Aktualnie jesteś: Studio Kokyu

Na ścieżkach praktyki

Pokaz pracy z udziałem prowadzących oraz uczestników programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu 2020/2021

śr. 16/06/2021, 18:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Czas trwania: 90 min

W językach polskim i angielskim

Po pokazie pracy odbędzie się rozmowa z udziałem liderów Studia Kokyu i uczestnikami programu, prowadzenie Anna Duda.

Na ścieżkach praktyki
Fot. Dominik Kurzyński

Pokaz pracy w ramach programu badawczo-edukacyjnego Studia Kokyu wynika z potrzeby podzielenia się doświadczeniem wspólnych spotkań, które odbywały się od października 2020 do czerwca 2021 pod kierunkiem Joanny Kurzyńskiej i Przemysława Błaszczaka w asyście Marie Walker i Anity Szymańskiej.

W czasie ośmiu intensywnych, dziesięciodniowych sesji uczestnicy zmierzyli się z zagadnieniami wokalnego i fizycznego treningu aktora/performera w zderzeniu z praktyką aikido – japońską sztuką walki. Z jednej strony przestrzeń kreacji, twórczej wolności i poszukiwania nowych kanałów komunikacji, z drugiej dyscyplina, precyzyjna forma i bardzo określona forma treningu – świat teatru i świat sztuk walki – wyznaczyły granice naszej codziennej pracy i zawodowej ciekawości na okres roku akademickiego. Był to czas stawiania pytań, poszukiwania praktycznych odpowiedzi oraz mierzenia się z własnymi możliwościami i ograniczeniami przez głębokie zanurzenie się w praktyce. Domykając ten etap, chcemy podzielić się tym, co nas spotkało na tej drodze, czego udało nam się dotknąć, odkryć, a może tylko przeczuć.

Forma pokazu pracy mobilizuje nas do syntezy, do uchwycenia tego doświadczenia, a więc do podsumowania, spojrzenia za siebie, by uczynić krok do przodu. Otwieramy drzwi naszego Studia, by spotkać się z tymi, którzy są ciekawi naszej pracy.
Liderzy Studia Kokyu

w2Joanna Kurzyńska pochodzi z Wrocławia. Z zawodu skrzypaczka (Akademia Muzyczne im. K. Lipińskiego we Wrocławiu), ale zagra na wszystkim na czym trzeba. W praktyce aktorka, wokalistka, kompozytorka i pedagog aktorstwa oraz pracy z głosem.

Warsztat aktorski i wokalny kształciła pod okiem polskich oraz zagranicznych pedagogów i praktyków, jednak za swoje najważniejsze nauczycielki uważa Emmę Bonnici, Kristin Linklater oraz Małgorzatę Jaworską-Kaczmarek, swoją mamę. Debiutowała w 2000 roku w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współzałożycielka Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu gdzie od 2009 roku prowadzi zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Uhonorowana Stypendium Twórczym MKiDN, które dało początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. W latach 2020-2021 współpracowała z zespołem SUTARI.

Związana z Instytutem Grotowskiego głównie poprzez Studio Kokyu w latach 2017-2023 (współprowadzenie z Przemysławem Błaszczakiem linii badawczej i warsztatowej Studia, spektakl „Halo?” w 2018 r., „Działanie Medea” w 2022/23 r.), a także autorskie Studio Voice In Progress, w którym prowadzi badania nad źródłem, możliwościami i znaczeniem ludzkiego głosu, ze szczególną uwagą dla metody „Uwolnij swój głos” Kristin Linklater.

Uhonorowana medalem Zasłużona dla kultury polskiej w grudniu 2021 roku.
Designated Linklater Teacher (od 2023 roku).

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Fot. Anita SzymańskaMarie Walker jest brytyjską aktorką i absolwentką Rose Bruford College w Londynie. Przez sześć miesięcy studiowała w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w filli we Wrocławiu, w ramach wymiany międzynarodowej. Po ukończeniu studiów występowała na Festiwalu Fringe w Edynburgu w spektaklu „Limbo” (reż. Teresa i Andrzej Wełmińscy). W 2019 roku przeniosła się do Polski i rozpoczęła pracę w Studiu Kokyu. Jest współautorką i aktorką w spektaklu: „I come to you River: Ophelia Fractured”, który miał premierę w Instytucie Grotowskiego w listopadzie 2020 roku. Spektakl otrzymał nagrodę główną nurtu SzekspirOff Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Był prezentowany m.in. na Festiwalu Fringe w Stambule i w Teatro Espanol w Madrycie. W 2022 roku wzięła udział w spektaklu Teatru ZAR, „Back to Beckett”. Obecnie kontynuuje swoje poszukiwania w ramach regularnej pracy Studia Kokyu; współprowadzi warsztaty, jak i wydarzenia w ramach programu edukacyjnego studia. Uprawia Aikido – japońską tradycyjną sztukę walki w dojo Na Grobli Aikikai, pod okiem Przemysława Błaszczaka (sensei 2dan fukushidoin).

Fot. Marie WalkerAnita Szymańska ukończyła kierunek European Theatre Arts na uczelni Rose Bruford w Londynie. Po pięciu latach pobytu za granicą, gdzie miała zaszczyt i przyjemność pracować z nauczycielami z m.in.: Guildhall School of Music and Drama (Londyn), Eòlia Escola Superior d’Art Dramàtic (Barcelona), Stella Polaris (Norwegia), postanowiła wrócić do Polski, by tu kontynuować swój rozwój. Od października 2019 roku współpracuje ze Studiem Kokyu.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

Anna DudaAnna Duda  od 2019 wykładowczyni na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Prowadzi badania w obszarze współczesnych form teatru tańca i ruchu oraz treningu fizycznego, w teorii i praktyce. Od 2011 roku stale współpracuje, a od 2017 r. współtworzy duet choreograficzno-krytyczny z reżyserką i choreografką Anną Piotrowską w ramach projektu badawczego „One-body-space-recognizer”. Współpracuje z Teatrem Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu w ramach Obserwatorium Krytycznego. Od 2016 współpracowała ze Studiem Kokyu (działającym w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu i w ramach Fundacji Zarzewie), prowadząc autorskie badania w obszarze treningu fizycznego w odniesieniu do działań edukacyjnych Studia. Od 2017 wraz z performerką Karoliną Brzęk realizują autorskie projekty artystyczne w ramach on-going research „Siłaczka”. Od 2020 r. członkini Grupy Niezależnych Producentek, w której działa na rzecz upowszechniania dobrych praktyk w obszarze produkcji sztuk performatywnych. Od 2023 r. działa pod szyldem własnej Fundacji Idee dla Ruchu (w trakcie formalizacji), zajmującej się wspieraniem badań na rzecz kultury ruchu i projektami międzysektorowymi.

Bianka Filonowicz, Bonnie Franceska, Natalia Gergosopoulu, Konrad Kozior, Arkadiusz Kubiak, Ruth Núñez, Patrycja Neuman, Joanna Voulgari

Wydarzenie organizowane przez Studio Kokyu oraz Instytut Grotowskiego.

Galeria zdjęć