Aktualnie jesteś: Otwarty Uniwersytet Poszukiwań / Kursy wiodące / GEST WYJŚCIA

Obraz zaangażowany. Fotografia jako narzędzie zmiany społecznej

Spotkanie z Rafałem Milachem, prowadzenie: Joanna Biernacka-Płoska i Tobiasz Papuczys | W ramach kursu wiodącego OUP

pon. 16.06.2025, 18:00
Czytelnia im. Ludwika Flaszena Instytutu Grotowskiego

Czas trwania: ok. 90 minut
Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Obraz zaangażowany. Fotografia jako narzędzie zmiany społecznej
Strajk kobiet; 22 października 2020. Fot. Rafał Milach

Obrazy nie zmieniają świata, ale mogą być perswazyjne i wspierać proces zmiany. Na rezultaty zazwyczaj trzeba czekać długo, a obietnica ich spełnienia jest niepewna. Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak korzystać z narzędzi, którymi dysponujemy jako artyści wizualni i jaka jest sprawczość gestów artystycznych w czasie rosnących napięć politycznych, pogłębiającej się polaryzacji społecznej oraz łamania praw człowieka i zasad demokracji. Jaką rolę w tym pełni fotografia, która jest jednym z podstawowych narzędzi współczesnej komunikacji?

Fot. Mykhailo PalinchakRafał Milach jest fotografem, artystą wizualnym i wykładowcą. Podejmuje tematy dotyczące napięć polityczno-społecznych w regionie byłego bloku wschodniego. Autor publikacji fotograficznych krytycznie przyglądający się systemom kontroli i strategiom protestu. Wykładowca Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Departamentu Stanu USA oraz Europejskiej Fundacji Kultury. Laureat nagród: im. Dr. Ericha Salomona, World Press Photo, Author’s Book Award na festiwalu Les Rencontres d’Arles. Finalista Deutsche Börse Photography Prize oraz Paszportów Polityki. Współzałożyciel kolektywów: Archiwum Protestów Publicznych i Sputnik Photos. Jego prace znajdują się w kolekcjach m.in. Museum Folkwang, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Fundacji Sztuki Polskiej ING. Od 2018 roku członek agencji Magnum Photos.

Fot. Karolina JóźwiakJoanna Biernacka-Płoska jest absolwentką teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. Krytyczka teatralna, dramaturżka i kuratorka. Współpracowała z krakowskim „Dziennikiem Polskim” (2000–2001), była członkinią redakcji „Didaskaliów” (2000–2001) oraz miesięcznika „Dialog” (2013–2014). Wykładała w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego (2008–2011), na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (2009–2011), na Wydziale Nauk Humanistycznych UKSW w Warszawie (2011). W latach 2005–2011 pracowała jako dramaturżka we Wrocławskim Teatrze Współczesnym oraz była współorganizatorką i kuratorką Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Dialog – Wrocław” (2005–2009). W latach 2012–2013 kierowniczka impresariatu Teatru na Woli, a od 2014 do 2024 koordynatorka projektów w Instytucie Teatralnym, w tym m. in. ogólnopolskiego Konkursu Fotografii Teatralnej, w ramach którego produkowała wystawy i wydawała albumy fotografii teatralnej. Od 2024 jest redaktorką programową w Teatrze TV.

Fot. Karpati&ZarewiczTobiasz Papuczys (ur. 1985) jest fotografem teatralnym i dokumentalnym, kuratorem wystaw fotograficznych, teatrologiem, filmoznawcą, wykładowcą uniwersyteckim z kilkunastoletnim stażem. Pięciokrotny finalista Konkursu Fotografii Teatralnej organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, zwycięzca IV edycji w 2018 roku oraz dwukrotny laureat III nagrody podczas VI edycji tego konkursu w 2020 roku oraz IX edycji w 2023 roku. Od 2019 roku fotograf Teatru Dramatycznego im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu. Konsultant artystyczny Cloud Theater przy spektaklach „Technologia jest Istotą” w Wytwórni Filmów Fabularnych we Wrocławiu i „Don K.” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. W latach 2008–2018 krytyk teatralny. Od 2010 pracuje na Uniwersytecie Wrocławskim, gdzie prowadzi zajęcia z teatru, filmu, performatywności fotografii, współczesnej kultury wizualnej, oraz w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, w którym prowadzi również autorskie warsztaty fotografii teatralnej. Jego fotografie były publikowane m.in. w „Przekroju”, „Polityce”, „Newsweeku”, „Gazecie Wyborczej”, „Tygodniku Powszechnym”, „The Japan Times”, „Teatrze”, „Didaskaliach”, „Dialogu”, „Dwutygodniku”, „Odrze”, „Ricie Baum” i „Vogue Polska”. W 2020 roku nominowany do WARTO – Nagrody Kulturalnej „Gazety Wyborczej” za „konsekwentne utrwalanie scenicznych emocji na fotografiach teatralnych, które stanowią dla widzów nieodzowny element doświadczania spektaklu”. Juror VII edycji Konkursu Fotografii Teatralnej w 2021 roku. Finalista Grand Press Photo 2023. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików.
www.instagram.com/tobiasz.papuczys/

pon. 16.06.2025, 18:00

IT_POZYTYW_RGB_odmiana_podstawowa_mini logo_black_png(1) 01-znak-podstawowy-kolor-biale-tlo-e1666864295252