Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / Zapomniane rewolucje: Druga Reforma Teatru
Wykład dr Magdaleny Hasiuk-Świerzbińskiej w ramach OUP
16/01/2015 {piątek} 18:00
Sala Kinowa
Wstęp wolny
Celem wykładu będzie próba przyjrzenia się pięćdziesięcioletniej praktyce inscenizacyjnej Théâtre du Soleil w perspektywie ewolucji podstawowej metody pracy, jakim jest kreacja zespołowa.
W centrum zainteresowania znajdzie się dynamiczny związek między przemianą postawy reżyserki, „dojrzewaniem” zespołu a specyfiką kolejnych przedstawień kształtowanych za każdym razem w odpowiedzi na określoną sytuację społeczną. Poszukiwania Mnouchkine zostaną wpisane w kluczowe dla reżyserki tradycje teatralne: przede wszystkim teatru francuskiego i Orientu. W tej perspektywie działalność Théâtre du Soleil jawi się jako realizacja idei Jacques’a Copeau i kontynuacja poszukiwań Jeana Vilara. Jednocześnie oryginalność rozwiązań Mnouchkine i jej zespołu czyni z nich „założycieli własnej tradycji”. W jej ramach kreacja zespołowa obejmuje już nie tylko pracę nad spektaklem, lecz także staje się podstawowym elementem inscenizacji określonej sytuacji społecznej.
Magdalena Hasiuk jest adiunktem w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, gdzie w 2008 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Dramat w laboratorium teatralnym Ariane Mnouchkine (promotor prof. nadzw. dr hab. Kazimierz Kowalewicz). Zainteresowania badawcze koncentruje wokół teorii i praktyki teatru XX wieku, przede wszystkim wokół zagadnień dotyczących laboratoriów teatralnych oraz społecznego oddziaływania sztuki teatru. Autorka książek: „Okrutnie dziwna strona” świata. Wokół teatru więziennego (2015) oraz Teatr Słońca. Od rewolucji na kozłach do odysei uchodźców (2016). Współredaktorka tomu: Kręgi i płomienie. Szkice o teatrze i socjologii (2017). Tłumaczka książki Jacques’a Lecoqa Ciało poetyckie (2011). Autorka artykułów naukowych, szkiców krytycznych i recenzji publikowanych w tomach zbiorowych oraz periodykach polskich i zagranicznych. W 2001 roku za działalność krytyczną otrzymała Nagrodę Złotego Pióra im. Jerzego Katarasińskiego.