jerzego Grotowskiego

Life in this House is Over
Fot. Tobiasz Papuczys

„Life in this House is Over” to premierowy pokaz finalnej wersji spektaklu teatru tańca w reżyserii Samanthy Shay, zrealizowany przez jej zespół Source Material wraz z aktorami Teatru ZAR we współpracy z Pina Bausch Zentrum z Wuppertalu oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego z Wrocławia.

Problematyka spektaklu koncentruje się wokół sytuacji pogrzebu i spotkania na stypie, uwypuklających niezręczność i sztuczność zachowań oraz rozmów osób, które znalazłszy się razem w osobliwym miejscu i czasie, próbują zachować konwenanse. To żywa społeczność uchwycona na granicy między niekompletną pamięcią o wydarzeniach z przeszłości a nieprzewidywalną przyszłością. W grupie żałobników rosną napięcia i międzypokoleniowe konflikty. Przywoływane historie – zarówno te indywidualne, jak i wspólne – podlegają sprawdzeniu: które z nich, jeśli w ogóle, można ocalić i zachować?

Wielowątkowa wypowiedź, która wybrzmiewa niejako ponad spektaklem, podnosi kwestię natury czasu, przenikania i zapisywania w nim międzypokoleniowej oraz wielokulturowej wspólnoty twórczej. W spektaklu powraca również pytanie, zainspirowane twórczością Czechowa, o możliwość trwania, gdy niepewna przyszłość jest przesłaniana przez wspomnienia z nadal rezonującej przeszłości: czy możliwe jest bycie w świecie, który stale podlega sile nieuchronnej zmiany?

Twórcy podjęli się rozpoznania tego obszaru, wykorzystując narzędzia teatru, tańca i improwizacji. Reżyserka powołała do życia wywodzący się z dwóch znaczących ośrodków artystycznych kolektyw, który tworzą m.in. tancerki pracujące z legendarnym zespołem Tanztheater Wuppertal Piny Bausch oraz aktorzy Teatru ZAR, którego twórczość jest głęboko zakorzeniona w „teatrze dźwięku”. Współpraca artystów korzystających z różnych środków artystycznego wyrazu – głosu i śpiewu, tańca i ruchu ciała – sprawia, że w spektaklu nie ma określonego stałego punktu widzenia, co pozwala widzom na swobodę interpretacji i wyboru jednego z wielu wątków i form opowieści.

Wczesną fazę spektaklu, zatytułowaną na tę okoliczność: „I Should Have a Party for All the Thoughts I Didn’t Say – processes” mogliśmy oglądać w Studiu Na Grobli w listopadzie 2023 jako część projektu „Taniec Tradycja Transgresja”.

Pierwszemu z dwóch spektakli premierowych będzie towarzyszyło spotkanie: „Działanie Taniec Głos”, w którym wezmą udział Bettina Milz, dyrektorka Pina Bausch Zentrum, Samantha Shay, reżyserka spektaklu oraz Jarosław Fret, dyrektor Instytutu im. Jerzego Grotowskiego.

Spotkanie oraz pokaz spektaklu „Life in this House is Over” są realizowane w ramach projektu Teatru ZAR „Działanie Taniec Głos”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Source Material to międzynarodowy zespół tworzący spektakle teatralne i taneczne oraz tworzący filmy na podstawie scenariuszy i w reżyserii Samanthy Shay. W opisach twórczości grupy pojawiają się odniesienia do spektakularnej warstwy wizualnej, rytualności oraz kluczowej roli muzyki i fizyczności. Source Material odwołuje się do wielokulturowego dziedzictwa artystycznego, czerpiąc inspiracje z całego świata. Członkowie zespołu są przekonani, że różnorakie formy opowiadania historii nie tylko odzwierciedlają piękno globalnej społeczności, ale też wzmacniają indywidualną i zbiorową przynależność. Twórczość Source Material jest wyrazem ogromnego szacunku artystów wobec klasycznego kanonu, a wiele spektakli grupy to oryginalne adaptacje dzieł literackich.
Więcej informacji o Source Material: www.sourcematerial.art

