Wykład performatywny Karoliny Wiktor z elementami warsztatów w ramach cyklu „Szczeliny”
pt. 4.03.2022, 18.00 | Wydarzenie odwołane
Studio na Grobli
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Czas trwania: do 120 min
Julian Tuwim „Abecadło”:
Abecadło z pieca spadło,
O ziemię się hukło,
Rozsypało się po kątach,
Strasznie się potłukło:
I – zgubiło kropeczkę,
H – złamało kładeczkę,
B – zbiło sobie brzuszki,
A – zwichnęło nóżki,
O – jak balon pękło,
aż się P przelękło.
T – daszek zgubiło,
L – do U wskoczyło,
S – się wyprostowało,
R – prawą nogę złamało,
W – stanęło do góry dnem
i udaje, że jest M.
Zastanawialiście się czasem co by było, gdyby duża litera D straciła wielki brzuch, a skręt litery S byłby niewiadomą, rzędu matematycznego trójmianu. Jeśli w tej sytuacji uda wam się stworzyć podstawowe słowo – np. oko lub dom, to i tak kaligraficzne wykreślenie owych słów płynnym ruchem byłoby krzywe i nieforemne. Linie zeszytu, w którym piszecie trudniłaby każdą próbę, bo linie tworzą fale Dunaju i wasz komunikat staje się nieczytelny… Nie mówiąc już o rozumieniu słów usłyszanych, bo owe słowa stają się słowami języków puszczy amazońskiej – do niczego nie podobne…. Kiedy próbujesz wypowiedzieć to dziwactwo zamieniasz się w stwora z innej galaktyki”„ I jak w tym świecie żyć „„?”„
A trzeba żyć. Przestawiłam wam tylko jeden z rodzajów afazji poudarowej lub rozwojowej (ten drugi objawia się głównie w artykulacji oraz nazywaniu zjawisk i ich rozumieniu). Ja niestety doświadczyłam afazji poudarowej [w] wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów. Jednak nie chcę się koncertować na doświadczeniu choroby jako takiej, tylko możliwości wyjścia z tak opresyjnej sytuacji jaką jest afazja. Proszę pamiętać, że udar to choroba cywilizacyjna, więc dotyka nie tylko starych ludzi ale też młodych, a ja jestem tego 100% tego przykładem. Zrozumienie afazji jest trudne, bo każdy ją w nieco inny sposób przeżywa i odczuwa. Co jest pewne to to, że ludzie z afazją bardziej czują niż wiedzą – więc kiedy spotkasz Afazjanina nastaw się na cierpliwość słuchania, bo my Afazjanie jesteśmy jak Drzewcy/Entowie z „Władcy Pierścieni” Tolkiena – wypowiedzenie słowa jest dla nas szczególnie trudnie i wydłużone niemiłosiernie w czasie.
Między innymi z tego powodu – zrozumienia własnej cierpliwości, stworzyłam warsztaty o tworzeniu trudnych słów w Czcionce Brakującej. Skonstruowałam ją na podstawie doświadczenia braku w kodzie komunikacji. Prosta, prawie nie widoczna lina, kierunkuje odbiorców w świat konstrukcji liter i słów – również w świat awangardy i Władysława Strzemińskiego, który stworzył alfabet brakujący tylko formalnie – estetyka w tym przypadku była nadrzędna. Dla mnie możliwość komunikacji jest kluczowa.
Spróbujcie zatem na podstawie elementów Czcionki Brakującej stworzyć słowa, których wielu z was nie zna. Dopiero przy stworzeniu słowa – dostajecie definicje – to nagroda)))) Można również stworzyć zawody – podzielić się ma grupy i w przedziale 10 min spróbować skonstruować słowa. Grupa, która w czasie przewidzianym skonstruuje słowa wygrywa – a nagrodą są definicje))))
Drugim, niezwykle prostym ćwiczeniem jest gra, która w bardzo zwykły sposób ujawnia nasze braki w koncentracji, pamięci i uwagi. Jednoczenie uwrażliwia nas wszystkich na problemy poznawcze ludzi z chorobami neurologicznymi. Spróbujcie zrobić w grupie 5/6 osób proste ćwiczenie a zrozumiecie na czy polega problem:
grupa zbiera się w koło, wybrana osoba wchodzi do środka koła. WŁĄCZANA JEST GŁOŚNA, ENERGERYCZNA MUZYKA – osoby tworzące koło, muszą zastanowić się nad istotnym, szczegółowym komunikatem, który mają opowiedzieć osobie stojącej w kole. Muzyka się kończy – w tym momencie każdy mówi do osoby w środku; osoba z koła musi zapamiętać i wypowiedzieć jak najwięcej szczegółów z haseł, które zostały wypowiedziane. Im bardziej abstrakcyjne tematy, tym trudniej zapamiętać istotę.
Życzę wam cierpliwości i uwagi na szczegóły rzeczywistości, bo to one kryją najwięcej piękna))))*
Karolina Wiktor
*Pisownia oryginalna
Karolina Wiktor – artystka wizualna, autorka, animatorka spotkań wokół kultury i neuronauki. W 2017 została laureatką Nagrody im. Katarzyny Kobro. W 2004 ukończyła malarstwo w Instytucie Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Zielonogórskim. W latach 2001–2013 tworzyła razem z Aleksandrą Kubiak duet performerski Grupa Sędzia Główny. Prace Sędziego Głównego znajdują się w wielu kolekcjach w kraju, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta.
W sierpniu 2009 w wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów nastąpił całkowity zwrot w jej karierze, a Grupa Sędzia Główny została zawieszona. Obecnie zajmuje się już szeroko rozumianą poezją wizualną, a od 2014 tworzeniem edukacyjno-kulturalnej konferencji i warsztatów „Kultura i Neuronauka” w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Naczelną ideą konferencji i warsztatów jest dialog między neuronaukami a kulturą. W trakcie wielu spotkań z chorymi oraz ze studentami logopedii i w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim uświadamia problem chorób neurologicznych, głównie udaru i afazji, w codziennym życiu. Z tego powodu stworzyła instruktarzowy film „Niezbędnik Afazjanina” w 2020, który jest preludium do jej trzeciej książki.
Autorka blogów www.afazja.blogspot.com i www.poezjawizualna.blogspot.com, swoje doświadczenia opisała w poetyckiej książce „Wołgą przez Afazję” (wyd. Zachęta, Korporacja Ha!art, 2014). Jej najnowsza książka to graficzny poemat „Pusto-stan nienawiści” (wyd. Zachęta, 2019). Prezentowała swoje prace na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych. Prowadzi regularnie wykłady.
pt. 4.03.2022, 18.00 | Wydarzenie odwołane
Pobierz „Oświadczenie dotyczące stanu zdrowia” przed udziałem w wydarzeniu Instytutu Grotowskiego i zapoznaj się z „Regulaminem uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu”.
Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt minimum 3 dni wcześniej. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne. sekretariat@grotowski-institute.pl lub tel. 71 34 45 320