Aktualnie jesteś: Warsztaty / Studio Voice In Progress

Odkrywając głos

Warsztaty metody „Uwolnij swój głos” wg Kristin Linklater, prowadzone przez Françoise Walot w asyście Joanny Kurzyńskiej

pt.‒niedz. 8–10.04.2022
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 28 marca 2022
W języku angielskim z tłumaczeniem na język polski

Warsztaty pracy z głosem i tekstem, przeznaczone dla zawodowych aktorów, studentów, śpiewaków, nauczycieli śpiewu oraz wszystkich zainteresowanych głosem.
Zasady:
  • Ćwiczenia mają na celu uwolnienie, rozwijanie i wzmacnianie głosu. Będziemy dążyć do sytuacji, w której głos jest powiązany z impulsami emocjonalnymi i kształtowany, ale nie skrępowany przez intelekt.
  • Położymy nacisk na usunięcie blokad fizycznych i psychologicznych ograniczających głos.
  • Trenować będziemy podążając za organiczną progresją ćwiczeń.
Na początku skupimy się na świadomości fizycznej: odkryjemy nawykowe napięcia w głosie i możliwość uwolnienia się od nich. Następnie przejdziemy do naturalnego rytmu oddychania: będziemy obserwować oddech, nie kontrolując go.
Dotknięcie dźwięku: będziemy wizualizować i odczuwać dźwięk, którego źródło znajduje się w ciele.
Wibracje: będziemy wyprowadzać dźwięk ze środka ciała do ust, czując, jak jest naturalnie amplifikowany w ustach, w głowie i w całym ciele.
Będziemy odkrywać przeszkody w kanale głosowym (żuchwa, język, podniebienie miękkie i gardło), które uniemożliwiają dźwiękowi swobodne przemieszczanie się.
Zbadamy wybrane rezonatory, które przenoszą różne energie głosu i wysokości dźwięku, zaczynając od drabiny rezonatorów: od klatki piersiowej, przez usta, do zębów (rezonanse w jamach kostnych ciała, które odbierają wibracje różnych impulsów ciała i różnych wysokości głosu).
Wymagania:
  • Wygodne ubranie.
  • Każdy uczestnik proszony jest o przygotowanie na pamięć tekstu (monolog lub wiersz) – preferowany tekst w pierwszej osobie, nieopisowy; taki, który ma osobiste znaczenie dla mówiącego.

 

Fot. Ze zbiorów prywatnychFrançoise Walot ‒ aktorka, reżyserka i trenerka emisji głosu. Ukończyła z wyróżnieniem Conservatoire Royal de Liège w Belgii. Jest nauczycielką metody Kristin Linklater ‒ w 1993 roku w Stanach Zjednoczonych ukończyła program kształcenia nauczycieli „Freeing the Natural Voice” Kristin Linklater. Obecnie prowadzi zajęcia z emisji głosu w Royal Birmingham Conservatoire oraz w Royal Central School of Speech and Drama w Londynie. W przeszłości uczyła w Conservatoire Royal de Liège, Mons Conservatoire (Belgia), Escola Superior de Teatro e Cinema w Lizbonie (Portugalia) oraz w Cork School of Music w Cork (Wielka Brytania). Prowadziła także zajęcia z ruchu i improwizacji w Well (Holandia) organizowane przez Emerson College w Bostonie (USA). W ostatnich latach prowadziła m.in. warsztaty dla poetów podczas Ledbury Poetry Festival (Wielka Brytania, 2015‒2019) i dla Writing West-Midlands (2019), a także różnymi grupami i indywidualnymi twórcami w rejonie Birmingham i Londynu. Prowadziła także wiele warsztatów z emisji głosu w języku francuskim w grupami teatralnymi i aktorami-amatorami oraz sesje indywidualne dla aktorów, nauczycieli i przedstawicieli innych zawodów.

w2Joanna Kurzyńska jest wrocławianką, absolwentką Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie skrzypiec. Pracuje jako aktorka, piosenkarka, multiinstrumentalistka, kompozytorka i pedagożka.

Warsztat teatralny i wokalny kształciła pod okiem polskich i zagranicznych pedagogów i praktyków. Debiutowała w musicalu „Piotruś Pan” w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Współpracuje m.in. z Wrocławskim Teatrem Lalek, Akademią Praktyk Teatralnych Gardzienice, Teatrem Muzycznym Capitol, Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie Filią we Wrocławiu, Narodowym Forum Muzyki, a jako skrzypaczka z wrocławskimi Sound Factory Orchestra, Camera Nera, Kwartetem Staromiejskim i grupą perkusyjną Mamatucada. Obecnie związana ze Studiem Kokyu (spektakl „Halo?”) oraz neTTheatre w Lublinie (spektakl „The Hideout/Kryjówka”). Od powstania Młodzieżowej Akademii Musicalowej we Wrocławiu w 2009 roku prowadzi tam zajęcia aktorskie oraz reżyseruje spektakle z udziałem wychowanków. Autorka cyklu „Harmonia wspólnego głosu” realizowanego na Dolnym Śląsku od roku 2017. Uhonorowana Stypendium Artystycznym Marszałka Województwa Dolnośląskiego, w ramach którego prowadziła autorski projekt muzyczny „Przyjdę do siebie”, prezentowany w całym kraju (album EP promujący materiał wydany w 2014), oraz Stypendium Twórczym MKiDN, który dał początek jej autorskiej ścieżce badawczej Voice In Progress. Z pasją oddaje się zgłębianiu technik uwalniania naturalnego głosu w procesie pracy z aktorem, ze szczególną uwagą dla metody Kristin Linklater.

Harmonogram

pt. 8.04, 17.00‒20.00

Poznajemy się. Jak działa głos? Dlaczego nie zawsze działa tak, jak byśmy sobie tego życzyli? Świadomość fizyczna: głos mieszka w ciele; kręgosłup jak drzewo; rozmowa z kośćmi.

sob. 9.04, 10.00‒13.00, 14.30‒17.30

  • Świadomość oddechu: oddech, źródło i paliwo głosu; bezświadomy rytm oddechu
  • Dotyk dźwięku: odczuwanie wibracje głosu w ciele.
  • Wzmacnianie początkowej wibracji: usta, głowa, całe ciało.
  • Mówienie tekstu, obserwacje.
  • Pokonywanie przeszkód w kanale dźwięku: jak rozluźnić żuchwę i język. Ćwiczenie i obserwacja.
  • Praca z tekstem.

niedz. 10.04, 10.00‒13.00, 14.30‒17.30

  • Rozgrzewka głosu: oddech i wibracje w ustach, w głowie, w całym ciele; rozluźnianie żuchwy i języka.
  • Rozciąganie języka (drugi etap); rozgrzewka podniebienia miękkiego.
  • Gardło: otwarty kanał lub wąskie gardło.
  • Rezonatory: klatka piersiowa, jama ustna i zęby; swoboda głosu.
  • Praca z tekstem.
  • Podsumowanie.

Koszt: 800 PLN

Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesłać do 28 marca 2022 na adres jk.voiceinprogress@gmail.com. Liczba miejsc ograniczona.

Galeria zdjęć