Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Performer/Wojownik

Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

wt.–niedz. 17–22.01.2023, 10:00–16:00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 12 stycznia 2023
W językach polskim i angielskim

Performer/Wojownik
Fot. Tobiasz Papuczys

Warsztaty są rezultatem moich badań przeprowadzonych od stycznia do września 2022 roku w ramach stypendium MKIDN „AKTOR WOJOWNIK – projekt badawczo-edukacyjny”. W projekcie skupiłem się na badaniu potencjalnych korzyści i inspiracji dla treningu aktora/performera płynących z doświadczenia treningu sztuk walki, ze szczególnym naciskiem na japońską sztukę walki aikido. Projekt stanowił podsumowanie wielu lat mojej praktyki, badań i doświadczeń zarówno w obszarze sztuk performatywnych, jak i sztuk walki. W procesie poszukiwań istotnym punktem odniesienia i swego rodzaju przewodnikiem stał się dla mnie tekst Jerzego Grotowskiego „Performer”.

Podążając za pytaniami postawionymi w tym tekście oraz pytaniami pojawiającymi się na mojej ścieżce praktyki, zbudowałem strukturę sześciodniowej sesji pracy, która pozwala na konfrontację z podstawowymi zagadnieniami praktyki performera, a także rzuca światło na kwestię pracy nad sobą – wskazaną przez Konstantina Stanisławskiego, a następnie podjętą przez Jerzego Grotowskiego. Wsłuchując się w jego (Grotowskiego) poszukiwania, łącząc cały mój bagaż doświadczeń zarówno tych teatralnych, jak i tych związanych z praktykowaniem i uczeniem aikido, zapraszam wszystkich zainteresowanych do wspólnego podróżowania pomiędzy fascynującymi światami precyzyjnych praktyk, których głównym celem są: pytanie o pracę nad sobą, przesuwanie granic oraz odkrywanie możliwości, potencjału i kształtowanie go poprzez pracę nad techniką.

W ramach warsztatów będę proponował ćwiczenia z zakresu podstaw aikido, treningu fizycznego i motorycznego, a także te odnoszące się do tzw. „internal martial arts” (wewnętrznych sztuk walki) z naciskiem na skupienie, uwagę, uważność, relację do przestrzeni i partnera/partnerów, żywe reagowanie na płynące od nich impulsy. Trening , ruch, oddech, dźwięk, głos, słowo, rytm, timing, struktury – te elementy będą właściwym środowiskiem naszej pracy. Poprzez obserwację, prowokację, konfrontację i rozpoznanie wraz z uczestnikami spróbuję dokonać dekonstrukcji zarówno wyżej wspomnianych funkcji, jak i nas samych, by odkryć potencjał instrumentu, jakim jest ciało-umysł performera/wojownika. Chciałbym sprawdzić, czy jest możliwe, aby te dwie funkcje obudziły się, uaktywniły w jednej działającej osobie.

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).

W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występował w dwóch częściach tryptyku „Ewangelie dzieciństwa” („Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”) oraz spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.

Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.

W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

wt.–niedz.
10:00–13:00 sesja pracy
13:00–13:45 przerwa obiadowa
13:45–16:00 sesja pracy

Koszt: 1.400 PLN
Przy zapisach i wpłacie całej kwoty do 20 grudnia: 1.100 PLN
Wypełnioną kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 grudnia 2022 na adres: studiokokyu@gmail.com. Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Telefon kontaktowy: +48 661 927 323.