Aktualnie jesteś: Studio Kokyu / Warsztaty

Performer/Wojownik

Warsztaty prowadzone przez Przemysława Błaszczaka

sob.-niedz. 14–15.10.2023, 10.00–18.00
Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli

Zapisy do 10 października 2023
W językach polskim i angielskim

Performer/Wojownik
Fot. Tobiasz Papuczys

Performer – z dużej litery- jest człowiekiem czynu. A nie człowiekiem, który gra innego. Jest tancerzem, kapłanem, wojownikiem, jest poza podziałami na gatunki sztuki.¹

Podążając za pytaniami i myślami obecnymi w tekście Jerzego Grotowskiego, jak i tymi, które pojawiły się na mojej osobistej ścieżce poszukiwań, proponuję sesję pracy, która pozwoli na konfrontację z podstawowymi zagadnieniami praktyki performera i rzuci światło na niezwykle istotną kwestię pracy nad sobą. Tę wskazaną przez Konstantina Stanisławskiego, podjętą następnie przez Jerzego Grotowskiego. Wsłuchując się w jego (Grotowskiego) poszukiwania, łącząc bagaż moich doświadczeń zarówno tych teatralnych jak i tych związanych z praktykowaniem i uczeniem Aikido, zapraszam wszystkich zainteresowanych do wspólnego podróżowania pomiędzy fascynującymi światami precyzyjnych praktyk, których głównym celem i zagadnieniem pozostaje pytanie o pracę nad sobą, przesuwanie granic, odkrywanie możliwości, potencjału i kształtowanie go poprzez pracę nad techniką. W ramach warsztatu będę proponował ćwiczenia z zakresu podstaw aikido, treningu fizycznego i wokalnego, oraz te odnoszące się do tzw. „internal martial arts” (wewnętrznych sztuk walki) z naciskiem na skupienie, uwagę, uważność, relację do przestrzeni i partnera/partnerów, żywe reagowanie na płynące od nich impulsy. Trening, ruch, oddech, dźwięk, głos, słowo, tekst, rytm, timing, struktury – te elementy będą właściwym środowiskiem pracy. Poprzez obserwację, prowokację, konfrontację i rozpoznanie, wraz z uczestnikami dokonamy procesu dekonstrukcji zarówno wyżej wspomnianych funkcji, jak i nas samych- by odkryć potencjał instrumentu jakim jest ciało-umysł tak performera jak wojownika. Poddamy sprawdzeniu czy jest możliwe, aby te dwie funkcje obudziły się, uaktywniły w jednej działającej osobie. Kluczowym tutaj jest koncept nieustannej, uważnej pracy nad sobą, pogłębiającej świadomość w działaniu, co w naturalny sposób odsyła do Stanisławskiego i jego koncepcji pracy aktora nad sobą i metody działań fizycznych.

Przemysław Błaszczak

 

¹Jerzy Grotowski: Performer, [w:] tegoż: Teksty zebrane, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2012, s. 812.

 

Fot. Anita SzymańskaPrzemysław Błaszczak studiował filozofię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aktor, reżyser, pedagog, od 1995 roku związany z Instytutem Grotowskiego (do 2007 Ośrodkiem Grotowskiego).
W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu „Pieśń kozła – dytyramb”). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram „Ecce homo”. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”, gdzie występował w dwóch częściach tego tryptyku – „Uwerturze” i „Anhellim. Wołaniu”, a także w spektaklu „Armine, Sister”. Grał także w „Mauzerze” Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (polska premiera w Instytucie Grotowskiego w 2012 roku). Pod okiem Terzopoulosa studiował jego autorską metodę treningu aktorskiego wypracowaną w Teatrze Attis w Grecji. Jest certyfikowanym nauczycielem tej metody. Założyciel i lider Studia Kokyu działającego od 2016 roku w Instytucie Grotowskiego.
Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido (aktualnie w stopniu 2 dan), pod okiem senseia Piotra Masztalerza 6 dan, w 2011 roku pobierał nauki jako uchideshi u shihana Juby Noura 6 dan w Meksyku. Prowadzi regularne treningi w założonym przez siebie dojo Na Grobli Aikikai, które jest częścią Birankai Polska. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym karate.
W latach 2013–2016 lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution Instytutu Grotowskiego. Współzałożyciel Wrocławskiej Offensywy Teatralnej (WrOT). Prowadził warsztaty w Polsce i za granicą.

Studio Kokyu prowadzi działalność edukacyjno-badawczą. W pracy przyświeca nam idea teatralnego laboratorium, w którym poddajemy badaniu nasze intuicje, dotychczasowe doświadczenia oraz narzędzia. Bardzo istotną kwestią jest dla nas etos zespołu teatralnego, dzielącego się swoimi doświadczeniami, nawzajem edukującego, biorącego na siebie odpowiedzialność za pracę zbiorową, który w perspektywie kilkuletniej, regularnej praktyki stwarza możliwość wypracowania zarówno swoistego języka, jak i metodyki pracy. Kluczowym zagadnieniem dla członków Studia Kokyu pozostaje pytanie o trening i praktykę. Zadajemy je sobie, poruszając się między polem treningu fizycznego aktora a doświadczeniem płynącym z praktyki japońskich sztuk walki, zwłaszcza aikido. Studio Kokyu to grupa osób dzielących się swoimi doświadczeniami w zakresie różnych form treningu i poszukiwań ruchowo-teatralnych oraz prowadzących projekty artystyczne, edukacyjne i badawcze. Studio powstało we wrześniu 2016 roku. Prowadzi działalność w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu.
Więcej informacji: studiokokyu.pl/
facebook.com/studiokokyu
instagram.com/studiokokyu/

sob.–niedz. 14-15 października 2023

10.00–13.30 sesja pracy
13.30–15.00 przerwa obiadowa
15.00–18.00 sesja pracy

Koszt: 800 PLN
Przy zapisach i wpłacie całej kwoty do 1 września: 650 PLN

Wypełnioną ►kartę zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 września 2023 na adres: studiokokyu@gmail.com.
Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń.
Telefon kontaktowy: +48 661 927 323.

Performer/Wojownik Performer/Wojownik Performer/Wojownik