Teatr ZAR, kultywując etos pracy zespołowej, realizuje projekty artystyczne w trakcie długoletnich poszukiwań źródłowych, którym każdorazowo towarzyszy proces kształtowania opartego na śpiewie nowego języka teatralnego. Międzynarodowy skład zespołu formował się w trakcie cyklicznych wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999–2003. Podczas tych podróży grupa zebrała materiał muzyczny, którego esencją są wielowiekowe pieśni polifoniczne sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. „Zar”, od którego grupa wzięła swą nazwę, to nazwa pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu w północno-zachodniej Gruzji. Praca zespołu karmi się przekonaniem, że teatr, wbrew greckiemu thea – widzenie, nie powinien być wyłącznie oglądany, lecz przede wszystkim słuchany.
ZAR przynosi teatr sprzed podziału na gatunki i style, działając w przekonaniu, które płynie z polskiej myśli romantycznej, że zadania sztuki potrafią zapełnić dynamiczną lukę między codziennością a transcendencją. Juliusz Osterwa, który jako jeden z nielicznych starał się zrealizować praktycznie te idee, i z którego myśli czerpał m.in. Jerzy Grotowski, zapisał w swoich notatkach zdanie o tym, że „Bóg stworzył teatr dla tych, którym nie wystarcza Kościół”.¹
Zrealizowany w latach 2003–2009 pierwszy tryptyk zespołu, Ewangelie dzieciństwa stał się kulminacją trwających ponad dziesięć lat poszukiwań i rozwoju Teatru ZAR. Na tryptyk składały się trzy spektakle, grane także jako osobne części: Uwertura, Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie oraz Anhelli. Wołanie. Ewangelie dzieciństwa miały swoją premierę w Barbican Centre w Londynie, następnie były prezentowane w Los Angeles, we Wrocławiu, Florencji, w San Francisco, Chicago, Sibiu w Rumunii oraz w Legnicy, Szczecinie i Bydgoszczy. Poszczególne części tryptyku pokazywano w Atenach, Edynburgu, Madrycie, Belgradzie, Budapeszcie, Paryżu, Kairze, Seulu, Nowym Delhi i Bostonie. W 2009 roku tryptyk zajął pierwsze miejsce w rankingu „Los Angeles Times” w kategorii na “Najlepszy nowy teatr muzyczny na świecie”. W październiku 2010 roku tryptyk uhonorowany został Wrocławską Nagrodą Teatralną. Druga część, Cesarskie cięcie, prezentowana podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w sierpniu 2012 roku zdobyła prestiżowe nagrody: Total Theatre w kategorii teatr fizyczny oraz Herald Angel.
Od 2011 roku zespół pracował nad projektem Armine, Sister, poświęconym tragicznej historii narodu ormiańskiego. Spektakl o tym samym tytule miał premierę 28 listopada 2013 roku w Studiu Na Grobli Instytutu Grotowskiego. Od tamtej pory przedstawienie prezentowane było we Wrocławiu, Warszawie, Londynie, Oslo, Rzymie, Paryżu, Madrycie, Lizbonie, Salonikach Szczecinie oraz podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Sybinie w Rumunii, we Florencji i w San Francisco.
W 2016 roku podczas Olimpiady Teatralnej miał swoją premierę spektakl Medee. O przekraczaniu będący swoistym requiem, lamentacją dla wszystkich tych, którzy zmierzają do Europy w poszukiwaniu lepszego życia. Późniejsza wersja tego spektaklu w 2018 roku prezentowana była w Paryżu w teatrze Petera Brooka, Bouffes du Nord.
W 2019 zespół przygotował Anhellego. Skowyt, który zaprezentowany został podczas Olimpiady Teatralnej w Todze w siedzibie zespołu Tadashiego Suzuki oraz Sankt Petersburgu na zaproszenie Valerego Fokina, dyrektora Teatru Aleksandryjskiego.
Jednym z ostatnich premier Teatru ZAR jest spektakl Złowione, w który za punkt wyjścia zespół obrał “niespełnione” spotkanie Tadeusza Różewicza i Jerzego Grotowskiego z roku 1968, momentu, kiedy pierwszy pisał Złowionego, a drugi pracował nad Apocalypsis cum figuris.
Teatr ZAR regularnie prowadzi warsztaty, podczas których dzieli się unikalnym językiem pracy aktorskie, którego podstawę stanowi integracja treningu fizycznego i praktyk wokalnych, śpiewu solowego oraz polifonicznego połączonego z improwizacją odwołującą się do ekspresji ciała aktora, umiejętność słuchania, z którą nierozerwalnie wiąże się głęboka fizyczna oraz wokalna koncentracja.
O swojej praktyce zespół opowiada na specjalnie przygotowanej stronie teatrzar.net.

Reżyseria: Samantha Shay
Współtwórcy i obsada: Ditte Berkeley, Kamila Klamut, Anthony Nikolchev, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak, Tess Voelker
Choreografia: Emily Castelli, Łukasz Przytarski, Julie Shanahan, Samantha Shay, Ekaterina Shushakova, Julie Anne Stanzak
Tekst m.in.: Anton Czechow, Kamila Klamut, Aleksandra Kugacz-Semerci, Mertcan Semerci, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak
Scenografia: Salmah Beydoun
Scenografia drewniana: Andrzej Walada
Światła: Maciej Mądry
Asystent techniczny: Jakub Dziedzicki
Kostiumy: Ana Lena Dresia, Samantha Shay
Projekt dźwięku i dramaturgia muzyczna: Aslaug Magnusdottir
Trening śpiewu: Ditte Berkeley, Orest Sharak
Producenci: Ornella Salloum, Lucy Jenkins
Koordynator projektu: Jarosław Siejkowski
Kurtyna: Pracownia 17

Spotkanie oraz pokaz spektaklu „Life in this House is Over” są realizowane w ramach projektu Teatru ZAR „Działanie Taniec Głos”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

pon. 4.11.2024, 19.00

wt. 5.11.2024, 19.00

Jeśli są Państwo osobami z niepełnosprawnościami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt mejlowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: sekretariat@grotowski-institute.pl, tel. 71 34 45 320. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.

ISHAP_logoPL_poprawiona

Galeria zdjęć