Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka
sob.-niedz. 14–15.10.2023, 10.00–18.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli
Zapisy do 10 października 2023
W językach polskim i angielskim
Performer – z dużej litery- jest człowiekiem czynu. A nie człowiekiem, który gra innego. Jest tancerzem, kapłanem, wojownikiem, jest poza podziałami na gatunki sztuki.¹
Podążając za pytaniami i myślami obecnymi w tekście Jerzego Grotowskiego, jak i tymi, które pojawiły się na mojej osobistej ścieżce poszukiwań, proponuję sesję pracy, która pozwoli na konfrontację z podstawowymi zagadnieniami praktyki performera i rzuci światło na niezwykle istotną kwestię pracy nad sobą. Tę wskazaną przez Konstantina Stanisławskiego, podjętą następnie przez Jerzego Grotowskiego. Wsłuchując się w jego (Grotowskiego) poszukiwania, łącząc bagaż moich doświadczeń zarówno tych teatralnych jak i tych związanych z praktykowaniem i uczeniem Aikido, zapraszam wszystkich zainteresowanych do wspólnego podróżowania pomiędzy fascynującymi światami precyzyjnych praktyk, których głównym celem i zagadnieniem pozostaje pytanie o pracę nad sobą, przesuwanie granic, odkrywanie możliwości, potencjału i kształtowanie go poprzez pracę nad techniką. W ramach warsztatu będę proponował ćwiczenia z zakresu podstaw aikido, treningu fizycznego i wokalnego, oraz te odnoszące się do tzw. „internal martial arts” (wewnętrznych sztuk walki) z naciskiem na skupienie, uwagę, uważność, relację do przestrzeni i partnera/partnerów, żywe reagowanie na płynące od nich impulsy. Trening, ruch, oddech, dźwięk, głos, słowo, tekst, rytm, timing, struktury – te elementy będą właściwym środowiskiem pracy. Poprzez obserwację, prowokację, konfrontację i rozpoznanie, wraz z uczestnikami dokonamy procesu dekonstrukcji zarówno wyżej wspomnianych funkcji, jak i nas samych- by odkryć potencjał instrumentu jakim jest ciało-umysł tak performera jak wojownika. Poddamy sprawdzeniu czy jest możliwe, aby te dwie funkcje obudziły się, uaktywniły w jednej działającej osobie. Kluczowym tutaj jest koncept nieustannej, uważnej pracy nad sobą, pogłębiającej świadomość w działaniu, co w naturalny sposób odsyła do Stanisławskiego i jego koncepcji pracy aktora nad sobą i metody działań fizycznych.
Przemysław Błaszczak
¹Jerzy Grotowski: Performer, [w:] tegoż: Teksty zebrane, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, s. 812.
Przemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser i pedagog. Od 1995 jest związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego (do 2006 – Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych). W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła, a od 2004 do 2019 w Teatrze ZAR. W latach 2012–2019 współpracował z Theodorosem Terzopoulosem i kształcił się w zakresie jego autorskiej metody treningu aktorskiego. Od 2005 uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 3 dan fukushidoin) pod okiem sensei Piotra Masztalerza 6 dan. W 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi (uczeń) u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w dojo Na Grobli Aikikai, które założył i które jest częścią stowarzyszenia Birankai Polska. W 2005 przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, gdzie trenował shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate. Założyciel i lider Studia Kokyu. Pomysłodawca, twórca i kurator festiwalu „Sakura. Wrocławskie dni japońskich inspiracji”.
Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/
sob.–niedz. 14-15 października 2023
10.00–13.30 sesja pracy
13.30–15.00 przerwa obiadowa
15.00–18.00 sesja pracy
Koszt: 800 PLN
Przy zapisach i wpłacie całej kwoty do 1 września: 650 PLN
Wypełnioną ►kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 września 2023 na adres: studiokokyu@gmail.com.
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Telefon kontaktowy: +48 661 927 323.