Aktualnie jesteś: Studio Kokyu

Na ścieżkach praktyki

Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu

śr. 20.12.2023, 18.00
Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Studio Na Grobli
W języku polskim, z możliwością tłumaczenia na język angielski

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Na ścieżkach praktyki
Fot. Dominik Kurzyński AQQ.MEDIA

Pokaz pracy „Na ścieżkach praktyki” stanowi zakończenie rocznego okresu badań w ramach projektu „Tragiczność/Dramatyczność Rok 2023”. Ten intensywny okres był poświęcony głównie „Działaniu Medea”, jednak równocześnie skrycie pracowaliśmy nad kontynuacją naszych badań, dążąc do uczynienia kolejnego Kroku na ścieżce naszych poszukiwań. W ramach tego pokazu chcielibyśmy podzielić się naszymi intuicjami, nowymi kierunkami, które wytyczamy oraz zapowiedzieć nasz następny projekt, który roboczo nazwaliśmy „Trinity”.
W drugiej części pokazu odbędzie się dyskusja, prowadzona przez Henryka Mazurkiewicza, która skupi się na działaniach badawczych realizowanych wokół działalności Studia Kokyu. Będziemy rozmawiać o efektach prac osób, które od samego początku działalności Studia przyglądają się wybranym zagadnieniom pracy jego członków i członkiń. Szczególnie skoncentrujemy się na wynikach badań przeprowadzonych przez Annę Dudę, których fragmenty zostały opublikowane w artykułach dla „New Theatre Quarterly” (Kokyu Studio in Wrocław: A Place of Practice, Volume 39, Issue 3, 2023) i „Performer” (Ekologia ruchu. Program Studia Kokyu w perspektywie współczesnych wyzwań dla treningu performera i idei laboratorium teatralnego, nr 22/2021). Ponadto, omówimy niezależną publikację podsumowującą działalność edukacyjną Studia Kokyu w latach 2016-2022, zatytułowaną „Jakości ruchowe w treningu fizycznym Studia Kokyu – analiza i zastosowanie”, która będzie miała swoją premierę w grudniu 2023 roku.
Warto zaznaczyć, że dyskusja ta stworzy okazję do rozmowy na temat recepcji metod pracy Studia, narzędzi używanych w kontekście praktyki aktora–performera, zarówno w odniesieniu do tradycji źródłowych i spuścizny Jerzego Grotowskiego, jak i w kontekście nowoczesnych wyzwań edukacyjnych oraz potrzeb przyszłych pokoleń praktyków teatralnych. Nasza dyskusja połączy refleksję nad ostatnimi 7 latami pracy Studia, uwydatni widoczne kierunki i narzędzia, jakie opracowaliśmy, z aktualnym etapem rozwoju, pozwalając na formułowanie nowych pytań i wytyczanie ścieżek dla przyszłych badań. Będziemy również zgłębiać kwestie związane z rolą osób badawczych i obserwujących w tworzeniu dyskursu na temat pracy laboratoryjnej, co jest niezmiernie istotne dla rozwoju naszej działalności i wprowadzania innowacji w dziedzinie teatru i performansu.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim, na czym trzeba. Jest  aktorką, wokalistka, kompozytorką oraz pedagogiem aktorstwa i pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek  swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Jest współzałożycielką Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu,  gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Została uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 20202021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego w latach 2017–2023 głównie poprzez Studio Kokyu – współtworzyła z Przemysławem Błaszczakiem linię badawczą i warsztatową Studia, brała udział w spektaklu „Halo?” (2018) oraz „Działaniu Medea” (2022/23), ale także przez działalność autorską Studia Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególnym uwzględnieniem metody  „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

W grudniu 2021 roku została odznaczona medalem  „Zasłużona dla kultury polskie głos”. Jest pierwszą w Polsce nauczycielką z tytułem Designated Linklater Teacher (od 2023).

