Czytanie performatywne Doroty Brauntsch i Sandry Staletowicz | W ramach IV Festiwalu Teatru na Faktach „Atypowo”
niedz. 29.06.2025
BLOK I, 13:45–16:30, czytanie nr 1
Centrum Sztuk Performatywnych Instytutu Grotowskiego
Czas trwania: ok. 30 minut
Wstęp wolny
Z tłumaczeniem na PJM, z pętlą indukcyjną, z audiowstępem
Czytanie dostępne w obszarze poruszania się. W czasie Festiwalu zapewniamy udogodnienia w obszarze czucia – na miejscu będzie można skorzystać z pokoju wyciszenia oraz słuchawek wyciszających. Na widowni będą sektory miejsc z większym dystansem między krzesłami.
Budowa wzorcowego miasta socjalistycznego – Tych – staje się punktem wyjścia do opowieści o wizjach, ambicjach i wewnętrznych zmaganiach architektów oraz o losach mieszkańców wrzuconych w środek wielkiego społeczno-urbanistycznego eksperymentu.
Czy tam, gdzie zaplanowane działania zderzają się z chaosem codzienności, gdzie tradycja i pamięć konfrontują się z ideą, a marzenia z realiami – może narodzić się nowa tożsamość miejsca?
W latach 50. para młodych architektów z Warszawy – Hanna Adamczewska-Wejchert i Kazimierz Wejchert – przyjeżdża na Górny Śląsk, by zrealizować utopijną wizję: wybudować od podstaw miasto dla bezklasowego społeczeństwa. Przez kolejne czterdzieści lat z oddaniem tworzą Nowe Tychy – osiedle po osiedlu, blok po bloku – projektując nie tylko przestrzeń miasta, ale też swoje życie.
Bo linie rysowane po nocach na deskach kreślarskich wyznaczają nie tylko drogi i place – wpływają też na najgłębsze relacje międzyludzkie: rodzinne, sąsiedzkie, społeczne. Starcie urbanistycznej koncepcji z ludzkim losem, rozdarcie między obowiązkiem a oddaniem, walka z własnymi słabościami, traumami i ego, rodzą pełną napięć, ale i nadziei opowieść o mieście – i o człowieku.
„My na warsztacie” to spektakl oparty na dziennikach, zapiskach i wypowiedziach generalnych projektantów Tych, relacjach mieszkańców oraz materiałach z kwerend prasowych i archiwalnych. To historia projektowana z precyzją – i przeżywana z całą nieprzewidywalnością życia.
Dorota Brauntsch jest autorką książki „Domy bezdomne” (2019), za którą otrzymała nominację do Nagrody Conrada oraz Kryształową Kartę Polskiego Reportażu (Nagroda Publiczności). Mieszka na Górnym Śląsku, o którym najczęściej pisze i który fotografuje. Jej teksty oraz zdjęcia ukazały się w takich magazynach jak m.in. „Pismo”, „Znak”, „DesignAlive”, a wystawa o znikającej architekturze śląskiej wsi była prezentowana na wielu festiwalach literackich i fotograficznych. Stypendystka Ministra Kultury (2020) oraz Marszałka Województwa Śląskiego (2017, 2022).
Sandra Staletowicz jest absolwentką katowickiej Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego i Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zawodowo związana z Teatrem Śląskim w Katowicach. Autorka m.in. nagrodzonych „Listów do niezaproszonych”, zrealizowanych na Scenie Teatralnej Trójki przez Annę Wieczur-Bluszcz w ramach konkursu „Nasłuchiwanie – Gościnność” (2020), dramatu „Praktykowanie matematyki w biednym kraju” (1/2023) opublikowanego w „Dialogu” oraz sztuki „Baby”, która została wyreżyserowana przez Iwonę Woźniak. Uczestniczka Sceny Nowej Dramaturgii Teatru im. Siemaszkowej w Rzeszowie („POKA POKA”), Katowickiej Rundy Teatralnej („Janów Segway Tour”) oraz Laboratorium Nowych Praktyk Teatralnych SWPS. Laureatka stypendiów ZAiKS i Marszałka Województwa Śląskiego.
Twórczynie: Dorota Brauntsch, Sandra Staletowicz
Występują: Aleksandra Maj, Marcin Musiał, Jolanta Olszewska, Nina Wolska, Błażej Wójcik i autorki – Dorota Brauntsch i Sandra Staletowicz
Wykorzystano fragmenty dramatu Doroty Brauntsch i Sandry Staletowicz o tym samym tytule.