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Marta Horyza

Marta Horyza twórczym doświadczeniem dzieli się jako aktorka, muzyk, pedagog.
Jest absolwentką Fontainebleau School of Acting we Francji (Two-Year Professional Conservatoire Training).
Od 2016 roku aktywnie uczestniczy w pracy Singing as Life Practice prowadzonej przez Emmę Bonnici.
Ze Studiem Kokyu jest związana od 2016 roku; współtworzyła i grała w spektaklu „Halo?”, dołączyła również do obsady spektaklu „I Come to You River – Ophelia Fractured”, a obecnie uczestniczy w pracy nad „Action Medea”. Na ścieżce edukacyjnej Studia, Marta współprowadzi pracę z głosem, śpiewem oraz pieśniami polifonicznymi.

Michał SzafrańskiMichał Szafrański wrocławianin, absolwent Politechniki Wrocławskiej na kierunku Matematyki Stosowanej, obecnie student Akademii Sztuk Teatralnych filii we Wrocławiu na wydziale aktorskim. Na początku studiów aktorskich współpracował z Psychoteatrem, z którym debiutował w spektaklu „Miejsce” na scenie Teatru Polskiego we Wrocławiu w ramach „Świebodzki off” oraz występował w Centrum Sztuk Performatywnych w spektaklu „Rzeczy” w ramach festiwalu WrOT. Ze Studiem Kokyu pierwszy raz zetknął się w 2020 w Brzezince, od 2023 roku uczestniczy w regularnych treningach Studia.

Anna DudaAnna Duda  od 2019 wykładowczyni na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Prowadzi badania w obszarze współczesnych form teatru tańca i ruchu oraz treningu fizycznego, w teorii i praktyce. Od 2011 roku stale współpracuje, a od 2017 r. współtworzy duet choreograficzno-krytyczny z reżyserką i choreografką Anną Piotrowską w ramach projektu badawczego „One-body-space-recognizer”. Współpracuje z Teatrem Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu w ramach Obserwatorium Krytycznego. Od 2016 współpracowała ze Studiem Kokyu (działającym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i w ramach Fundacji Zarzewie), prowadząc autorskie badania w obszarze treningu fizycznego w odniesieniu do działań edukacyjnych Studia. Od 2017 wraz z performerką Karoliną Brzęk realizują autorskie projekty artystyczne w ramach on-going research „Siłaczka”. Od 2020 r. członkini Grupy Niezależnych Producentek, w której działa na rzecz upowszechniania dobrych praktyk w obszarze produkcji sztuk performatywnych. Od 2023 r. działa pod szyldem własnej Fundacji Idee dla Ruchu (w trakcie formalizacji), zajmującej się wspieraniem badań na rzecz kultury ruchu i projektami międzysektorowymi.

Henryk Mazurkiewicz, ze zbiorów prywatnychHenryk Mazurkiewicz jest absolwentem Instytutu Filozofii oraz Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Doktor nauk humanistycznych w zakresie filozofii. Specjalizuje się w antropologii filozoficznej i kulturowej. Krytyk teatralny. Członek redakcji portalu Teatralny.pl. Pisze dla „Teatru”, „nietak!tu”, „Dialogu”, czasopisma internetowego „Performer”, „Rity Baum” oraz „Teatru Lalek”. Pomysłodawca i współtwórca kursu wiodącego Otwartego Uniwersytetu Poszukiwań „Teatr dla filozofii – filozofia dla teatru”. Współorganizator Festiwalu Niezależnej Kultury Białoruskiej we Wrocławiu. Członek Komisji 25. i 27. Edycji Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Współautor e-booka poświęconego teatrowi offowemu „Offologia dla opornych”.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

śr. 20.12.2023, 18.00

Jeśli są Państwo osobami ze specjalnymi potrzebami i planują wziąć udział w wydarzeniu, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny minimum 3 dni wcześniej: studiokokyu@gmail.com. Telefon kontaktowy: +48 661 927 323. Taka informacja pozwoli nam wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że wydarzenie będzie dla Państwa dostępne.